Växt akvarium....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

vart kan man köpa nitrat, fosfat och mirco? på vanliga akvarieaffärer eller?
    http://www.akvakompis.se (wow, nu har dom även MikroMix, coolt!

En blog med artikler om forskellige typer af akvariefisk og -planter, samt information om, hvordan man passer dem ordentligt.

citat:
    Och då behöver man inte ha några fiskar utan man kör bara på stora vattenbyten så att man nollställer alla värden??
    Exakt!
    http://www.defblog.se

Kommentar

• ralp
      Användare
      • November 2004
      • 70

citat:Ursprungligen skickat av defdac

Tyskarna har halkat efter.
      Pababa! Vem fick du stryk av vid Aquabotanics tävlingen?

Denna webbplats är till salu! aquabotanic.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquabotanic.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Hejhopp. Ralp (tysken)

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Oliver Knott är undantaget som bekräftar regeln och jag menade främst att tyska akvaristiska företag inte verkat greppat det här med gödningen.

MEN! han använder faktiskt en ett par Dennerleprodukter när han göder och Hagen(!) har en NPK-produkt som han använder istället för KNO3 och KH2PO4 - å andra sidan fläskar han på med hur mycket svindyra ADA-substrat som helst eftersom han har helt fria händer på en av Tysklands största zooaffär, och har dessutom fått gå en specialutbildning hos ADA.

Efter lite googling så verkar Hagens NPK inte så tokigt sammansatt faktiskt, fy på mig:

Mycket ögongodis på hans sajt:

Kommentar

• Nyllet90
          Användare
          • October 2004
          • 1133

shit... mycke fina kar! Men det låter jäkligt bra!!! men då behöver man inga tester och så va?? om man liksom neutaliserar alla värden en gång i veckan??
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

defdac

Förlåt kanske dum fråga
            När du menar lakar ut ett par liter jord i en hink, menar du vanlig jord, typ man har i trädgården?

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

citat:
              När du menar lakar ut ett par liter jord i en hink, menar du vanlig jord, typ man har i trädgården?
              Helst ska det vara ganska låg andel kompost (gödsel, skit) och stor andel torv. Man vill inte ha för mycket lättnerdbrytbar kompost om jag inte minns fel.

När jag gjorde det till min 29-litrare jag har i fönstret (utan alger!) så tog jag den torra obrukbara jorden från ett par sedan länge döda krukväxter och körde i en stor vas i ca 1,5 vecka.

Idén är en blandning av Diana Walstads metod (http://mike-edwardes.members.beeb.net/plant/lotech.html), Paul Krombholz "soil soup" (http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/soil-soup.html) och senare tips från Aquatic Plant Digest där man lakar ur jordsoppan innan man använder den. Om man använder väldigt näringsfattig jord från början ("top soil") så ska det inte behövas, men är ett bra sätt att få igång nitrifikationen och få bort ammoniumet och på så sätt få ett inkört substrat från dag 1.

Kommentar

• discusred
                Användare
                • June 2004
                • 851

Tack defdac!
                Väldigt bra tråd!

Kommentar

• Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

Men om man neutraliserar karet så behöver man väl inte några tester och grejer?

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

Men om man neutraliserar karet så behöver man väl inte några tester och grejer?
                    Vi har inte nämt tester?

Men du har rätt: Gör man ett stort vattenbyte i veckan så kan man dosera för hela vattenvolymen och vara säker på att ickeorganiska mineraler kommer ner i perfekta nivåer som växtbladen lätt kan ta upp.

Kommentar

• tigern

"växt akvarium"....vill du att ditt kar ska växa sig stor??

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

citat:Ursprungligen skickat av tigern

Kommentar

• Nyllet90
                          Användare
                          • October 2004
                          • 1133

citat:Ursprungligen skickat av tigern

Hej!

Du får ursäkta min högst motbjudande svenska men jag är bara 14 år gammal och har en lika motbjudande svenska lärare!

MVH Andreas a.k.a nyllet90

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

Det är lugnt nyllet. Kolla den här rubriksfelskrivningen jag gjorde häromdagen på zpet:

*lol*

Kommentar

• Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

hehe... joo... alla har ju sina brister! 14 åringar så som akvarie experter! Men vet nån någon bra mal som mumsar mycke alger?(det behöver inte vara mal.. räka eller snigel funkar också!) Det bör tilläggas att karet bara är på cirkus 60 liter! Och defdac jag beundrar dina fina kar! HÄLSAD VARE DEFDAC!

MVH Andreas

Kommentar

• Jesper2
                                Användare
                                • October 2003
                                • 49

Defdac, du skriver;

" Låt mig citera dig själv: "E15, V30, Deponitmix i botten, Co2, Biotrop stabilisator, S7, TR7 och Plantzen Gold"

jämfört med "KNO3, KH2PO4 och NutriSi"?

Du använder betydligt mer kemi än vad en nybörjare behöver göra, och framförallt slänger du uppenbarligen gärna en massa pengar på en massa kemiska preparat du inte vet vad dom innehåller?"

Kollade bilderna och läste lite om tävlingen. Ditt vackra akvarium skänker dig onekligen trovärdighet. Jag lägger gärna mindre pengar om jag kan. Jovisst använder jag kemiska preparat som jag delvis inte vet vad de innehåller. Men vad jag förstår på dig är det inte bara nybörjare som inte behöver dessa preparat. Vad jag, och kanske fler, saknar är en handgriplig beskrivning. Får jag det när jag köper preparaten på de länkar du hanvisar till eller kan du förklara så man slipper göra en massa doseringsmisstag o s v?

Alltså, jag köper pulver som jag blandar med vatten i tre olika flaskor? Någon speciell koncentration? Vad är NutriSi?

Du använder Tropicas Mastergrow om jag förstod beskrivningen på rätt, i tillägg till ovanstående? Dosering enligt den bruksanvisningen? Finns det järn i den? Vad innebär rejält vattenbyte? Mer än hälften? Några vattenberedningspreparat?

Vilka rör rekommenderar du och varför har du inte reflektorer istället för så många rör? Använder du täckglas? Som jag förstod det har du tänt mellan 10-21, inga viloperioder? Varför täcker du akvariet på natten?

Kommentar

Arbetssätt...