Växtinrett akvarium för lite kallare vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J H Christer

    Växtinrett akvarium för lite kallare vatten?

    Efter många års frånvaro från hobbyn tänkte jag återkoma. Har tidigare mest odlat Malawi och Tanganyika. Denna gång har jag lite andra funderingar. Skulle vilja ha ett snyggt inrett akvarium med växter. Till saken hör att akvariet åtminstone vintertid kommer att hålla ca 22-23 grader. Det sistnämnda gör ju att vissa arter faller bort. Där jag bor nu är vattnet ganska mjukt.

    Alltså... Snyggt inrett akvarium med växter som innehåller ciklider som gillar något lägre temperatur? Förslag?

    J H Christer
  • malawi_voodoo
    Användare
    • July 2002
    • 790

    #2
    Varför kommaer akvariet att hålla lägre temp på vintern?
    Det finns doppvärmare med termostat nu för tiden och de kostar ca 150-250kr
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • J H Christer

      #3
      Har just bytt värmesystem och en värmepump gör att jag i dagsläget inte har mera än ca 18-19 grader i det rum det handlar om. Lite belysning och förstås en doppvärmare ger kanske 21-22 grader. Visst jag skulle kunna värma till 25, men 300 liter vatten och jag vet inte riktigt. Kunde istället vara en idé atthålla fiskar som trivs i en lite lägre temperatur.

      Christer

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • July 2002
        • 790

        #4
        Men har du ont om pengar? Så du inte har råd med elräknignen?

        Att ha en trehundra wattare i din 300liters burk kommer ju inte att göra märkbar skillnad på din elräkning.


        "belysning och förstås en doppvärmare ger kanske 21-22 grader."

        Tror du inte att doppvärmare funkar? jag har ett 375liters och det stod iett rum som var ca 18-19 grader på vintern, med en 3oowattare så hade jag utan problem 25grader i vatttet och kunde lätt få 32 om jag hade velat, jag förstår inte vad ditt problem är?

        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        Arbetssätt...