Svårt med CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    Svårt med CO2

    Håller sakta men säkert på att bygga upp kunskap och utrustning kring hur man ska få lite sprutt på växterna i mitt SA-kar men tycker det är svårt. Trots att jag ägnat mycket tid att både söka på forumet och googla runt saknar jag info om en hel del. För att inte tjata ihjäl vissa och prata över huvudet på andra så undrar jag om inte någon kan maila sitt telefonnummer för lite direktkontakt.

    Det jag vill lära mig mer om är inköp och ihopsättning av CO2-anläggning plus lite mer om kH/pH/CO2-sambanden i vattnet.

    Allmän fråga: för ett tag sedan pratades det om en CO2-reaktor som skulle vara väldigt bra, funka upp till 2000liter eller nå´t, men jag hittar inte tråden/sidan/länken. Det kanske var på zoopet, har inte omregistrerat mig där ännu.
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #2
    Co2 reaktorn du söker tror jag är aquamedic 1000.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Ja det är det nog, är den bäst tycker du? Som rookie vill jag nog kunna se bubblorna så jag vill inte köra in gasen i ytterfiltret. Har nu skaffat en 6kg-tub från en brandfirma i Tumba och beställt en magnetventil som är välrekommenderad på forumet. Nu vill jag åt en pH-controller (tycker SMS 122 Milwaukee verkar bra) samt Aqua Medics reaktor. Har surfat runt hos två tyskar och en handfull svenska webbutiker men hittar inte de här två produkterna. Tacksam för tips på försäljningsställen alternativt bättre produkter.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        OK, hittade Aqua Medic 1000 på Aquaristic.net. Man fick söka på den tyska delen (kan inte tyska men det går ändå), förmodligen p g a att någon svensk agent har dealat till sig exklusivavtal (förbjudet enligt Romfördraget art 85 och 86 som åtminstone Sverige har anslutit sig till).

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #5
          OT: Även du kan handla från den Tyska sidan så något exlusivavtal är det inte. Om det är en konkurenshämande åtgärd är inte prövat vad jag vet så något som direkt strider mot romfördraget kan jag inte se med det. Har förövrigt diskuterat det med harald som äger aquaristic. Det är givetvis upp till honom om han vill anonsera sina varor på Tyska, Engelska, Kinesiska elle Arabiska.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Nu kommer vi ifrån ämnet men det får någon moderator sätta stopp för om det blir nödvändigt.

            Visst får han annonsera i vilka forum han vill, det intressanta är om han kommit överens med andra konkurrenter eller aktörer om att begränsa utbudet på visst sätt. Det får man inte göra t ex i form av en överenskommelse att inte annonsera mot Sverige i utbyte mot att en agent får t ex "ensamrätt" på ett varumärke.

            Jag vet inte heller vad som ligger bakom agerandet men vad det gäller marknadsregler finns det massor med exempel på oegentligheter som varken lett till prövning eller straff. Anmälde t ex ölförsäljningen på Medborgarplatsen (kartell) till Konkurrensverket förra sommaren och dom lovade att ta upp frågan (som de tyckte lät ganska uppenbart olaglig) på nästa möte men trodde inte att det skulle leda till att dom kunde agera eller till rättslig prövning eftersom deras roll är att se till att konkurrensen fungerar hyfsat i AB Sverige. Volvo och Renault får inte gå ihop men vad som händer på Medborgarplatsen eller på någon liten fiskmarknad får av prioriteringar eller resursbrist ingen rättslig myndighet att agera. Detta är dock inget mått på hur lagligt det är.

            Vad betydde ditt inledande "OT:"?

            Vet någon var man hittar Milwakuecontrollern?

            Kommentar

            Arbetssätt...