Nu har mitt "alfapar" lyckats få ur sig sin första romsats på baksidan av en rot i ett hörn i akvariet. De vaktar platsen bra men tar inte bort dåliga ägg. Efter ett dygn var ca 5% vita (obefruktade?), efter två dygn ca 40% och den tredje dagen 100%. Dom står fortfarande på fjärde dagen och vaktar en svagt växande mögelhög.
1)Varför möglar rommen?
2)Kan jag göra något nästa gång för att undvika det?
3) Ska jag ta bort rommen nu? Många säger ju att man ska ta bort mat som inte är uppäten inom två sekunder för att undvika försämrade vattenvärden. Kanske jag får en nitritspik på ca 4 tum rakt genom bottenglaset nu.
4) Alldeles intill rommen ca 5 cm över botten har jag insuget till filtret. Det är ett modulindelat rör (Eheim 2028 pro II) som kan kortas till t ex ca 10 cm ovan botten vilket skulle vara bättre för frisimmande yngel. Vad är bäst ur filtersynpunkt?
1)Varför möglar rommen?
2)Kan jag göra något nästa gång för att undvika det?
3) Ska jag ta bort rommen nu? Många säger ju att man ska ta bort mat som inte är uppäten inom två sekunder för att undvika försämrade vattenvärden. Kanske jag får en nitritspik på ca 4 tum rakt genom bottenglaset nu.
4) Alldeles intill rommen ca 5 cm över botten har jag insuget till filtret. Det är ett modulindelat rör (Eheim 2028 pro II) som kan kortas till t ex ca 10 cm ovan botten vilket skulle vara bättre för frisimmande yngel. Vad är bäst ur filtersynpunkt?
Kommentar