Att ha eller att avstå diskus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

Att ha eller att avstå diskus?

Jag har idag 720 liter Malawiciklid vatten hemma i vardagsrummet.
    Ev. är jag på gång att byta till Sydamerikanskbitop.
    Då är frågan skall man satsa på diskus?
    Det jag har hört och läst är att denna art är svår att ha.
    Läste bla att ett vatten byte varje vecka är bra. Går det bra med vatten lednings vatten (från Stockholm)?
    Hur fungerar matning under semestertid. (Brukar vara borta ca: 3 veckor i sträck)?
    Hur många timmar i veckan måste man lägga ner på det perfekta diskus akvariet?
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

<Hur fungerar matning under semestertid. (3 Veckor)

Fisken klarar sig utan mat ett vecka utan problem. Du får väl be den som vattnar blommor att mata fisken.

<Läste bla att ett vatten byte varje vecka är bra. Går det bra med <vatten lednings vatten (från Stockholm)
    hehehe. Skönt att vi alla icke 08 vet hur vattnet är i Stockholm. Skämt å sido du får nog tala om vad du har för vatten om vi skall kunna svara. Eller tala med den lokala akvarieföreningen, ditt zoo. etc.

<Hur många timmar i veckan måste man lägga ner på det perfekta diskus <akvariet?
    Tja upp till dig själv ett bra akvarium sköter ju nästan sig själv. Under förutsättning att du har bra pumpar. Något ytterfilter med stor filtervolym. Du kan ju underlätta tillvaron med ett uv-filter. Och att man gör vattenbyten en gång i veckan. Där skiljer ju sig inte mot ett malawi akvarium. Båda kräver att sköter om fisken. Du kommer dock att märka att det går åt helvete snabbare än med diskus om du slarvar med vattenbyten etc.

https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• diskus
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 276

Hej Micke,

Jag har diskus i "08 vatten (Huddinge/segeltorp)" och det fungerar bra. Jag har torvgranulat bakom bakgrunden samt en oxydator.
      Oxydatorn har en positiv effekt på andningsfrekvensen, som direkt ökar när oxydatorn är tom.

När diskusarna är små är deras gälar lite känsligare mot stora vattenbyten direkt från kranen, annars funkar "08 vatten" ypperligt.
      Se min zoon för mer diskusnybörjartips.

Lycka till Björn
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Mård
        Användare
        • February 2004
        • 285

Jag är discus nybörjare...allt bra hittils. Är nyfrälst funderar nästan på att slänga ut malawin (skulle göra det om man inte skulle plugga snart)....Än så länge har dom inte häller vart så krångliga att hålla, faktiskt lättare än jag trott.

Ska läsa dina nybörjartips nu Discus..får väl se om dom är nått att ha[:p]
        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

Arbetssätt...