U-V Filtrering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    Användare
    • July 2004
    • 103

U-V Filtrering

Hej!

Ska snart införskaffa ett 720 kar och har tänkt på att installera ett U-V filter samtidigt. Ställer upp frågan som ett antal frågor för lättare överskådning:

1. Som jag har förstått så installerar man det på utblåset från ytterfiltret ?
    2. Det verkar noga med hur många liter per timme som passerar U-V röret, hur ska man kunna justera detta när oftast ett ytterfilter har en bestämd hastighet på vattenflödet ?
    3. Jag var på ett GCG möte där en äldre herre hade föredrag om vattenkemi. Han började prata om UV filtering och nämde att det finns flera olika standarder för UV-filtering varav det "nyaste" sysmetet hade stora brister och det "gamla" tydligen var mycket bättre. Någon som komemr ihåg vilka olika standarder det fanns och vilken som är bäst och hur man i så fall ser det när man ska köpa det.
    4. Kan man ha flera andra pumphuvud i karet utan att det inverkar på uv-filtreringen ?
    5. Kan man ha t.ex ett till filter i en BTN-Modul utan att ha UV kopplat till den modulen ? (med tanke på att det ska sitta efter filtret).
    6. Hur är det med alla bakterier ? vissa säger karet blir försämrat med UV för att nedbrytningen kan rubbas o.s.v ?

Herregud det var många frågor.
    Lägg gärna in mer information än just mina frågor för jag vill veta allt om UV- filtrering.

Vill tillägga att jag tycker priset för en UV-filtrerare är rätt överkomligt om man i framtiden kan slippa infusioner och annat skit i vattnet samt vad jag förstått kunna slippa tofsalger och dylikt vilket kan vara ett rent helvete om man råkar ut för det vilket jag nu gjort. Kan man även på det slippa vissa sjukdomar på fiskarna hade det ju varit perfekt.

Men vad säger ni nu då. hehe.
    / Tack på förhand.
    // Daniel.
  • Mattias Olsson
    Användare
    • September 2003
    • 328

Om man vill kan man väl ha en separat cirkulationspump till UV-filtret istället för att ha det på ytterfiltret (och på så sätt få rätt flöde)!?

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • October 2002
      • 405

Köp en Uv-sterilisator som stämmer med pumpeffekten på ditt ytterfilter och
      som är anpassad till akvarium inte till dammar.
      Du kan pumpa runt hur mycket vatten som helst med hur många pumpar som Du vill utan att det påverkar Uv-steriliseringen.
      Sedan jag började med Uv har jag inte haft några sjukdommar och har ett ständigt kristallklart vatten.
      När det gäller nitrifikationsbakterierna finns det tillräckligt och jag har aldrig haft några problem med nedbrytningen av nitrit till nitrat.
      (Aldrig mer ett akvarium utan Uv-sterilisering.)

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

citat:Ursprungligen skickat av Mattias Olsson

Om man vill kan man väl ha en separat cirkulationspump till UV-filtret istället för att ha det på ytterfiltret (och på så sätt få rätt flöde)!?
        Det är bra att ha ett filter före sterilisatorn så att man får mekaniskt renat vatten som inte smutsar ner kvartsglaset runt Uv-röret/lampan.

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

Hur ofta rengör man lampan och kvartsröret?

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • October 2002
            • 405

citat:Ursprungligen skickat av Leopoldi

Hur ofta rengör man lampan och kvartsröret?
            Beror på hur hårt ditt vatten är. Har själv mycket mjukt vatten så jag rengör kvartsglaset en gång per år. Har man hårt vatten kan glaset behöva rengöras var 3-6 månad.
            Lampan/röret skall bytas en gång per år.

Kommentar

• WhiZpEr
              Användare
              • July 2004
              • 103

citat:Ursprungligen skickat av bs

Köp en Uv-sterilisator som stämmer med pumpeffekten på ditt ytterfilter och
              som är anpassad till akvarium inte till dammar.
              Du kan pumpa runt hur mycket vatten som helst med hur många pumpar som Du vill utan att det påverkar Uv-steriliseringen.
              Sedan jag började med Uv har jag inte haft några sjukdommar och har ett ständigt kristallklart vatten.
              När det gäller nitrifikationsbakterierna finns det tillräckligt och jag har aldrig haft några problem med nedbrytningen av nitrit till nitrat.
              (Aldrig mer ett akvarium utan Uv-sterilisering.)
              ok, tack för svaret !

Kommentar

• WhiZpEr
                Användare
                • July 2004
                • 103

Hur har du monterat ditt UV Filter ?

Under bänken eller liknande ?

Kommentar

• Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

citat:
                  Du menar lampan?

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

citat:Ursprungligen skickat av WhiZpEr

Hur har du monterat ditt UV Filter ?

Under bänken eller liknande ?
                    På utblåsslangen från ett ytterfiter, skruvat på väggen under karet.

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • October 2002
                      • 405

citat:Ursprungligen skickat av Leopoldi

citat:
                      Du menar lampan?
                      I mina sterilisatorer (Deltec) sitter det T5 UvC-rör.

Kommentar

• oveb
                        Användare
                        • July 2004
                        • 125

Sök på tyska ebay så finns det en snubbe som säljer 9 Watts UV-C filter för 29€/st. Känner en som köpt flera av honom och han är nöjd.

Han verkar ha kommit över nått alger av något slag för han hade 30 st ifrån början. Sök på "UVC PL" så hittar ni det.

Om ni vill se hur jag dräpte lite svävalger med UVC så jämför:

Med denna (ett dygn senare)...

Min blog

Kommentar

Arbetssätt...