Växternas Ljusbehov

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Växternas Ljusbehov

Hej !
    Jag har en undran angående växternas ljusbehov.
    Jag har ett Juwel Panorama 200 Kar som jag vill inreda fint med växter. Karet rymmer 230 L. Ljusrampen består av två 38 watts lysrör. Dessutom kan man köpa till bländskyyd som riktar ljuset neråt till akvariet och sägs förbättra ljuseffekten upp till 100%, kan detta vara sant?
    Ungefär hur många watt per liter vatten ska man ha om man ska hålla växter som kräver:
    Normal ljusstyrka? tex Svärdplantor, Hornsräv
    Hög Ljusstyrka? tex Cabomba (tex den röda)

Om man sätter på ett bländskydd på ett 38 watts lysrör som sägs förbättra ljusstyrlan upp till 100% Ger det då ljus som ett 76 watts, eller vad menar dom?

Jag hoppas ni förstår mina frågor.
    Jag skulle vara tackssam om jag skulle få svar fort...
    Tack i förväg!
    MvH Patrik K!

P.K
    MVH Patrik K
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Jag har två 38w lysrör och ner till botten är det 40 cm, kanske det var till hjälp.
    En sak jag också undrar på är om akvariet säljs med en 2 rörs ljusramp, borde det ju vara lagom för ett växtakvarium eller hur är det?

Jag har hittat lite fakta i min bok att man ska ha ca 1 watt till 1,5 liter akvarievolym för ljuskrävande växter och 1 watt till 2 liter akvarievolym för normalljuskrävande växter.
    Regeln gäller akvarium med max 50 cm höjd.

Nu vad är akvarievolymen: Vattnet som är i akvariet just nu 180l , eller så mycket akvariet rymmer 230l?
    Kan någon hjälpa mig med detta?

Nu om jag sätter på juvel reflektorerna som sägs reflektera ljuset ner i akvariet och förbättra ljuseffekten med 100% blir ju det dubbelt så mycket ljus i akvariet, dvs lika mycket som om jag skulle ha 4 lysrör. Så fattar jag det...
    Hur förstår ni detta?
    Kanske en svår fråga, eller?

Det änklaste sättet blir nog och tästa... Hur det blir.

MvH Patrik K
    MVH Patrik K

Kommentar

• patrik_k
      Användare
      • April 2002
      • 125

Hej Igen!
      Jag har lånat hem en växtbok från biblioteket och har hittat Hur mycket ljus växt arterna behöver. Efterssom inte så många vågar svara på mina "glupska" frågor (hehehe...) så har jag tänkt att dela med mig lite.
      Ljusbehov:
      Crinum Natans (Crinum Lök, Tror jag hehe...)ca 50w/100l
      Cryptocoryne(nästan alla arter, enstaka 30) ca 50w/100l
      Echinodorus arter ca 50w/100l - 75w/100l
      Cabomba aquatica (grön cabomba) ca 100w/100l
      Cabomba Caroliniana ca 75w/100l
      Cabomba piauhyensis (röd cabomba) ca 100w/100l
      Ceratophyllum demersum (hornsräv) Ca 35w/100l (gärna mer)
      Myriophyllum aquaticum (tusenblad, liknar grön cabomba men lättare)ca 50w/100l

Säkert kan det stå olika fakta i olika böcker!

Kanske kommer vara till hjälp för er som kanske också tänker innreda ett fint växtakvatium!

MvH Patrik K

P.K
      MVH Patrik K

Kommentar

Arbetssätt...