Identifieringshjälp önskas!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Extreme makeover here she comes!!
    Mvh
    Robin

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Här är en bild på en gammal loiselleihona som jag hade tills i början av förra året.

Jag kanske var för snabb med att identifiera fisken som en friedrichstahlii. Men jag har faktiskt aldrig sett en loisellei med den kraftiga tvärbandningen som anlis fisk uppvisar, men jag har ju inte sett alla.
      Lundensis föreslog en korsning, det är kanske inte så långt från sanningen.
      Vad det gäller loisellei så blev den beskriven först 1989. I handeln namngavs den ofta som friedrichstahlii och ibland också som managuense och man ser detta även i en hel del akvarielitteratur.
      Jag hade mina första loisellei i början på 80-talet och då var den alltså inte vetenskapligt beskriven (vilket i och för sig inte är så ovanligt om man tittar på malawi- och tanganyikaciklider).
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Det där med tvärbandningen kan skifta lite mellan individer av samma art. Har själv varit med om det fast med motaguense. Märkte det framför allt på honor. Uppfattade det som att de individer som fått en dålig/sämre start i livet i form av dålig/sämre skötsel inte hade lika uttalad tvärbandning. Om man tänker sig ett smalt längsgående (från gällocket till stjärtfenan) mörkt band mitt på kroppen, så hade de missgynnade honorna endast tvärbandning från dorsalsidan (ryggsidan) och ner till det längsgående bandet, medans gynnade honor hade tvärband som fortsatte ner på buken. Jag tror inte att detta är den enda sanningen utan även ärftlighet ligger bakom. Dock kan jag konstatera, då jag fick yngel från en "missgynnad" hona, så fick ynglen tvärband som sträckte sig från rygg till buk. Hur det är med loiselli vet jag inte. Har visserligen haft arten, tom som vildfångad, men har inte odlat den till någon reda. Hoppas på att det ska bli ändring på det någon gång.

citat:Vad det gäller loisellei så blev den beskriven först 1989. I handeln namngavs den ofta som friedrichstahlii och ibland också som managuense och man ser detta även i en hel del akvarielitteratur.
        Det stämmer. Vill också tillägga att det finns ytterligare ett skäl till att jag tror att Anlis fisk är en loiselli och det är att jag är helt övertygad om att det endast finns en person i hela Sverige som har äkta friedrichsthalli. Ingen annan svensk på forumet (förutom jinnarparen och undertecknad) verkar ha haft arten och jag har verkligen letat med ljus och lyckta efter den i flera år. Hoppas du får yngel Jinnarparen.

Kommentar

• Thorichtys
          Användare
          • April 2002
          • 56

Tänkte bara kommentera Lundensis påstående om bristen av friedrichsthalli i Sverige. Sedan i höstas har Simontorp haft denna art på sin lista (konstigt nog har den varit 4 cm hela tiden). Om det är äkta vara eller inte vet jag inte, eftersom jag inte sett dem. Men det kan vara värt att kolla upp.
          Magnus

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Både Lundensis och jag själv har sett dem ute i handeln och det är inte friedrichstahlii, det är managuense.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Normalt sett så har inte Loisellei tvärband såsom Freidrichstahlii, det var det som jag gick på när jag gjorde min 1:a bedömning, markeringen vid kinderna tittade jag faktiskt inte så noga på. Men jag har kollat, dels på mina egna freddies, och i diverse akvarieböcker. Genomgående så saknar freddiesen den vita randen runt de svarta markeringarna vid gällocket. Doviin har också en sådan vit rand, liksom motaguensen. Men det är vi nog alla överens om att någon av dessa två arter är det inte.
              Lundensis: Idén med tegelröret var inte dum, honan verkar trivas väldigt bra därinne. Nu skall jag bara tömma karet på fisk också sen finns det nog en god chans till att det blir lek igen, de har ju gjort det 2 gånger innan så kapaciteten finns där.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

citat: Både Lundensis och jag själv har sett dem ute i handeln och det är inte friedrichstahlii, det är managuense.
                Alldeles rätt och riktigt.

citat:Nu skall jag bara tömma karet på fisk också sen finns det nog en god chans till att det blir lek igen, de har ju gjort det 2 gånger innan så kapaciteten finns där.
                Jag håller båda tummarna. Friedrichsthalli har alltid högsta prioritet.

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Vadå? Triggar det till lek att man tömmer karet på fisk och låter paret vara ensamma? Jag hänger inte med riktigt. Gäller det alla Centraler? Min synspilor tex där honan var/är romstinn men det händer inget. Hon har tom äggläggningsröret ute mer eller mindre.
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Med 36 st fiskar i ett 540 l kar så blir det inte mycket lugn och ro i karet. Paret har svårt att ta ett revir också då det är så mycket fisk som skall "flyttas på". En hel del av dessa fiskar skall bort de närmaste veckorna så att det inte är mer än totalt 6-10 kvar.
                    Min enda ursäkt för att det har blivit så mycket är att de flesta har varit väldigt små och gått på tillväxt. När sedan paret har lekt och fått fram yngel så kan man plocka bort övriga fiskar för att de inte skall bli alltför skadade.
                    Det är i och för sig bra att ha någon fisk kvar som triggar behovet att försvara ynglen men jag bedömer att paret i detta fallet som så pass stabilt att det inte skall bli något bråk för att hanen inte har något att göra.
                    När mitt doviipar hade yngel sist (jag plockade bort paret i torsdags) så övergick de till att försvara ynglen mot alla som kom in i rummet.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

[u]Lägesrapport:</u>
                      Loiselli-damen har piggnat till en aning, svampen är borta och ser allmänt lite friskare ut. Ätandet är det klent med.
                      Så jag stoppade i damen i 900 liters för att se om hon skull piggna till av lite sällskap. Hon blev våldsamt uppvaktad av Trimacen, och fick lite färg på kinderna. Men sen spårade det ur förstås, hon blev även våldsamt attackerad av en Paratilipahannen. Var tvungen att rädda tanten...
                      I det lilla karet:

Uppvaktad av trimac:

Lite färg på kinderna av upphetsningen:

Nu får hon nog vila några dagar
                      Anders L

Kommentar

• Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

Va trevligt att tanten ser så mycekt piggare ut!

KLart hon inte orkar med en "pilsk" trimac haha!
                        Låt henne vila du så blir det jättebra!

Kul att se att hon har en liten tantdubbelhaka []
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Anli: Nu ser den bättre ut. Kul. Släpp ihop den med Gurras hane och hoppas på lek. Så ovanlig som loiselli är i Sverige idag lär ni ju inte få svårt att sälja ynglen.

Kommentar

• LadyTiera

vilken ball fisk!! helt underbar

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

Kära CA-vänner, i kväll får ni hålla tummarna ty GurraG och jag ämnar para ihop min bedagade Loisellei-dam med hans grånade gentleman.
                              Mycket spännande, vem vet det kanske blir lite sprätt på seniorerna... och får hjärtattack eller nåt
                              Anders L

Kommentar

• Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

om du kan . filma du är ju duktig på det.

Kommentar

Arbetssätt...