Växt akvarium....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

Växt akvarium....

Hej!

Jag undrar vad man behöver för utrustning till ett växt akvarium? behöver man värkligen ett co2 system och hur många olika gödnins medel måste man andvända?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Jag tror du vill börja enligt budgetvarianten med tanke på det du sagt om din ekonomi i andra trådar.

Du lakar först ur ett par liter jord i en hink med vatten genom att ha en luftpump+syresten som cirkulerar runt geggan ordentligt i ca en vecka. Byt vatten i hinken varje dag (jorden lägger sig som ett slamlager längst ner i hinken, så är det du försiktig med hinken är det lätt att hälla av vattnet).

Efter vecka tar du en rissil och silar geggan så bara det finaste slammet blir kvar på bottnen och sedan toppar du med vanligt grus, gärna finporigt typ lavakross.

Färdigt. Välj enkla bikarbonatväxter såsom Javaormbunke, Anubias, Ceratopteris, Hornsärv, Elodea.

Det som är bra med den här metoden är att du dels får biologisk balans från dag 1 samt att den binder upp näringsämnen istället för läcker ur dom (som t ex lera+torv).

Dessutom är det inget som hindrar att du i framtiden börjar sniffa på lite mer avancerad växtakvaristik med CO2 och hemmagjord vattengödning.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Nyllet90
      Användare
      • October 2004
      • 1133

okej.. det låter bra! tack så mycket!

Kommentar

• Jesper2
        Användare
        • October 2003
        • 49

Tja, ovanstående tips har jag själv inte provat men jag skulle definitivt rekommendera CO2. Man kan få ner kostnaden genom att köpa en begagnad tryckreduceringsventil och en kasserad gammal CO2 brandsläckare på ett brandskyddsföretag ( ca 100 kr ). På en brandsläckare sitter dock ett stigrör som kan göra att det fryser vilket gör att CO2 tillförseln stryps. Då måste man stänga kranen på själva flaskan tills den har tinat. Det bästa är att ta bort stigröret men vad jag föstår måste flaskan vara tom då. En fyllning med provtryckning kostar ca 600 kr för en 3 kg flaska. Hur länge den varar beror på akvariets storlek men för mitt 375 liters räcker den ca 6 månader. Jag befarar dock att jag "spiller" en del då. Den borde räcka ett år.

En annan sak som jag har haft glädje av är Dennerles Guide. Den finns på svenska.

Kommentar

• Jesper2
          Användare
          • October 2003
          • 49

Du frågade om antal gödningsämnen. Själv använder jag Dennerles system vilket är en hel del olika. Tidigare har jag haft väldigt bra resultat med bara S7 ( mineraler o vitaminer), E15 ( järngödning) och V30 ( växtgödning ) i kombination med CO2.

Nu har jag ett större akvarium 375 där jag använt Tropica Mastergrow samt en flytande järngödning. Det fungerade sådär under ett år så nu har jag startat om det igen med Dennerles system; E15, V30, Deponitmix i botten, Co2, Biotrop stabilisator, S7, TR7 och Plantzen Gold. Dyrt som f-n, fungerar bättre men jag är faktiskt inte helt nöjd eftersom jag fått en del alger och en del växter som inte tar sig riktigt.

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

Suck, alldeles för många konstiga benämmningar. Lätt hänt att man skrämmer bort nybörjarna. Jag behöver bara fyra grejor, dom heter co2, nitrat, fosfat, micro och kostar nästan inget

Ingen kan inbilla mig att denerelles superpaket skulle inehålla något mer än detta. Mitt paket kostar runt 200 kr och räcker till fina växter i ett år, vad kostar ditt och hur länge räcker det?
            MVH
            Magnus

Kommentar

• Jesper2
              Användare
              • October 2003
              • 49

Hur stort är ditt akvarium Tropfrog? Bara CO2 borde kosta mer än de 200 kr som du nämner om akvariet är större än 100 liter.

