Hur stor var den Anli?
Identifieringshjälp önskas!
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Robin
Hur stor var den Anli?Anders LKommentar
-
Frågan är hur kom "det" ut till försäljning?,Detta väcker hopp till allt jag skämts för att sätta ut en annons på.Rena ungdomarna i jämförelse(gillar käken förvisso).Sen,att tvärsäker säga att det är den eller den är inte riktigt,riktigt gammla fisk kan man lura sig på,även en korsning kan det va..Men affärn ska ju kunna tala om vad dom säljer nu förtidenKommentar
-
Den var inte till försäljning
En kund hade dumpat den i affären och min fru såg den, tyckte synd om den, och vi fick den naturligtvis gratis.
En underhållande gåta fick vi på köpet med en trevlig, om dock en aning bedagad, dam.Anders LKommentar
-
Hej Anli
Jag förstrå din känsla att vilja rädda en ensam stakare som ser ensam och övergiven ut och det här fallet luggsliten.
Jag har många gånger oxå "offrat" mej på sånna fiskar. Det slutade i att jag höll på att få fisksoppa för några år sedan av ensamna övergivna hannar.. (attan avslöjad att man är singel..)
Så jag har full förståelse för din känsla för denna hona!
Jag har tyvärr inga tips, så lycka till med sökandet efter svaret.
Ps, en hemmlis, min Synspila Hane var en sån fisk, nån som lämnat in honom till en liten zoo affär, ägaren av affären hade inte en anning om vad det var för fisk! Jag tvekade inte en sekud jag skulle ha honom, vilken sort det än var. Jag hade då börjat intressera mej för lite större fiskar och han ledde mej på Central america! så kan det gå när man tar han om en övergiven firre![:p]
Lycka till, hon har kommit till rätt hem där hon får det bra!
;-) LejonMarie
540L Vieja synspila
500L Cichlasoma bocourti
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av anli
Jag och frugan råkade titta in hos den lokale akvariehandlaren, och en expedit frågade om jag kunde indentifiera en fisk. En kund hade lämnat in den, han skulle ha diskus istället.
Frugan tyckte synd om den luggslitne stackaren, den såg inte ut att må riktigt bra. Så vi tog med den hem och startade upp ett 220 med lite saltat vatten:
Vad är det för ciklid? verkar vara en gammal individ, kanske nåt vanligt... men jag kan inte identifiera den, har jag fått kortslutning?
En sådan märklig underkäke.
ps huvudet är märkligt stort förhållande till kroppen, kort och satt... har den gått trångt?
Kommentar
-
Jag tror att det är en loiselli. Titta på de svarta fläckarna på gällocken. De är kantade av en vit rand. Det har loiselli, men jag tror inte friedrichsthalli har det. Visserligen har den svarta ränder som friedrichsthalli, men när man ser hur den färgar ut ser man att den inte mår bra/är i dåligt skick och fiskar som är i dåligt skick färgar lite annorlunda. Det kan ju också vara en korsing av exempelvis loiselli och friedrichsthalli, men jag tror på loiselli.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Lundensis
Jag tror att det är en loiselli. Titta på de svarta fläckarna på gällocken. De är kantade av en vit rand. Det har loiselli, men jag tror inte friedrichsthalli har det. Visserligen har den svarta ränder som friedrichsthalli, men när man ser hur den färgar ut ser man att den inte mår bra/är i dåligt skick och fiskar som är i dåligt skick färgar lite annorlunda. Det kan ju också vara en korsing av exempelvis loiselli och friedrichsthalli, men jag tror på loiselli.
Vi får se när tanten har komit tillrätta, kanske man kan locka fram en annan teckning om några dagar.
Man skulle kanske skapa en ny tråd om "gamla" fiskar. Sällan man ser rejält utvuxna exemeplar (ta inte denna ihopkrympta dam som exempel ), oftast är det bara ungfisk, lekpar eller yngel på webben. Praktexemplar som är mer än fem år, lite "over the edge" typ, hängiga men med karaktär... ciklder får ju "ansikten" med åldern trots allt.Anders LKommentar
-
Tjena !!
såg fiskstackarn !! är säker på att det är en loisellei hona !!
Hade en 'exakt' lika luggsliten med samma trötta gamla utseende.
Hoppas hon får det bra hos dig 'ANLI' !
om du får fason på henne så har jag en hane 'över' !
/Gunnar
Dygnet har 24 timmar ...minst !
GunnarKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av GurraG
Tjena !!
såg fiskstackarn !! är säker på att det är en loisellei hona !!
Hade en 'exakt' lika luggsliten med samma trötta gamla utseende.
Hoppas hon får det bra hos dig 'ANLI' !
om du får fason på henne så har jag en hane 'över' !
/Gunnar
Det är lite mer fart på henne efter saltningen, färgen är bättre och hon tom nafsade efter Hoplosternum-malarna. Får se om hon börjar käka nåt idag.
Gumman och jag satt nästan hela söndagen och studerade henne, en skumögd personlighet!
Hur gammal är hon gissningsvis?Anders LKommentar
-
Hej igen !!
Jadu !! min hona hade nog minst 8 år bakom sig när hon antog det utseendet men..... gissar att det kan gå fortare att åldras om man
har det lite taskigt(rökt mycket ?!?! hehe) !! trångt,långt ner på rankingen, mycket stryk av ev hanar mm mm !!! märkligt är det dock,
för min hane ser inte alls lika anskrämlig ut ! (precis som med oss
människor??) nåja !! kryar hon på sig så... finns ju min kavaljer ledig !! lycka till !!Dygnet har 24 timmar ...minst !
GunnarKommentar
-
Anli det skall bli kul å se hennes tillväxt.
Nu ska du spotta fram nya bilder, dag för dag! com on!Kommentar
-
citat:Anli det skall bli kul å se hennes tillväxt.
Nu ska du spotta fram nya bilder, dag för dag! com on!Kommentar
-
Tänkte mer på fenor som kanske kommer växa ut lite mer osv.Kommentar
-
Kommentar