Sätta fast elrör på pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

    Sätta fast elrör på pump

    hej har ett litet problem..ska sätta fast ett elrör på ett pumphuvud för å göra ett innerfiltret..problemet e att jag bara hittar elrör som är exakt lika stora som fästet på pumpen (samma diameter) hur kan man få fast det? nån som har nån bra ide? typ limma kanske går?
  • Orppo
    Användare
    • September 2004
    • 518

    #2
    Hej chicke ,är elröret Lite för stort ,testa att elda lite försiktigt med en cigarettändare på flänsen.då skall du se att röret passar finfint sen/Johan

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      el ta en bit slang av rätt kaliber,den kan man oxå tänja lite på.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Har du tillgång till varmluftspistol så är den att rekomendera, ciggtändare fungerar också, var bara försiktig när du värmer! Glöm inte att snurra på röret samtidigt som du värmer så att det inte blir deformerat, värm lite i taget och prova att det passar mot pumpen, låt det sedan sitta kvar en stund tills det har svalnat så ska du se att du har fått en perfekt övergång mellan rör och pump. Lycka till!

        Kommentar

        • denti
          Användare
          • January 2004
          • 60

          #5
          Doppa elröret i kokande vatten och tryck till.

          /Dennis
          /Dennis

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • May 2004
            • 497

            #6
            Okej tack..men skulle va bäst om det gick å stoppa in elröret i pumphuvudet..för elrörets diameter va visst 2 mm mindre såg jag när jag mätte nu...[V]

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              ja men om du värmer pv röret runt om typ 2cm från ena ändan o sen tar du något som har en grövre kaliber än pv röret o töjer ut det så det passar.

              Kommentar

              • Centurion
                Användare
                • October 2003
                • 210

                #8


                http://www.adelgren.se/akvarium/

                Kommentar

                • Stefan P

                  #9
                  Värm röret under varmvattenkranen, då blir röret mjukt.
                  Trä sedan på det på pumphuvudet så "nyper" det till när det kallnar. Sitter perfekt. Har gjort det på mina Aqua Clear 402.

                  Kommentar

                  • Klas A
                    Användare
                    • December 2004
                    • 104

                    #10
                    Jag tog ett vitplast rör som är till handfat, mellan handfatet och vattenlåset var exakt samma diameter som mitt pumphuvuds inlopp min pump var en juwel 1000 l/tim funka jätte bra
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                    Kommentar

                    • Chicke
                      Användare
                      • May 2004
                      • 497

                      #11
                      Okej tack, fick fast det nu !

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                        ja men om du värmer pv röret runt om typ 2cm från ena ändan o sen tar du något som har en grövre kaliber än pv röret o töjer ut det så det passar.
                        DET HETER OCH KALLAS FÖR VP-RÖR! (inte riktat som mästring till enbart Johan; utan till er alla! -No more pv-rör; utan VP-rör !...
                        Please; say after me..VP-Rör, ännu en gång.....(känns det inte skönt)

                        Hur som helst, så är de bästa sättet att deformera ett VP-rör :
                        1/ Att värma det med en värme pistol ( med skicklighet kan man vinna 3mm på diam.)
                        2/ Att ha röret i kokande vatten (1mm på diam. är inte ett dåligt resultat)
                        3/ Att använda eld ,som uppvärmnings metod : Avrekomenderar jag helt!)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...