hobbykostnad 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bruér
    Användare
    • May 2003
    • 47

    #16
    Ja hör ni , det var mycket pengar i fjor men det är ingen här som nämmt elen som bara den ligger runt en 5-6000 kronor för 5 diskuskar.... men som sagt det är värt det , en resa till Duisburg för mig och sambon ca. 12000:- bara där plus all fisk och foder och utrustning osv. Så summa summarum en 25-30 papp och då har man ju inte köpt mer än ett nytt 96l kar. Men kul har det varit
    Mats Bruér
    www.discusklubben.dk
    720 l diskus
    540 l diskus

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #17
      Detta var lite roligt faktiskt!
      För ett antal månader sedan så fanns det trådar om hur många TIOR man tjänade på att handla här resp där....och tittar man på vad folk lägger ner här så måste man säga att allt detta tjafs om hur billigt osv osv allting kan vara verkar meningslös! *ler*

      Själv har väl min nya hobby sprungit iväg lite...väl mycket...!
      Fårn 220L, till ett extra 90L, till 700 ytterliagre, och nu ett 200L..på SJU månader?!?!?
      Dyrt...ca 35 loppor såhär långt....JÖSSES..tänk om frugan fick reda på detta (usch)

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #18
        Näe deathdealer, det är ju när det närmar sig större summor som de små tiorna spelar stor roll. Räknar i procent har ju de som lagt ut 2000:- under 2004 inget att tjäna jämfört med de som lagt ut 30,000:-. Eller hur? =)

        Själv har jag absolut ingen aning om hur mycket jag lagt ut under året som gick. Skulle jag börja räkna på allt hade jag slutat upp med de här dumheterna )

        Jag tror iofs att jag klarat mig hyffsat billigt, med ett par undantag:

        * En helg i köpenhamn med fru - Huvudsyfte fiskinköp
        * Helrenovering/ombyggnad av pannrum för att anpassa för akvarierna
        * Alla akvarium i en annars icke uppvärmd källare drar nog en förbannad massa ström..

        Tony Englund

        Kommentar

        • LadyTiera

          #19
          stammar du tony

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #20
            Fniss.. nej, men det här webhotellet kommer snart att orsaka stor förödelse av mitt tålamod

            (jag var alltså tvungen att radera ett helt gäng inlägg som förökat sig)
            Tony Englund

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • February 2004
              • 412

              #21
              50 loppor på hobbyn förra året...HUA MEJ.
              3 nya kompletta kar i hemmet :840L, 800L, 350L.
              En hel del nya Tanganikaciklider bidrog också till summan.
              Och då fick jag ändå köpa allt till inköpspris gnm. dotterns zoobutik.

              11 loppor redan i år, och då har det ju knappt börjat.(handbromsen dragen)
              Ser ut att bli havregrynsgröt under en lång tid framöver.
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • erland
                Användare
                • July 2003
                • 59

                #22
                Jag har faktiskt roat mig med att notera alla inköp till akvariet för att i ett senare skede kunna få fram lite statistik. Jag plockade fram den procentuella fördelningen för 2003 och 2004 av kostnaderna och det ser ut enligt nedan.

                Under 2003:
                45% Akvarium
                13% Fisk
                11% Inredning
                10% Tillbehör
                6% Preparat
                5% Växt
                4% Växtnäring
                4% Mat
                1% Medicin

                Under 2004:
                48% Akvarium
                14% Fisk
                12% Tillbehör
                8% Inredning
                7% Växtnäring
                5% Mat
                3% Växt
                3% Preparat
                1% Medicin

                Man kan konstatera att fördelningen hittills har varit ganska liknande både för 2003 och 2004 även om det har skett några förändringar i botten. Att det till exempel gått mer pengar till växtnäring och mat under 2004 är ganska naturligt eftersom jag har fler akvarium nu än vad jag hade under 2003.

                Dock tycker jag det på ett sätt känns bra att det är just "Akvarium" och "Fiskar" som ligger högst upp för det är trots allt de som är grunden till hobbyn, så det betyder ju att det i alla fall är "rätt" saker som kostat pengar. Fast jag misstänker att kanske "Akvarium" kommer att droppa i listan något kommande år eftersom det inte riktigt är hållbart att köpa nya kar hela tiden, utrymmet i lägenheten kommer ju att bli en begränsning så småningom.

                Det som saknas på listan ovanför är naturligtvis elkostnaden, vilken jag inte kommit på något bra sätt att beräkna.

                Under 2004 så hamnade totalkostnaden strax under 20000 kr (elkostnad ej inräknat)
                Erland Isaksson
                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                Kommentar

                • Mats Bruér
                  Användare
                  • May 2003
                  • 47

                  #23
                  Death , jag håller med Tony om man inte varit sparsam och sparat en tia här och en hundring där så hade nog min summa stuckit iväg avsevärt......, men man får inte bli dumsnål bara.....
                  Mats Bruér
                  www.discusklubben.dk
                  720 l diskus
                  540 l diskus

                  Kommentar

                  • petrol
                    Användare
                    • July 2002
                    • 167

                    #24
                    Hmm.. Har införskaffat 3 st saltvattenskar sedan i sommras.
                    Det största har 3*400W MH. 1,2KW/tim för belysningen...
                    Mvh
                    Petter
                    Nu med ett 3 meters revakvarium

                    Kommentar

                    • Helenai
                      Användare
                      • October 2004
                      • 269

                      #25
                      Ni har dyra leksaker, pojkar och flickor...
                      Jag driftsatte två kar på 250 liter och spenderade följande:
                      Akvarium 300 kr (inklusive ljusramp)
                      Tillbehör 1500 kr (två pumpar, två värmare + diverse begagnat+växter)
                      Fisk 600 kr (dvärgsugmalar, schackbrädesciklider och bilbukar)
                      Mat 200 kr

                      Det torde bli omkring 2600 kr. Egentligen alltför mycket för min budget *mera svångrem*. Bra att räkna efter. Det skadar inte att veta var avloppen ligger... []
                      Varde ljus... och det vart mörker.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                      Kommentar

                      • mpimbwe
                        Användare
                        • December 2004
                        • 170

                        #26
                        Ja då var det min tur då.. eftersom jag startade upp lokalen under 2004 så rök där några lappar, närmare bestämt ca 30 sådana. Gjorde som Zaphi och köpte det mesta begagnat vilket man sparar åtskilliga tusen på. Lönar sig och leta runt lite. 2005 kommer dock bli lugnare (hoppas jag)... odlingen ska ha kommit igång så man kan få tillbaka några kronor =)
                        /Andreas (Karlstad)

                        Under uppbyggnad:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                        (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...