SA + CO2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

OK låt mig testa om jag förstått dig rätt. Jag tar ett antaget case i närheten av mitt eftersom jag inte har förutsättningarna riktigt ännu.

Anta att jag har kH 2 i kar och kran och pH 7,8 i kran och 6,6 i karet. Läser av att jag behöver 15 ppm. Nu har jag lyckats sura vattnet till 6,6 men har egentligen 1 ppm eftersom det är det värde som jag läser av vid kran-pH:t. Nåväl, här kanske kommer det jag inte fattat, då tar jag pH 6,6 - (7,8-6,6) = 5,4. Det är nu jag säger att tabellen inte räcker till. Tabellen går ju bara ner till 6,0!?

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1836

citat:Anta att jag har kH 2 i kar och kran och pH 7,8 i kran och 6,6 i karet. Läser av att jag behöver 15 ppm. Nu har jag lyckats sura vattnet till 6,6 men har egentligen 1 ppm eftersom det är det värde som jag läser av vid kran-pH:t. Nåväl, här kanske kommer det jag inte fattat, då tar jag pH 6,6 - (7,8-6,6) = 5,4. Det är nu jag säger att tabellen inte räcker till. Tabellen går ju bara ner till 6,0!?
      Jag förstår inte vad du menar alls, men helt klart har du missuppfattat. Tabellen klarar av alla kh från 0,5-15. Har du mellan dessa kh så räcker tabellen till.

Till att börja med har du kh 3 i kran.

Nu börjar vi om. Mitt case:
      1: Du konsdtaterar kh 3 i både kran och kar.
      2: Du tar ett glas akvarievatten och ett glas kranvatten och låter stå i 24 timmar.
      3: du mäter ph i båda. Låt säga att skillnaden är 0,2 (mer realistiskt än ditt ex. Ph kan inte diffa mycket mer vid samma ph)
      4: Du kollar i tabellen att vid kh 3 bör du ligga på ca ph 6,6-6,8
      5: Då tar du detta värde och drar av differensen från glasen, dvs 0,2. Då hamnar du på ph ca 6,4-6,6. Det är detta värde du vill ha för att ha tillräcklig co2 halt i karet (på ett ungefär, resten är finlir)

Om jag är otydlig igen får du fråga mer.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

Precis så hade jag fattat det men uttrycker mig tydligen dåligt. Problemet är ju dock att om man har den differens mellan kran och kar som jag har i mitt exempel (och i verkligheten) så räcker inte tabellen till. Hursomhelst så har jag nu tagit ett glas vatten från kar och kran och ska kolla om 24 timmar. Kanske inte så intressant eftersom jag fortfarande har olika kH i kran och kar. Men ändå, ska bli kul att se om något ändrar sig på ett dygn.

Tack för att du står ut med mina frågor! Går och lägger mig nu.

Kommentar

• oveb
          Användare
          • July 2004
          • 125

Wow , det här skall bli spännande...

När jag labbade nyligen så visade det sig att:

Jag tog vatten ur kranen (ph 8,3/kh 4) och berikade med MYCKET co2 (över 100ppm) så att det fick ph 6,0.

Helt urluftat så återgår det inte till 8,3 utan stannar vid neutralt 7,0 ungefär.

Tänkte mest förmedla detta för att komplicera det lite till
          Min blog

Kommentar

• oveb
            Användare
            • July 2004
            • 125

dublett sorry, forumet krånglar lite...
            Min blog

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1836

citatroblemet är ju dock att om man har den differens mellan kran och kar som jag har i mitt exempel (och i verkligheten) så räcker inte tabellen till.
              Tabellen behandlar alla kh från 0,5-15. Har du inom detta intervall så täcker tabellen ditt kar.

Differensen kan inte vara mycket mer än 0,2 (vid samma kh och samma co2),är det det så måste du ifrågasätta dina tester.

citat:Hursomhelst så har jag nu tagit ett glas vatten från kar och kran och ska kolla om 24 timmar. Kanske inte så intressant eftersom jag fortfarande har olika kH i kran och kar. Men ändå, ska bli kul att se om något ändrar sig på ett dygn.
              Det som händer är att vattnet med tiden hamnar på ekvilibrium med luften vad det gäller co2. Med samma co2 så är skillnaden i ph endast organiska syror (kh givet). Men som du själv säger så spelar det ingen roll om du har olika kh i kran och kar.

citat:Jag tog vatten ur kranen (ph 8,3/kh 4) och berikade med MYCKET co2 (över 100ppm) så att det fick ph 6,0.

Helt urluftat så återgår det inte till 8,3 utan stannar vid neutralt 7,0 ungefär.
              Med så mycket co2 så tar det längre tid att nå ekvilibrium. Vattnet i mitt kar når alltid samma ph somkranvattnets +-0,05, men jag har ju inte 100ppm.
              MVH
              magnus

Kommentar

• Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

Jag gillar växter men det kommer alltid i andra han när det gäller odlingen av min fisk. Förr hade jag ett stort intresse av växter men det har liksom svalnat. Jag har inte haft
                de supertäta akvariumen med växter i focus. Har dock testat en del vildfångad diskus med växter i krukor och då med 250W bygglampor över.

