Hej !
Jag har en undran angående växternas ljusbehov.
Jag har ett Juwel Panorama 200 Kar som jag vill inreda fint med växter. Karet rymmer 230 L. Ljusrampen består av två 38 watts lysrör. Dessutom kan man köpa till bländskyyd som riktar ljuset neråt till akvariet och sägs förbättra ljuseffekten upp till 100%, kan detta vara sant?
Ungefär hur många watt per liter vatten ska man ha om man ska hålla växter som kräver:
Normal ljusstyrka? tex Svärdplantor, Hornsräv
Hög Ljusstyrka? tex Cabomba (tex den röda)
Om man sätter på ett bländskydd på ett 38 watts lysrör som sägs förbättra ljusstyrlan upp till 100% Ger det då ljus som ett 76 watts, eller vad menar dom?
Jag hoppas ni förstår mina frågor.
Jag skulle vara tackssam om jag skulle få svar fort...
Tack i förväg!
MvH Patrik K!
P.K
Jag har en undran angående växternas ljusbehov.
Jag har ett Juwel Panorama 200 Kar som jag vill inreda fint med växter. Karet rymmer 230 L. Ljusrampen består av två 38 watts lysrör. Dessutom kan man köpa till bländskyyd som riktar ljuset neråt till akvariet och sägs förbättra ljuseffekten upp till 100%, kan detta vara sant?
Ungefär hur många watt per liter vatten ska man ha om man ska hålla växter som kräver:
Normal ljusstyrka? tex Svärdplantor, Hornsräv
Hög Ljusstyrka? tex Cabomba (tex den röda)
Om man sätter på ett bländskydd på ett 38 watts lysrör som sägs förbättra ljusstyrlan upp till 100% Ger det då ljus som ett 76 watts, eller vad menar dom?
Jag hoppas ni förstår mina frågor.
Jag skulle vara tackssam om jag skulle få svar fort...
Tack i förväg!
MvH Patrik K!
P.K
Kommentar