Har ett kar med massa rötter, löv, kottar och grenar så vattenvärdena är kH2 och pH6,5 på ett vattenledningsvatten med kH3 och pH 7,8. Nu vill jag introducera lite växtbefrämjande CO2. Tittar i tabellen och då ser det ut som jag redan har opimal ppm-dos. Men så kan det ju inte vara. Hur ska jag kunna veta när CO2-dosen blir tillräcklig då?
SA + CO2
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Om du har organiska syror i karet kan du inte använda co2 tabellen. Du måste ta bort källorna för dom organiska syrorna samt byta mycket vatten för att få rätt värden, sen kan du använda tabellen. Ju fler källor du behåller desto mer vatten kommer du att behöva byta i framtiden för att kunna använda tabellen.
Tänk också på att det krävs bara mycket små mätfel på både ph och kh test för att ge jättefel på co2 halten. Bra tester är extremt viktigt när man kör co2.
MVH
Magnus -
Jag skulle nog rekommendera först att du köper en metallhalogen lampa före du testar en C02. Jag hade CO2 med dåligt lyse å de gjorde ingen större skillnad. Idag har jag lampan och ingen C02 å de växer så det kankar.
Du kan motverka CO2 försvinner ur tanken, som du kanske vet, genom att ta ur syrestenar etc.
Att bygga en lerbotten med långtidsverkande näring till balkondlådor och torv fungerar även det bra. Om man har valisneria etc kan man byta ut torven mot lite faxe grus.Kommentar
-
Ojdå, då är jag nog lite fel ute. Jag som köpt en 6kg-tub, beställt Aqua Medics 1000-reaktor och en magnetventil. Får nog tänka om. Vilken MH-lampa rekommenderas och hur stor effekt till ett 540-kar?Kommentar
-
Att fläska på med mycket ljus och inte grantera co2 nivån är ett väldigt riskfyllt projekt som jag inte vågar rekomendera, algerna gillar mycket ljus men klarar sig fint med bikarbonat som kolkälkla. Om et´n sådan setup sakll funka måste man hgålla sig till dom enklare växterna som ocksåp kan ta upp co2. Att satsa på stabil co2 halt för att sedan öka ljuset är den bästa vägen att gå.
Feta bottnar kan vara bra för lata akvarister, men man måste komma ihåg att det läcker otroliga mängder organiska syror och järn. Detta ger otillräcklig mängd co2 enligt tabell och trådalgsodlingar med lite otur. Vill du minimera riskerna så skall du definitivt ha rentvättat bottensubstrat och göda enligt estimated index principen i vattenkolumnen.
Om du skall ha co2 så skall du definitivt inte ha faxegrus eller annat kalkhaltigt i grusen. Detta motverkar co2 halten och höjer kh och ca istället för co2.
MVH
Magnus
Kommentar
-
Jag har fläskat på under många år med rikligt med ljus och feta bottnar. Man kan diskutera detta till döddagar. Jag tycker personligen det är att slänga ut pengarna på näringsmedel o C02 om man inte skall ha ett primärt växtakvarium? Jag föredrar en enklare lösning med lera och torv till typ svärdsplantor. Nu har jag inte bara växter i mina tankar utan fiskar som ligger i pH runt 5. Jag anser endå att ljuset är primärkällan man skall titta på. Ursäkta Magnus men jag är av den åsikten.
Skaffa boken och din egen uppfattning.
Aquarium Plants, Chr. Kasselmann, US'02, 518 sid, 170*248.
Kommentar
-
Et kompromiss til MH-lamper er vel T5-belysning. Jeg kjører 2x80W T5 (+ 1x30W T og CO2 fra 6kg flaske (tub)i mitt 375 liter: http://img.photobucket.com/albums/v5...163400b640.jpg
Mvh Bjarne
www.aquadigital.netKommentar
-
Ok, jag är nästan med. Verkar som jag ska satsa på bra ljus OCH CO2. Men problemet är fortfarande hur jag ska kunna kontrollera eller mäta CO2 i mitt kar.
citat:Vill du minimera riskerna så skall du definitivt ha rentvättat bottensubstrat och göda enligt estimated index principen i vattenkolumnen.
Men men, jag vill alltså ha fina röda växter OCH fiskar så det stora problemet är alltså att kontrollera koldioxiden. Mer hjälp tack.
citat:Aquarium Plants, Chr. Kasselmann, US'02, 518 sid, 170*248Kommentar
-
Till källorna för dom organiska syrorna måste väl trädrötter räknas. Om man ändå vill ha det måste man alltså se till att öka CO2 tillförseln. Hur mycket är omöjligt att säga eftersom man inte har riktigt koll på de organiska syrorna.
Har jag fattat rätt?
I så fall måste en PH-controller vara kanon att ha. Hur använder man en sådan, var köper man den och vilken sort är bra?
Vad är det för tester som är viktiga om man kör med CO2?Kommentar
-
citat:citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Vill du minimera riskerna så skall du definitivt ha rentvättat bottensubstrat och göda enligt estimated index principen i vattenkolumnen.
