vatten detektor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    Användare
    • August 2004
    • 294

    vatten detektor

    halloj

    jag funderar på en sak..

    det finns någon slags vatten dektektor som kan känna av vatten och bryta strömmen till ytter pumpen, om de vore så att den började läcka


    någon som har köpt eller byggt något hemma som funkar ?
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0
  • Centurion
    Användare
    • October 2003
    • 210

    #2
    Hade inte deathdealer någon sån på g i en tidigare tråd? Kan ha varit någon annan person, mitt minne != bra
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      Det var inte jag som hade lösningen, men sök på trådarna här, och det finns några som har beskrivit hur man löser problemet!

      Vänligen Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av sleepy

        halloj

        jag funderar på en sak..

        det finns någon slags vatten dektektor som kan känna av vatten och bryta strömmen till ytter pumpen, om de vore så att den började läcka


        någon som har köpt eller byggt något hemma som funkar ?
        Att enbart brytaströmmen till pumpen hjälper inte 100%. Det blir en "hävert" effekt, som gör att vattnet kommer ändå.
        En magnetventil kopplad till en nivåvippa på tillvattnet, samt en backventil på frånvattnet skulle nog vara bättre.
        Det vanligaste -och enklaste- är att man enbart har en backventil på frånvattnet; det hjälper iaf litet.

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          Ahhh... Jag har haft en liknande tråd igång och jag kan ge dig en samanfattning på vad jag kom fram till.

          Feltollerans med ytterfilter:

          Ett knep, för att motverka stora mängder vatten på golvet vid eventuellt läckage från en slang eller koppling, är att på slangen för insuget göra ett litet hål ett par centimeter under vattenytan. Vad som händer då är att om nu tex. kopplingen för utblåset skulle börja läcka så får du "endast" ut den mängd vatten som är ovanför hålet. Ett "problem" med detta är att när man byter vatten bör man ha någon form av tätning så att inte häverteffekten försvinner. En annan nackdel med detta är att pumpen lär gå torr ett tag och förmodligen bränna (om man inte kommer till den i tid).

          För att få ännu mer koll på vad som händer kan man installera ett vattenlarm. Man kan få tag i larm som är specialtillverkade att upptäcka fukt och de är inte speciellt dyra. Men om man är lite händig så är det en baggis att snickra ihop ett eget. Jag har gjort mitt av ett gammalt brandlarm (sök på larm så hittar du hur man gör).

          Vad hjälper detta då? Är man inte hemma så är man ju rökt (om man inte har ett "riktigt" fuktlarm som är kopplat till ditt hus huvudlarm vilket i sin tur kan skicka ett SMS till din mobil när det utlöser).
          Men den tiden du är hemma men inte vid karet, tex. när man sover, då har man bevakning eller om man kommer hem efter en sen kväll på stan och ett kar har sprungit läck. Man tittar inte till fiskarna för man är lite på pickalurven utan hoppar rakt i säng. Dagen efter ser man hur ens dyrgripar ligger döda på botten pga. av ett sprucket kar. Med ett fuktlarm hade du åtminstone hört att nåt var fel direkt du kom hem.

          Om ett fuktlarm kan konfigureras att genom huvudlarmet slå ifrån en säkring, för tex. den grupp som pumpen sitter på, vet jag inte men jag tror det är väl investerade pengar helt som man redan har någon form av larm i sitt hus eller lägenhet. Annars räcker brandlarmet gott.

          Länkar till trådar som behandlat liknande:


          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Gugges

            #6
            Jag har byggt en liknade sak.. men elektroniken från början, jag använder en kombination av Roccster:s förslag med hål under ytan..

            Med 2 trådar under akvariet som gör att kretsen slår till när vatten kommer på dem så slås pumpen av och en magnetventil öppnas till utloppsslangen så att luft dras in istället för vatten(på så sätt slipper jag krångla med hålet när jag byter vatten), man skulle kunna sätta ytterligare en magnetventil på utblåset om det behövs men det var över ansträngning då då ytterfiltret har en backventil(det hjälper ju inte om det springer läck på returslangen.. då kommer vattnet sjunka till höjd med utblåset- men som sagt, en magnetventil är ju valbart här med)

            Har provkört den ett par gånger när jag råkat spilla lite vatten på golvet och det funkar

            Kommentar

            • sleepy
              Användare
              • August 2004
              • 294

              #7
              de där va just de jag behövde gugges!

              hur har du byggt denna lilla leksak ?
              hur får du den att bryta spänningen te pumpen ?
              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

              Kommentar

              • Gugges

                #8
                Jag har ett schema på den, men ingenstans att lägga upp det..

                kort beskrivet så använder man ett par komparators som slår om med hjälp av den lilla spänningsskillnad som blir, känsligheten på denna ställs med en vridpot, allt från en droppe till flod..

                När en skillnad märks av i komparatorn så dras ett relä som slår ifrån pumpen och slår till magnetventilen, i funktionen blir det en monostabil vippa av det och detta läge släpps inte förrens man trycker på "reset".

                Jag har lyxat till det hela med en lysdiod som indikerar att kretsen har löst ut, här kan man givetvis även sätta en summer om man vill det.. och en testknapp för att testa funktion på det hela..

                lite elektronikkunskap krävs..eftersom man trotsallt bryter 230volt genom relät och så lödkolv med tillhörande kunskap..

                Kommentar

                • sleepy
                  Användare
                  • August 2004
                  • 294

                  #9
                  okej grymmt
                  kan du skicka schemat till min hotmail så e du snäll ?

                  plate_87@hotmail.com
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                  Kommentar

                  Arbetssätt...