"skit" i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    "skit" i karet

    ända sen jag flyttade så har jag haft "problem" med skit som inte försvinner. det är inte avföring jag menar utan liksom skräp, små partiklar. jag får bort det vid vatten byte, men dagen direkt efter så är det lite grumligt igen. jag har ett Ytterfilter 1050 l/h
    samt nu ett inner filter som pumpar 2000l/h det är satt ett stril rör på så det inte ska pump runt för mycket. jag har tot 12 fiskar samt ett gäng anicistrus, karet är på 720 liter o jag byter ca 40% en ggr i veckan.

    byter jag för ofta?
    har jag förmycket tryck i karet? el för lite.
    eller andra tankar ider.
    börjar bli less på att det inte blir lika kristalklart som det var när jag hade malawi. en bild på rötter o växter o så kan ni se om ni går in på signaturen.
  • jowa
    Användare
    • February 2004
    • 194

    #2
    Quickfilter ska vara en bra grej säger dom som vet. har länge tänkt köpa ett sånt till mitt växtakvarium för att filtrera de minsta växtresterna men det har inte blivit av. Har bara hört gott om det iaf.



    http://hem.bredband.net/aquascene

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3


      sån har jag till det innerfilter jag har. det är rätt finporigt.

      funderar ibland om det kan var för mycket tryck i pumparna så det blåser bara om kring med allt. kanske borde prova bara med ytterfiltret, men det pumpar ju bara 1000l/h., provade innanmed mindre inner filter var ingen större skillnad då.

      tror du Jowa att skiten kommer från växterna?

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

        #4
        Oj,oj lider verkligen med Dig.Har nog tjatat ihjäl folk med massor av frågor om detta "problem" under 2 års tid.Du är inne på rätt linje med att Du säkerligen har för mycket tryck i pumparna.Nu mera kör jag med ett strilrör som har 12 små hål.Riktar hålen underifrån rakt upp mot ytan.För egen del plockade jag ur lite inredning så som takpannor och mangrowerötter.Nu har ju inte Du något överdrivet med rötter eller annan inredning om man kollar med bilderna.Efter dom "korrigeringarna" blev vattnet näst intill kristallklart.Den stora frågan är väl ändå om vattnet verkligen ska vara kristallklart???

        ÖNSKAR DIG ALL LYCKA TILL!!!

        /Micke
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

          #5
          jag har haft samma bekymmer ett tag, har ett 2250 och en stor modul fylld med bitar av filtermatta. Tänkte börja med att sätta på en rejäl bit filtermatta på insuget till 2250 som förfilter. Annars får man väl öka filtreringen på något sätt. Mitt kar är 660l och bebos av 6 hyfsat stora centraler som ju käkar en del... Försöker oxå byta runt 40%/vecka, men har slarvat lite så det har gått lite längre mellan bytena.
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • February 2004
            • 194

            #6
            Har rätt bra drag i mitt malawikar men har inga problem med små partiklar där. Däremot är det rätt mycket smått brunt skit som lägger sig på botten i växtakvariet och det syns att det är organiskt. Det är iaf min erfarenhet. Men jag tror nog att ett för högt pumptryck /flöde i kombintation med en "för liten" filteryta gör att det kan ryckas loss mycket gojs från filterkuberna eller likn.
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              tog nu ut det stora innerfiltert satt i ett mycket långsamre så får vi se om skiter kanske inte pumpas runt så mycket.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                Jag har haft samma problem till och från, i mitt fall så är det sanden, fodret och märkliga vattenvirvlar som gör att "skiten" varken lägger sig till rätta eller åker ut i filtrena. Då jag hade grus i karet så var det mindre skitigt, eller rättare sagt så gömde sig skiten nere i gruset istället för att ligga uppe på bottenytan och virvla upp med jämna mellanrum. Men fodret har spelat stor roll för mig, matar jag med räkmix under en hel vecka så syns det tydligt i slutet av veckan att karet är skitigare än vanligt, matar jag med bitar av torsk/abborre/sej så är det oerhört mycket renare. Allt som är finfördelat på ett eller annat sätt skräpar ner och den typen av skräp verkar inte lämna karet särskilt ofta, kanske pga för dålig cirkulation att det inte sugs ut i filtrena, eller pga för hög cirkulation så att skiten bara roterar runt i karet.

                Jag vet inte var jag läste det men någon skrev någonstans att salt skulle kunna göra vattnet klarare av någon anledning, jag har för mig att det sades att saltet skulle binda de minsta skräppartiklarna eller nåt sånt. Om detta stämmer så kanske det var därför det var renare i karet med afrikanarna, om du nu saltade vill säga.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • LadyTiera

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren



                  sån har jag till det innerfilter jag har. det är rätt finporigt.

                  funderar ibland om det kan var för mycket tryck i pumparna så det blåser bara om kring med allt. kanske borde prova bara med ytterfiltret, men det pumpar ju bara 1000l/h., provade innanmed mindre inner filter var ingen större skillnad då.

                  tror du Jowa att skiten kommer från växterna?
                  finns liknande till mitt fluval 204? sökt men ej hittat

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #10
                    johan_lindgren:Nu återstår bara det värsta för Dig.Kolla nu inte vattnet i tid och otid!!!!Om Du kan hålla dig förstås......Jag lät,efter ett vattenbyte på 50%, karet vara helt orört under ca 14dgr efter dom korrigeringarna jag gjorde.Detta för att det skulle få en chans lunga ner sig.Håller med FI om maten.Försöker köra så "grovt" foder som möjligt.
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #11
                      mm jag ska bara mata nu varannan dag i en vecka för att då se om det har blivit bättre. tycker det är stor skillnad mellan pellets hur mycket de "skräpar ner" kanske skulle testa torsken.

                      Kommentar

                      • Mattias Nilsson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 467

                        #12
                        jag tror nog också att fodret spelar stor roll, när jag tänker efter kom nog mina problem lite när jag drog ner lite på torsken räkorna och gick över mer till pellets, använder tetracichlid sticks och hikari gold mest nu och det grumlar nog karet mer, kanske till och med mer än när körde med räkmix....
                        Ska prova och gå tillbaka lite mer till typ räkor och torsk
                        Mvh
                        Mattias

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #13
                          konstigt det där med räkmix, då jag hade malawi o matade nästan enbart med räkmix o hade j*vla blås ikaret så var det kristall klart.

                          Kommentar

                          • Centurion
                            Användare
                            • October 2003
                            • 210

                            #14
                            Personligen tror jag att rötter + malar + stora fiskar (ex diskus, guldsöm osv) är en dålig kombination för just ämnet vi diskuterar... rötter fäller massa skit, dels av sig själva och dels för att malarna gnager av det från dem och sen kommer de lite större fiskarna och trycker till vattnet med sina stora fen och kropps-rörelser så att skiten som kanske ligger på botten snart ligger och flyter över hela vattenvolymen och skräpar ner...
                            http://www.adelgren.se/akvarium/

                            Kommentar

                            • Mattias Nilsson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 467

                              #15
                              ja firrarna virvlar upp en hel del, det bråkas friskt i mitt kar, ett par Dovii, ett par Labiatum och två stackars Maculicador gör att det viftas upp en del...
                              Mvh
                              Mattias

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                              Kommentar

                              Arbetssätt...