--------------------------------------------------------------------------------
Här är jag inte med riktigt. Jag har rådasand som jag tvättat ordentligt. Är det samma sak som rentvättat bottensubstrat?
citat:Estimatedindexprincipen i vattenkolumnen förstår jag inte heller. Är det samma sak som mikro+nitrat+fosfat med 50% vattenbyte i veckan?
citat:Men men, jag vill alltså ha fina röda växter OCH fiskar så det stora problemet är alltså att kontrollera koldioxiden. Mer hjälp tack.
Vad det gäller kraftigt röda växter så triggar du det med kvävebrist, men det är vanskligt då man ligger närma att köra huvudet in i den berömda algväggen. Här misslyckas även den bästa (inte ens jag är förskonad
citat:Jag har fläskat på under många år med rikligt med ljus och feta bottnar. Man kan diskutera detta till döddagar
citat:Jag tycker personligen det är att slänga ut pengarna på näringsmedel o C02 om man inte skall ha ett primärt växtakvarium? Jag föredrar en enklare lösning med lera och torv till typ svärdsplantor.
citat:Nu har jag inte bara växter i mina tankar utan fiskar som ligger i pH runt 5.
citat:Jag anser endå att ljuset är primärkällan man skall titta på. Ursäkta Magnus men jag är av den åsikten.
Om man är inbiten sa-entusiast och sänker ph för att få rätt vatte3n för fiskarna
Kommentar
-
citat:Till källorna för dom organiska syrorna måste väl trädrötter räknas. Om man ändå vill ha det måste man alltså se till att öka CO2 tillförseln. Hur mycket är omöjligt att säga eftersom man inte har riktigt koll på de organiska syrorna.
Har jag fattat rätt?
Kottar och löv kan du byta ut mot växter och stenar. Det blir snyggare i designen och påverkar inte ph så mycket.
citat så fall måste en PH-controller vara kanon att ha. Hur använder man en sådan, var köper man den och vilken sort är bra?
Annars har jag en tunze jag köpt i tyskland som jag är nöjd med.
citat:Vad är det för tester som är viktiga om man kör med CO2?
MVH
MagnusKommentar
-
citat:Har du bara samma kh i kranen som i karet kan du hälla vatten från kran och kar i varsett glas och vänta 24 timmar. Sen mäter du ph i båda glasen. Det som akvarievattnet visar mindre beror på organiska syror och detta kan du ta med i beräkningarna av co2.
citat:Kottar och löv kan du byta ut mot växter och stenar. Det blir snyggare i designen och påverkar inte ph så mycket.Kommentar
-
Har du bara samma kh i kranen som i karet kan du hälla vatten från kran och kar i varsett glas och vänta 24 timmar. Sen mäter du ph i båda glasen. Det som akvarievattnet visar mindre beror på organiska syror och detta kan du ta med i beräkningarna av co2.
Vilka beräkningar, eller, hurdå?
2: Ta det ph värdet minus differensen mellan kranvatten och akvarievatten
3: Det värdet du nu har är det värdet du siktar på med hjälp av co2 för att nå ungefärligt mål.
Kottar och löv kan du byta ut mot växter och stenar. Det blir snyggare i designen och påverkar inte ph så mycket.
Smaksak där jag tyvärr är väldigt oense. Gillar rötter.
A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!
Han kör enligt denna metod och roten stör inte nämvärt. Har du inte mer rötter än detta så är det lugnt. Man måste ha plats till växterna också ju.
MVH
MagnusKommentar
-
Tabellen räcker inte till eftersom jag har ca 6,5 i karet och 7,8 i kran (har även en diff på kH:t på ). Vet inte om surhetsnivån oxå påverkas av att jag "smygkör" lite CO2 med ett underdimensionerat CO2-system från JBL? Jag ska börja göda lite och se om jag får någon reaktion.
Är det urlakningseffekten av de täta vattenbytena som gör att du säger att rötterna inte ger så stor effekt med estimateindexmetoden?Kommentar
-
citat:Tabellen räcker inte till eftersom jag har ca 6,5 i karet och 7,8 i kran (har även en diff på kH:t på ).
citat:Vet inte om surhetsnivån oxå påverkas av att jag "smygkör" lite CO2 med ett underdimensionerat CO2-system från JBL? Jag ska börja göda lite och se om jag får någon reaktion.
1: leta upp ditt kh.
2: Leta upp önskad co2 halt i kolumnen för ditt kh
3: Läs av ph
4: Ställ in detta ph med hänsyn till organiska syror enligt mitt förra inlägg.
Din gamla otillräckliga co2 anläggning spelar ingen roll. Om den är otillräcklig når du inte ner till önskat ph.
citat:Är det urlakningseffekten av de täta vattenbytena som gör att du säger att rötterna inte ger så stor effekt med estimateindexmetoden?
MVH
MagnusKommentar
Kommentar