Som ni påpekar så är "organiska syror" av ondo i CO2 system när man skall beräkna. Men förutsätt att du vill ha ned pH samtidigt behålla stabilt system så måste man ha ut
                mycket organiska syror i vattnet enligt vanlig ANC kurva. Torv har även en hämnande
                effect på tillväxten av alger. Jag tycker det är bättre om man är ny på växter att ute lämna C02 satsa på enklar växter och ett starkare ljus. Jag byter mycket vatten i mina tankar runt 100% i vecka så uppbyggnaden överskottsnäring i vattnet är inget problem.

Minska effekten av feta botten gör man genom att placera växterna i krukor i gruset eller lådor med den närning de behöver. Då håller sig då inom sin låda. Vill man ha en grupp med jätte valisneria så kan man ha det i lägre pH med exempelvis bara faxe grus i lådan.

Finns alltid flera lösningar på samma problem finns ingen gyllene väg som är hundra. Lika lite som att man alltid måste ha lågt pH. Beror helt på målet med tanken.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

citat:Men förutsätt att du vill ha ned pH samtidigt behålla stabilt system så måste man ha ut
                  mycket organiska syror i vattnet enligt vanlig ANC kurva.
                  ANC kurvan känner jag faktiskt inte till. Men stabilt lågt ph är ingta problem utan organiska syror då co2 faktiskt sänker ph. I mitt kar har jag kh 3 och ph 6,6, dvs lågt ph utan organiska syror.

citat:Torv har även en hämnande
                  effect på tillväxten av alger.
                  Interessant, det har jag aldrig hört. Har du någon trovärdig källa på det?

citat:Jag tycker det är bättre om man är ny på växter att ute lämna C02 satsa på enklar växter och ett starkare ljus
                  Men det finns flera enkla växter som du inte kan ha i ditt kar, kolla nedan.

citat:Jag byter mycket vatten i mina tankar runt 100% i vecka så uppbyggnaden överskottsnäring i vattnet är inget problem.
                  Precis som jag har konstaterat innan så har du enbart växter i ditt kar som överlever i kvävebrist. DVS svärdsplantorna klarar sig och javaormbunken bara dör varje gång du provar. Om man byter 100% i veckan (vart gör du av fiskarna under tiden?) och inte tillsätter kväve är man extremt begränsad i växtval. Detta är inte ett bra tips för nybörjaren efterssom dom har gett upp innann dom hittat de växter som faktiskt klarar det.

citat:Vill man ha en grupp med jätte valisneria så kan man ha det i lägre pH med exempelvis bara faxe grus i lådan.
                  Om man kör med co2 så skall man deffinitivt inte tillsätta kalk i karet. Detta beutraliserar effekten. Jättevalisneria är förövrigt ytterligare ett exempel på en växt som enligt mina erfarenheter klarar sig bra i kvävebrist. Jag förstår lika lite hur man kan svälta en växt som jag förstår hur man kan svälta en fisk. Vad är självändamålet?

citat:Finns alltid flera lösningar på samma problem finns ingen gyllene väg som är hundra. Lika lite som att man alltid måste ha lågt pH. Beror helt på målet med tanken.
                  Helt klart finns det olika mål, mitt är ett snyggt akvarium med [u]friska växter och friska fiskar</u>. Om man inte har växterna som mål kanske man inte bör svara i en fråga som behandlar just växter.

MVH
                  Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

Okej, då sätter jag igång och tjötar igen. Tropfrog, du verkar ha rätt med pH-diffen på ca 0,2. Hur kunde jag tro nå´t annat
                    Nu har jag tagit undan vatten från kran och kar ett dygn och mäter igen. I karet som brukar visa kH 2 och pH 6,5 morgon och 6,4 kväll är det nu i glaset samma kH men pH 7,0!? Från kranen är det oxå samma kH 3 som vanligt men pH 7,2 när det brukar gå över min testninvå(JBL 6,0-7,6). I o f s så tycker jag att det är svårare att avläsa blåtoner än gröntoner.

1)Kan man tolka det som att min CO2-anläggning (JBL 250 liter) faktiskt fungerar? Så här tänker jag: i tabellen för kH 2 och pH 7,0 står det 6 ppm CO2(karvatten i glaset) och i normala fall(karet) har jag ca 6,4, alltså helt OK med CO2(24 ppm). Eller är jag ute och cyklar nu igen?

2) För att kunna använda tabellen bättre och CO2-nivellera trots viss pH-skillnad p g a syrestörande element(rötter) vill jag ha högre kH, tre istället för som nu två. Detta är ju enkelt gjort med bikarbonat. Frågan är om det stör beräkningarna på "samma sätt som de organiska syrorna fast tvärtom"? Hoppas inte det där blev kryptiskt. Medföljande pH-höjning borde ju däremot inte vara något problem.

3) Om min tolkning i 1) är fel vad beror då pH-höjningen på från ett dygn i vattenglas?

4) Om min tolkning av 1) är riktig så konstaterar jag att jag måste göda eller belysa bättre för mina växter växer knappast.

