Insolera förråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

Insolera förråd

Har tänkt och börja insolera mitt förråd nästa vecka. Förrådet står på en betongplatta, väggar och tak står färdiga med reglar, så det är stort sätt och bara börja insolera. Nu självklart skall detta bli ett akvarium rum! Har någon erfarenheter av insolerat ett förråd, vad som är viktigt just för att det skall bli ett akvrium rum? extra insolering?
    Vet ej om betongplattan är insolerad i grunden? Behöver jag lägga golv med kanske en typ av insolring duk under? Eller att jag kan köra på dirikt på betongplattan utan och insolera den (om den nu skulle vara utan insolering i grunden)?
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

Jag kan inte så mycket om byggnadsteknik, men vissa funderingar kan man ju ha och vissa kanske du haft själv redan?
    Är det ett fristående förråd, är det innertak i förrådet eller är det öppet upp till nocken?
    Finns det vatten och avlopp indraget i förrådet?
    Hur många akvarier är det tänkt att stå där och kommer det att vara mer som en odlingslokal eller mer som ett hobbyrum?
    Finns det fönster i lokalen?
    Fuska inte med fuktspärren, det kommer att straffa sig senare!
    Hur är det ordnat med ventilationen nu, räcker den till sedan?

Kommentar

• Johan.A

Hejsan

Att isolera ett förråd som från början är byggt som ett kallförråd kräver en hel del åtgärder för att du inte ska riskera problem med fukt. Detta gäller inte minst om du ska ha akvarier som ju lindrigt sagt ger en hög luftfuktighet. I ett kallförråd behövs egentligen inga särskilda åtgärder eftersom fukt från marken i princip bortförs kontinuerligt. Detta innebär att om förrådet är byggt som ett kallförråd finns det risk att du behöver komplettera med sådana åtgärder. Om inte betongplattan är isolerad från undersidan bör du nog isolera denna från ovansidan, vilket inte är alldeles enkelt. Du kommer att få väldigt kallt golv annars. Du bör i sådana fall inte lägga isolering direkt på betongplattan utan behöver någon form av luftspalt (finns särskilda system för detta). Tyvärr måste du ju sedan ha en ganska komplicerad golvkonstruktion som håller för akvarietyngderna och dessutom är vattentät. Därför bör du kolla noga huruvida golvet redan är isolerat underifrån. Mycket är vunnet på att slippa isolera från ovansidan. För väggarna bör du inte isolera direkt mot ytterpanelen. Även här bör du ha en luftspalt mellan brädor och isolering. Samma gäller för taket, fast då är det ännu viktigare eftersom den fuktiga luften stiger uppåt. Man måste ha ett luftat och ventilerat utrymme mellan undersidan på yttertaket och isoleringen så att eventuell kondens inte sugs upp i isoleringen. Precis som tidigare inlägg skrev bör du också ha en fuktspärr på insidan av väggar och tak, dvs byggplast mellan isoleringen och invändig väggbeklädnad.

Lycka till!

Kommentar

• discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

Tack för alla svar!

Mycket att tänka på nu
        Skall ta reda på om betongplattan är isolerad, annars får jag ta och be en kunnig att göra det (tummen sitter mitt i näven[]).
        Men väggar och tak skall jag nog kunna klara av.

Tyvär är det inte avlopp och vatten indraget, men det löser jag med att förrådet ligger nära huset (längre trädgårdsslang).

Det skall bli en typ av hobby och odlinglokal.

Kommentar

Arbetssätt...