Mycket beror på var man lägger ambitionsnivån. De flesta som slutar med akvarium gör det p g a problem som uppstår; sjuka fiskar, växter som förtvinar och alger. Tror det är viktigt att veta från början att det krävs en del för att få ett väl fungerande växtakvarium och en nybörjare kan vara betjänt av ett färdigt system typ Dennerles.

Det stämmer inte att Dennerles gödning inte innehåller något annat än din hemmablandning. Naturligtvis är det berättigat att fråga om det ger valuta för pengarna. Det är vad jag testar nu. Jag har provat lite av varje och ser en klar skillnad med Dennerles jämfört med andra jag testat. Visst undantag för senaste uppsättningen men det är lite för tidigt att dra slutsatser än.

Kostnaden för "superpaketet" ligger på ca 3.000 kr/år exkl CO2 för ett 375 liters om man handlar i Tyskland. Det är som sagt dyrt men är det vad som krävs för ett riktigt bra växtakvarium med de mest krävande växterna är jag beredd att betala det. Jag har, som sagt, tidigare använt bara delar av paketet med bra resultat. Då hamnar man på ca 1500 per år. Kostnaden för t ex ett 150 liters blir mer beskedliga 1200 resp 600 kr per år.

Jag tror säkert man kan lyckas bra med ditt recept. Det blir dock svårare, men kanske roligare för en del och definitivt billigare.

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

citat:Hur stort är ditt akvarium Tropfrog? Bara CO2 borde kosta mer än de 200 kr som du nämner om akvariet är större än 100 liter.
                Förlåt räknade inte co2. Med mitt ljus kommer jag upp i 100 kr/månaden. Men co2 ingår väl inte heller i ditt pris? Mitt kar är på 375 liter.

citat:Mycket beror på var man lägger ambitionsnivån. De flesta som slutar med akvarium gör det p g a problem som uppstår; sjuka fiskar, växter som förtvinar och alger. Tror det är viktigt att veta från början att det krävs en del för att få ett väl fungerande växtakvarium och en nybörjare kan vara betjänt av ett färdigt system typ Dennerles.
                Växtakvarium är inte svårt. Skräm nu inte bort nyfikna nybörjare. Man gör ett stort vattenbyte i veckan för att nollställa nivåerna. Sen tillsätter man 3 olika lösningar som man har i tre olika flaskor, 1 dl/100 liter av varje. På så sätt gör man hela karet till en enda stamlösning och man kan slänga alla tester. Om man ser markant skillnad i växtbubbel innan veckan är slut kan man ge en fulldospuls till.

Denerelles system svarar inte på den enda svåra frågan som finns inom växtakvaristik nämligen "hur mycket äter mina växter". PMDD, kostar mindre och eliminerar frågan. Du behöver inte undra hur mycket som går åt efterssom du nollställer nivåerna en gång i veckan.

citatet stämmer inte att Dennerles gödning inte innehåller något annat än din hemmablandning.
                Nämn en sak som denerelles superpaket inehåller som pmdd inte inehåller.

citat:Naturligtvis är det berättigat att fråga om det ger valuta för pengarna. Det är vad jag testar nu. Jag har provat lite av varje och ser en klar skillnad med Dennerles jämfört med andra jag testat.
                Har du testat någon annan gödningsregi som inehåller kväve och fosfor? Om inte är det inte så konstigt om du fått bättre resultat. Nämnde jag att både kväve och fosfor ingår i pmdd? Skulle man få otillräckligt med kalium går det också att lösa, men då behöver man en vätska till. Alla dom tre viktiga makroämnena i rätt proportioner en gång i veckan, enklare än så blir det inte.

citat:Kostnaden för "superpaketet" ligger på ca 3.000 kr/år exkl CO2 för ett 375 liters om man handlar i Tyskland. Det är som sagt dyrt men är det vad som krävs för ett riktigt bra växtakvarium med de mest krävande växterna är jag beredd att betala det.
                Jag ger dig allt som behövs för att klara alla dom absolut svåraste växterna för 2 år framöver för halva priset. Då ingår support första året.

citat:Jag tror säkert man kan lyckas bra med ditt recept. Det blir dock svårare, men kanske roligare för en del och definitivt billigare.
                FEL. Det blir mycket lättare, mycket bättre resultat och extremt mycket billigare.