De växter som växer är Anubias och Windelöv. Mycket sakta växer Hygrophila polysperma och Javamossan. Mossan "filtrerar" massa organiskt material och gillar inte att bli alldeles nerbrunad, tror jag. Svärdsplantan tynar sakta bort och Hygrophila difformis dör. Alla växter blir ganska terrade av mina jordätare. Jaja, jag vet att det låter rörigt men jag håller på att komma igång.

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1836

citat:Okej, då sätter jag igång och tjötar igen. Tropfrog, du verkar ha rätt med pH-diffen på ca 0,2. Hur kunde jag tro nå´t annat
                      Så småningom lär du dig.....Står det tropfrog till vänster om inlägget så är det alltid rätt

citat:1)Kan man tolka det som att min CO2-anläggning (JBL 250 liter) faktiskt fungerar? Så här tänker jag: i tabellen för kH 2 och pH 7,0 står det 6 ppm CO2(karvatten i glaset) och i normala fall(karet) har jag ca 6,4, alltså helt OK med CO2(24 ppm). Eller är jag ute och cyklar nu igen?
                      Faktorerna som styr det är ju många och jag är ingen vattenkemist, men jag tolkar det som att du ligger åtmistonde i trakterna kring bra co2 halt. Vidare tolkar jag det som att det inte skulle vara någon fara att sänka ph ytterligare med co2 till 6,2, då kan du vara alldeles säker på att du har tillräckligt.

citat:2) För att kunna använda tabellen bättre och CO2-nivellera trots viss pH-skillnad p g a syrestörande element(rötter) vill jag ha högre kH, tre istället för som nu två. Detta är ju enkelt gjort med bikarbonat. Frågan är om det stör beräkningarna på "samma sätt som de organiska syrorna fast tvärtom"? Hoppas inte det där blev kryptiskt. Medföljande pH-höjning borde ju däremot inte vara något problem.
                      Förstår inte varför du skulle kunna använda tabellen bättre med högre kh, det handlar ju bara om att läsa på ett annat ställe i tabellen.

Du har ju kh 3 i kranen, varför inte byta vatten tills du når kh 3 i karet? I vilket fall stör bikarbonattillsats inte uträkningarna, så om du vill göra det så är det bara att köra på.

citat:4) Om min tolkning av 1) är riktig så konstaterar jag att jag måste göda eller belysa bättre för mina växter växer knappast.
                      Om du kan kostatera något näringsbristsymptom så kan du göda för att få rätt på ditt problem. Annars så är det endast ljuset som kan reglera tillväxthastigheten utan att skapa bristsymptom.

MVH
                      Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

citat:Förstår inte varför du skulle kunna använda tabellen bättre med högre kh, det handlar ju bara om att läsa på ett annat ställe i tabellen.
                        Som svar citerar jag dig själv:
                        citat:Har du bara samma kh i kranen som i karet kan du hälla vatten från kran och kar i varsett glas och vänta 24 timmar. Sen mäter du ph i båda glasen. Det som akvarievattnet visar mindre beror på organiska syror och detta kan du ta med i beräkningarna av co2.
                        Jag vill få kH3 i karet i st f kH 2 så att jag just har samma kH i kran och kar för att kunna göra dina rekommenderade justeringsberäkningar vid syrapåvärkande media (rötter).
                        citatu har ju kh 3 i kranen, varför inte byta vatten tills du når kh 3 i karet?
                        Visst, men det lär ta ett tag för jag har två stora "färska" rötter som kommer "förorena" vattnet ett bra tag till. Jag är otålig.
                        citat:Om du kan kostatera något näringsbristsymptom så kan du göda för att få rätt på ditt problem.
                        Anledningen varför jag avslutade förra inlägget med citatet nedan var för att jag hoppades att du skulle ställa någon slags näringsbristdiagnos på min skrala växtlighet.
                        citate växter som växer är Anubias och Windelöv. Mycket sakta växer Hygrophila polysperma och Javamossan. Mossan "filtrerar" massa organiskt material och gillar inte att bli alldeles nerbrunad, tror jag. Svärdsplantan tynar sakta bort och Hygrophila difformis dör. Alla växter blir ganska terrade av mina jordätare. Jaja, jag vet att det låter rörigt men jag håller på att komma igång.

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1836

Okej, jag förstår. Tynar bort är inte det lättaste att ställa en diagnos på. Mät nitrat och fosfat i karet så tror jag dock att du kommer att finna att någon av de fattas i karet. "Tynar bort" är ett för starkt utryck för att vara microbrist.

Du har en hygrophila i karet, har den små runda hål i de äldre bladen?
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

Nej. H difformisplantornas blad blir gula, se´n bruna se´n borta. De flesta plantorna dör dock inte utan skickar upp ljusare oflikiga blad.

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1836

Då kan vi utesluta kaliumbrist. Jag tror dock att du har fler brister än bara makro. Hur göder dukaret sedan innan?
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1836

Då kan vi utesluta kaliumbrist. Jag tror dock att du har fler brister än bara makro. Hur göder du karet sedan innan?
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...