Växt akvarium....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

citat:Är nattavstängning av CO2 en förutsättning/fördel för att detta skall fungera? Vad behöver jag införskaffa då?
    Om det skall fungera perfekt så tror jag nog att det är bra att ha. Jag har dock sett många kar som fungerar bra trots avsaknaden av nattavstängning. Då accepterar man att ph stiger under dagen för att accumuleras under natten. De stora förlorarna i detta är säkerligen fiskarna som får utstå svängande ph och höga co2 nivåer. Risken för svävalger gissar jag ökar också. Men detta är ingen som helst skillnad från om du hade kört med denerelles system.

Till nattavstängning behöver du en magnetventil och en timer, thats it.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Jesper2
      Användare
      • October 2003
      • 49

Behövs det inte Magnesium också eller finns det i tillräcklig mängd i NutriSi?

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Magnesium behövs i de flesta fall inte. Har du Svenskt komunalt vatten så är det mer troligt att det är calsium som ligger fel än att magnesium gör det. Det är inte värdena utan förhållandena mellan dom som är viktigt här, men det kommer defdac att förklara närmare imorgon.

Men, nej det finns inget mg i nutris. Och ja, det är tillräckligt.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• PatrikL

Deftac: Du som har koll på detta, har du förslag på magnetventil eller dyligt för att få ihop nattavstängning för DIY CO2 anläggningar ?

Eller några länkar/förslag m.m som behandlar nattavstängning i DIY format

Såg någonstans att det kan fungera att använda ett pumphuvud kopplat till en timer, detta då CO2 kommer stiga som en stor bubbla när pumpen är avstängd (och därmed inte spridas i vattnet) ?

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

citat:
            Såg någonstans att det kan fungera att använda ett pumphuvud kopplat till en timer, detta då CO2 kommer stiga som en stor bubbla när pumpen är avstängd (och därmed inte spridas i vattnet) ?
            Exakt det tänkte jag föreslå.

Ett stabilt sätt att få garanterad upplösning med mäsk är dock med trappreaktor eller spiralreaktor.

En udda lösning skulle då vara att starta en liten pump bredvid trappan när man vill stoppa upplösningen, dvs när ljuset släcks går pumpen på och knuffar bort bubblorna så dom inte går in i trappan.
            http://www.defblog.se

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Drar upp tråden igen för den är så jäkla bra! Har precis beställt grejer för gödning (KNO3, KH2PO4, NutriSi) och jag undrar om dessa har någon bra effekt även om inte co2nivån är på topp? Om inte kommer dessa ämnen då bli godis till algerna? Har nämligen ingen som helst möjlighet att köpa en "riktigt" co2 anläggning utan får förlita mig till mäsk. Och på tal om mäsk så nämner du , defdac, att man kan använda spiralreaktor eller trappreaktor. Vad är det för något? Har någon en länk?

Mvh

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Jag har kört pmdd i mitt tanganyikakar ett tag nu. Jag utger mig inte för att vara färdiglärd då det gäller gödning i co2 fattiga kar, här är jag bara en glad nybörjare. Det jag skriver nu är enbart egna erfarenheter och det kan som vi alla fel ge felgeneraliseringar.

Jag började med att enbart tillsätta k2so4, detta gjorde jag med följande antaganden:
                Fiskarna producerar tillräcklig med nitrat och fosfat.
                Växterna kommer att ge mig signaler när microtillsats behövs.
                Microgödning ger lätt algblommningar om annat fattas.

En diskusion om mgso4 med defdac, ledde till att jag testade ha i det också. Antagandet var att mg aldrig kan bli för högt ändå i ett kar med så mycket kalcium i.

Jag körde dessa två metoder ett tag, men tyckte att tillväxten var för låg. Jag antog att det borde gå att få snabbare tilolväxt även om co2 saknas.

Jag testade alla tillsatserna och konstaterade snabbt att det gav fetealgblommning i mitt kar. Mätningar gav mig att fosfathalten var mycket hög och nitratnivån något låg.

En lång tid av stora vattenbyten och enbart kno3 docering fick värdena i ordning och växterna tog bra fart. Efter en tid av denna metod märkte jag en avtagande tillväxt och microbristsymptom. Detta var ca 6 veckor sedan och jag har docerat både kno3 och micro vid varje byte och har nu fått rätt på det. Efterssom jag gjort mig av med karet i helgen har jag inte möjlighet att utveckla metoden.

Om jag skulle försöka mig på ett tips på gödning i co2 fattiga kar skulle jag nog säga:
                Ett 50%igt vattenbyte en gång i veckan med åtföljande docering av 10-20 ppm nitrat och 0,05-0,1 järn via microlösning. Denna docering kommer absolut inte att skada fiskarna och kommer förmodligen att räcka för dina växter. fosfat tycker jag att man endast skall docera i co2 fattiga kar om man via mätning konstaterat brist.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

Okej! Så det kan vara en bra idé alltså att till en början bara dosera KNO3 och sedan Micro först om jag märker att det växer dåligt?

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

Jag tror att du kan börja med 0,05 mg/l järn från micro, om det skulle ge bristsymptom så kan du öka till 0,1.
                    MVH
                    magnus

Kommentar

• blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

Då kör jag på det. Tack för hjälpen.

Kommentar

Arbetssätt...