MVH
                Magnus

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Jag tycker inte heller det är värt att skrämma upp nybörjare med en massa svindyra gödningar - speciellt inte bottengödning som inte behövs.

Jag själv kör som Tropfrog "Estimative index"-metoden så jag klarar alla de svåraste växterna utan problem.

Jag har tack vare den superenkla metoden lyckats komma 3:a i AGA-tävlingen (första svensk som tar pris i den) och 2:a i Aquabotanictävlingen, som tank of the month på både aquabotanic.com och aquaticplantcentral.com. Men det bästa är att jag äntligen lyckats få en Amanoburk här hemma som jag alltid önskat - trots alla dumma tips om bottengödning, ferrogan och andra knasigheter som inte fungerar.

CO2 och tre pulver och ett stort vattenbyte i veckan är det som krävs. Enklare än så är svårt att få det om man vill vara totalt obegränsad i växtval och designmöjligheter.

Kommentar

• ralp
                    Användare
                    • November 2004
                    • 70

citat:Ursprungligen skickat av defdac

Jag tycker inte heller det är värt att skrämma upp nybörjare med en massa svindyra gödningar - speciellt inte bottengödning som inte behövs.

Jag själv kör som Tropfrog "Estimative index"-metoden så jag klarar alla de svåraste växterna utan problem.

CO2 och tre pulver och ett stort vattenbyte i veckan är det som krävs. Enklare än så är svårt att få det om man vill vara totalt obegränsad i växtval och designmöjligheter.
                    J O S S E S ! - vilket fint kar du har - defdac. Köpte Amanoboken i Tyskland. Där finns det bra beskriven hur man gör. Men jag kände att det blev för mycket expertprylar och kunskap m.m. Så därför förkastade jag tanken om växtkar ala Amano. Det blev några snäcklekare istället. Men läser man Tropfrogs och dina tips då börjar man fundera igen...

Du kanske kan ordna någon "helgkurs" för nyllet90, mig och andra ... "Växtkar för nybörjare och utan krångel" ... typ ...

Kommentar

• Jesper2
                      Användare
                      • October 2003
                      • 49

Det är riktigt att CO2 inte ingår i min kalkyl. Jag tog inte med det eftersom jag utgick från att det inte var med i din.

PMDD??

Jag skulle gärna prova ditt koncept och skulle bli glad om det visar sig att jag har fel men det första intrycket är att man måste vara kemist. Dessutom har jag ytterst svårt att tro att du kan åstadkomma bättre resultat. Möjligen lika bra och billigare men inte bättre. Det skulle vara att idiotförklara en hel industri och dess kunder.

Har du en bruksanvisning eller kan hänvisa till någon på nätet?

Du bad mig också nämna en skillnad. Jag vet inte exakt vad som ingår i ditt precis som du knappast vet exakt vad som ingår i Dennerles paket. Det sistnämnda torde vara en väl bevarad hemlighet. Men att du skulle täcka in 100 % är osannolikt och därför kunde jag påstå att det inte stämmer. Men jag borde kanske sagt osannolikt eftersom jag inte har full insyn. Har du alkottsextrakt? Mangan, Litium, Cobolt, potassium.....? Om sedan skillnaderna betyder något är en annan sak.

Jag är nyfiken på ditt akvarium, kan du maila en bild?

Mvh
                      Jesper

Kommentar

• Jesper2
                        Användare
                        • October 2003
                        • 49

Tillägg, du skrev kalium. Jag misstänker att det är detsamma som potassium men vet inte säkert, nåväl, i så fall har du fått in det.

