"skit" i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #16
    Kristallklart vatten det kan man inte påstå att jag har, men jag ser inte skiten längre. Eller det stör mig inte i alla fall.
    Anders L

    Kommentar

    • Bromid
      Användare
      • December 2003
      • 117

      #17
      Johan: Ville bara höra mig för vad det är för fisk som du har på bilderna den gula med neonblått inuti ryggfenan. Måste vara den finaste jag har sett om man undantar saltvatten.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #18
        det är en salvini

        F*n , det går inte helt bort nu har jag matat extremt sparsamt, inte varit o pillat på länge.

        ska testa med den stora pumpen igen, o sätte på strilrör o sen en mycket tun filtermatta på strilröret så det itne ska pumpas runt allt för mycket. när jag bara hade strilröret sist på denna pumpen so pumpar 2000l/h så fick den växterna att lägga sig platt. så jag tror det ska funka bättre med tunnt filtermaterial vid utblåsen på strilröret. ..to be continued

        Kommentar

        • GurraG
          Användare
          • January 2004
          • 75

          #19
          Tjena !!
          Alla har väl sina knep å knåp ,, o en del har varit inne på mitt spår ! mata sparsamt o byt inte 'ihjäl' vattnet !! låt det 'sätta'
          sig ordentligt.
          Har aldrig lyckats filtrera/cirkulera FÖR mycket !!
          ha tålamod o 'vänta' ut alla partiklar ! det kommer att fungera.
          //Gunnar
          Dygnet har 24 timmar ...minst !
          Gunnar

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #20
            Off topic: osedvanligt fin Salvini du har Johan! Gratulerar.
            Anders L

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av anli

              Off topic: osedvanligt fin Salvini du har Johan! Gratulerar.
              tack , själv är jag lite missnöjd. den förra jag hade var mycket finare, var nästan helt röd på hela buken. men denna är oxå fin ..men inte riktigt lika..

              Kommentar

              • Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

                #22
                jag har nu matat mer sparsamt, samt inte användt pellets eller sticks. Tycker det har blivit lite bättre, men fortfarande inte helt nöjd... men det kan behövas några vattenbyte till för att få ut gammal skit ur karet
                Hur går det med din burk Johan?
                Mvh
                Mattias

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #23
                  har testat lite nu med olika pumpar, har satt på diffusorna på en av de två hydorpumparna som jag satte i, det går ått rätt håll. undrar hur mycket det hjälper med diffusor, kanske gör så att det organiska skiten bryts ner fortare.

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

                    #24
                    så du märker skillnad med difusor? det var ju intressant!
                    efter att tittat lite nogrannare tror jag inte skillnaden är så stor i mitt kar än, men det tar ju kanske ett tag och några vattenbyte....
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #25
                      undar hur mycket malarna skitar ner. har ca 15 st i mitt 720, ancistrus, bytte vatten igår o idag ser jag massa bruna korvar överallt, kan de vara lite boven i det hela?

                      edit*
                      el kan det var mina jordätare, de vekar skyffla lite skit när de silar, odå liksom far det upp, hur har ni det som har jordätare.?

                      Eheim 2028 1 st
                      Hydor R20 Duo 2 st

                      kan det var för lite filter massa tror ni?

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #26
                        Det bästa är nog att inte haka upp sig så mycket över lite skräp i karen. Helt sterilt kan man nog inte få det.
                        Flyttade mitt extra innerfilter (1200 l/t pumhuvud å filtermatta)till ett annat kar, och redan efter en dag for det omkring mera småskräp i vattnet. Mina ytterfilter fixar det biologiska och syreättningen, men är sämre som dammsugare. Hopplöst om man har växter typ hornsärv som släpper små blad. Men som sagt, det ser ju bara naturligt ut
                        Fast även jag har en gräns, släpper inte i Panaque-malen i detta kar med så¨många rötter och grenar... den producerar enorma mängder korv om det finns mjukt trä. DÅ skulle det bli rena mardrömmen!
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #27
                          ja okej om det är lite, men om det ser ut som snö storm fast då"skit storm" så är det inte lika roligt, jag är inte så himla petig om det är lite. men det känns som det är mycket o blir inte mindre

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #28
                            Jovisst finns det gränser
                            Du skulle se mitt 400 L med en petfish Midas, siverdollars och panaquen.... Panquen producerar en kaffekopp skit om dagen som den ultraaggresiva midasen rör omkring. Så oftast är bara ett brunt moln, där man kan ana firrarna. Tur att karet är enkelt inrett.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #29
                              haha ok, så det är inte bara jag. men jag har ju inte tycket jag såna skit grisar, det är väl om kanske jordätarna dimmar upp skiten från ansictrusarna.

                              Kommentar

                              • deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

                                #30
                                Bara en reflektion!!

                                Jag har väl kanske haft TUR, då mitt vatten i karen varit kristallklart och har inte haft problem med "partiklar" i vattnet mer än under uppstarten av första karet! MEN så ändrade jag "riktning" på utblåset i mitt yngelkar, där det givetvis matas på rejält...och där fick jag en snöstorm som inte lägger sig...

                                Helt klart att vattenflödet i karet har betydelse för hur mycket löst som far omkring....

                                Om utblåset var riktat från ena hörnet MOT framrutan (hänger ni me?) så fick jag problem, då vattnet trycks ned igen mot botten och då river med sig skiten upp s.a.s...
                                Då vattnetstrålen riktades mot den andra kortsidan/bortre hörnet var det inga problem....hmmmm???

                                Testa iallafall!!!

                                Vänligen Deathdealer[8D]
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...