"skit" i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #31
    nu har jag så här
    högra hörnet blåser det längs baksidan
    i vänstra korsidan ytter filter
    i högra hörnet fram mot bakgre högra hörnet

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #32
      ah blir tokig, det fortfarande kvar. kan det vara så att det är växterna som släpper ifrån sig massa skit. typ pytte bitar. är så jädra trist. kan det vara temp relaterat? har aldrig varit med om så här hopplöst innan. har alltid haft kristal klart vatten.

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • January 2004
        • 546

        #33
        jag har oxå lite problem med flytande objekt i vattnet inte så farligt men lite... tycker nog att mina lava stenar har en tendens att bli riktiga soptippar så när fiskarna är där och bökar drar dom ofta upp lite skit...
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #34
          vad tror ni är bäst? att byta lite vatten varje dag o se om det går över el låte det helt vara i typ en vecka o se om det lägger sig.

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #35
            kollade vattnet nitrit var perfa o samma med ph, va mer kan man mäta som avgör hur saker bryts ner i vattnet. är det intressant att mäta nitrat?


            vilken är det som sköter ned brytningen av tex foder rester el växtrester i karet?

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

              kollade vattnet nitrit var perfa o samma med ph, va mer kan man mäta som avgör hur saker bryts ner i vattnet. är det intressant att mäta nitrat?


              vilken är det som sköter ned brytningen av tex foder rester el växtrester i karet?
              Bakterier sköter nedbrytningen, eller vad menar du?
              amonium (giftigt) till nitrit (giftigt) till nitrat(gödningen/sunket som blir kvar) som sedan måste vattenbytas bort.
              Dvs dålig nedbrytning=mycket nitrit
              Anders L

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #37
                ok, jag har ju bra nitrit så det bör ju då inte vara fel på nedbryttnigs"akten" i karet, då måste det vara brist på filter eller måste kanske byta mer vatten. om nu vattnet är som det ska.

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #38
                  Drara igång en liten smågammal tråd här och frågar om ditt kar livit renare johan? Jag har nämligen samma problem just nu!

                  Kommentar

                  • shcolsson
                    Användare
                    • January 2005
                    • 256

                    #39
                    Jag provade Hagens Green-X. Det är en stor påse med någon hemlig blandning i som påstås ta bort nitrit, nitrat och fosfat. Blandningen sägs räcka till 3-månader enligt tillverkaren.

                    Jag placerade denna i (inner-)filterbehållaren, efter det har jag kristallklart vatten. Ska tillägga att jag har mkt god filtrering till mina Troffar. 4100 liter/h för min 540 liters tank. Dock har jag aldrig haft så klart vatten. En drawback är att det inte gynnar algtillväxten något. Mina troffar får istället räkmix, algtabletter och spirulina. Jag kommer att köpa detta igen.
                    Experience is something you get right after you need it.

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #40
                      Hade du bara "grumligt" vatten eller hade du partiklar som svävade runt?

                      Är det någon som har testat "klarningsmedel" som typ sera aquariaclear?

                      Kommentar

                      • MickeW
                        Användare
                        • December 2004
                        • 113

                        #41
                        Jag hade själv problem med vad jag tror var svävalger, dvs vattnet blev oklart och lite grönaktigt och dimmigt. Provade allt som jag fick tips, från att täcka för till att använda Nitrivec. Inget fungerade så jag hällde i ett medel som heter Algenkiller vilket man skulle kunna kalla för ett "klarningsmedel" eftersom det har ungeför samma funktion som Aquaclear (vilket egentligen är för dammar.) Detta fungerade klockrent! Karet är nu helt fritt från svävalger och andra "orenheter". Jag kan rekomendera det, även om det alltid är bättre att klara sig utan medel....
                        Då var man medlem....!

                        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #42
                          Ytterligare en reflektion; jag har alltid aktivt kol i min ytterfilter, och vattnet är kristallklart?!?!?
                          En del säger att kol är bra, andra påstår att det slutar fungera snabbt, MEN hos mig funkar det!

                          Billig lösning att testa, så köp kol, lägg i strumpa och testa!

                          Vänligen Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • January 2005
                            • 540

                            #43
                            "Quickfilter ska vara en bra grej säger dom som vet."

                            Jag köpte ett Quickfilter till min PH820. Mycket skit tar det, sant. Men om man skall ha så fint filter bör man kunna byta ut det varje vecka eller ha en kraftigare/stabilare pump. Ph:n tappar nämligen mycket kraft när det täpps till. Med grov filtermatta, håller den längre.

                            Kommentar

                            • Hank
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1321

                              #44
                              Testa något sånt här:

                              ...det gjorde jag när jag hade mycket patiklar som
                              min nya, grovporiga filtermatta inte tog.
                              Kristallklart på 2 timmar!! Trodde inte mina ögon =)
                              (ibland får man vara lat, speciellt när man är otålig)
                              /#378 Hank
                              Zoonen:
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                              NCS medlemsbilder:
                              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                              Kommentar

                              • shcolsson
                                Användare
                                • January 2005
                                • 256

                                #45
                                Svar till Blackened

                                Citat: "Hade du bara "grumligt" vatten eller hade du partiklar som svävade runt?"

                                Jag använde de främst för att bli av med Cyanobakterien ifrån mitt kar. Bieffekten var det klara vattnet. Men jag [u]tror även det har effekt på alla storlekar på partiklar. Större partiklar tar bara lite längre tid att ta bort.

                                God filtrering bör ändå vara bästa melodin.
                                Experience is something you get right after you need it.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...