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

citat:
                          J O S S E S ! - vilket fint kar du har - defdac.
                          Tacktack! =)

citat:
                          Köpte Amanoboken i Tyskland. Där finns det bra beskriven hur man gör. Men jag kände att det blev för mycket expertprylar och kunskap m.m. Så därför förkastade jag tanken om växtkar ala Amano.
                          Det är ett problem med Amano och hans kunskap. Han är främst designer, men kan inte så mycket om växtfysiologi och hur man göder bäst. Även han kör rätt hårt med bottengödning och initiala algodlingar som han fixar med veritabla arméer av amanoräkor.

Han påstår att han rekommenderar sina prylar för att det är lätt, men när man har hela burken full av trådalger är det svårt att se att något är lätt. Han har förenklat sin gödningsregim bortom all rimlighet och hans burkar får ingen form av makrogödning annat än från hans svindyra substrat. Hur man gör när dessa tagit slut efter några månader av kanontillväxt berättar han aldrig (han startar bara om burken med nytt substrat).

Du ska kolla hur Amano designar, men inte hur han göder.

citat:
                          Du kanske kan ordna någon "helgkurs" för nyllet90, mig och andra ... "Växtkar för nybörjare och utan krångel" ... typ ...
                          Grejjen är att det inte är så mycket mer du behöver veta. Du behöver skaffa tre pulver och göra tre flaskor med tre olika gödningar och börja göra ett stort vattenbyte i veckan.

Det enda som är riktigt krångligt är att lära sig få en bra CO2-nivå, speciellt med mäsk där man inte kan kontrollera bubbeltakten på ett lätt sätt - men det svåraste är att få riktigt bra upplösning av gasen. Fixar man bra CO2-nivå är det bara göda sig trött - det är omöjligt att övergöda.

Även med mäsk och rent grus går det utmärkt att få extrem fjutt på växterna utan någon större ansträngning. Med en lagom effektiv trappreaktor som ger en viss garanterat upplösning av CO2 och genom att hålla mäsken någorlunda pigg och dosering av KNO3 och KH2PO4 och TMG så går det såhär för någon som bara pysslat med Malawi tidigare:

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

citat:
                            Jag skulle gärna prova ditt koncept och skulle bli glad om det visar sig att jag har fel men det första intrycket är att man måste vara kemist.
                            Låt mig citera dig själv: "E15, V30, Deponitmix i botten, Co2, Biotrop stabilisator, S7, TR7 och Plantzen Gold"

jämfört med "KNO3, KH2PO4 och NutriSi"?

Du använder betydligt mer kemi än vad en nybörjare behöver göra, och framförallt slänger du uppenbarligen gärna en massa pengar på en massa kemiska preparat du inte vet vad dom innehåller?

citat:
                            Dessutom har jag ytterst svårt att tro att du kan åstadkomma bättre resultat. Möjligen lika bra och billigare men inte bättre. Det skulle vara att idiotförklara en hel industri och dess kunder.
                            Du har förstått helt rätt. Industrin är idiotisk. Dom sätter namn på sina lysrör som påminner om växtlighet men har ingen aning om att deras växtrör är betydligt sämre på att gro växter än deras andra rör(!!).

Dom enda företagen som inte är idioter är just nu Seachem och Kent. Dom vet hur man skruvar gödning och har dessutom vett att beskriva exakt vad dom innehåller.

Tyskarna har halkat efter.

Kommentar

• Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

vart kan man köpa nitrat, fosfat och mirco? på vanliga akvarieaffärer eller?
                              Och då behöver man inte ha några fiskar utan man kör bara på stora vatten värden så att man nollställer alla värden??
                              Och när man ska köpa ämnena är det bara att gå till affären och be om fosfat, nitrat och micro eller?

(usräkta alla frågor!)

Kommentar

Arbetssätt...