Orange Head lek forts

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Orange Head lek forts

Nu har mitt "alfapar" lyckats få ur sig sin första romsats på baksidan av en rot i ett hörn i akvariet. De vaktar platsen bra men tar inte bort dåliga ägg. Efter ett dygn var ca 5% vita (obefruktade?), efter två dygn ca 40% och den tredje dagen 100%. Dom står fortfarande på fjärde dagen och vaktar en svagt växande mögelhög.

1)Varför möglar rommen?
    2)Kan jag göra något nästa gång för att undvika det?
    3) Ska jag ta bort rommen nu? Många säger ju att man ska ta bort mat som inte är uppäten inom två sekunder för att undvika försämrade vattenvärden. Kanske jag får en nitritspik på ca 4 tum rakt genom bottenglaset nu.
    4) Alldeles intill rommen ca 5 cm över botten har jag insuget till filtret. Det är ett modulindelat rör (Eheim 2028 pro II) som kan kortas till t ex ca 10 cm ovan botten vilket skulle vara bättre för frisimmande yngel. Vad är bäst ur filtersynpunkt?
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

På femte dagen var all rom borttagen. Skönt, jag började tycka lite synd om dom.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Det här är ett standardsvar:

1)Varför möglar rommen?
      För att den dog (den blev ju vit först om jag förstår dig rätt). Troligen dog den pga. att den inte blev befruktad. Befruktad Orange head rom borde kläckas.

2)Kan jag göra något nästa gång för att undvika det?
      Låt dem leka några gånger till. Sedan är det dags att fundera på problemet (om Orange head har specialkrav så rätta mig). Den troligaste orsaken var att hanen inte hade någon mjölke, vilket inte är ovanligt när unga fiskar leker.

3) Ska jag ta bort rommen nu? Många säger ju att man ska ta bort mat som inte är uppäten inom två sekunder för att undvika försämrade vattenvärden. Kanske jag får en nitritspik på ca 4 tum rakt genom bottenglaset nu.
      Tja, det har ju löst sig nu. Fiskarna brukar käka upp det men visst. Det är kanske inte helt dumt att ta bort möglig rom.

4) Alldeles intill rommen ca 5 cm över botten har jag insuget till filtret. Det är ett modulindelat rör (Eheim 2028 pro II) som kan kortas till t ex ca 10 cm ovan botten vilket skulle vara bättre för frisimmande yngel. Vad är bäst ur filtersynpunkt?
      Yngel sugs in i filter. Det går sätta en stor filtervaddsbit, damstrumpa och liknande på insuget, eller placera det dit ynglena inte kommer. 5cm över botten aldeles intil ynglen leder "garanterat" till en katastrof.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

Tack Ola, angående filtret undrade jag om det på något sätt skulle försämra filtrering eller cirkulation på något menligt sätt om man satte insuget på säg halva akvariehöjden?

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

Tack Ola, angående filtret undrade jag om det på något sätt skulle försämra filtrering eller cirkulation på något menligt sätt om man satte insuget på säg halva akvariehöjden?
          I gamla akvarieböcker så finns det en massa beskrivningar av hur man bör placera insug mm, men enligt min erfarenhet är det bara bra med bakvatten i akvariet där fiskar kan stå om de vill. Jag tror alltså inte att det spelar någon större roll.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Fjärde gången nu. Har en grupp på fem med två par och en "strykfisk". Det ena paret lekte nu igår för tredje gången. Denna gång såg jag det riktigt bra, det var samtidigt med Bolibompastunden med min 4-åriga Pippi. Honan var het på gröten och la rom ca 10-20 gånger på en rot. Leken verkade i övrigt inte helt helhjärtad. Gruset var inte borttaget kring äggplatsen och hanen var väldigt protective mot övriga akvariefiskar men befruktade inte, vad jag kunde se, rommen. Borde han inte gå direkt bakom och spruta. Hursomhelst, det kanske är därför det inte blir något? Alltså att honorna är på men att inte hanarna är riktigt mogna ännu. Eller?

Kommentar

Arbetssätt...