småknölar på chokladciklidens bröstfena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blojo

    småknölar på chokladciklidens bröstfena

    Hej
    Min chokladciklid-hane har sedan jag skaffade honom förra hösten haft småknölar på höger bröstfena. Dessa är drygt en mm stora. Färgen är grå i olika nyanser. De sitter i grupp. Möjligen har de blivit lite fler med tiden, men jag är osäker. I övrigt mår han bra och har lekt några ggr. Han har dock ibland flera små vita prickar på huden, ungefär som svampinfektion. När ynglen gick med föröldrarna lät han ynglen och även andra fiskar t ex siamesisk mal "beta" och äta på honom så att han fick ett stort sår på ca 2-3 cm. Var tvungen att flytta om så att han inte hade några små som kunde äta på honom.

    Till frågan. Knölarna på fenan? Vad kan det vara. Ola Svensson hade vänligheten att svara på en fråga och misstänkte syrafasta stavar. (Man kan få mer info om detta SVA:s hemsida.) Tyvärr är detta även vad jag misstänkt. Om detta skulle vara fallet känns det egentligen dumt att ha kvar honom. Ingen bot finns och dessutom viss risk för att man själv blir infekterad.

    Tar tacksamt emot synpunkter eller förslag.
    Hälsn Johan Blomgren
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Som jag har förstått det så har alla fiskar alltid syrafasta stavar. Därför är det rätt meningslöst att be t ex SVA att leta efter just det på en sjuk fisk. En sjuk fisk är infekterad av dem, men symptomen behöver inte bero på det.

    Jag har sett sådana där knölar du beskriver på vildfångad båciklid. De såg ut som någon gul blodsugande parasit. En annan gång såg jag det på Archocentrus centrarchus men det var definitivt syrafasta stavar den gången.

    Syrafasta stavar kan läka ut. Om det gör det så får fisken viss resistens dessutom (återkommer snart med källan till mitt påstående).

    Lymfocystis är en annan "knölsjukdom". Den orsakas av virus och går inte bota. Däremot är den rätt ofarlig.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

      #3
      Små knölar på viltfångade sydamerikaner är ofta inkapslade metacerkarier (i princip alla VF SA har det). Helt ofarliga om inte det är ett massivt angrepp eller om fiskens imunsystem är nedastt. Ej smittsamt - om inte fisken blir uppäten av en fågel vars spillning kommer i kontakt med vatten med snäckor - inte så troligt i ett akvarium

      Jag vet dock inte om de knölar du beskriver är metacerkarier. Om knölarna blivit fler med tiden är det definitivt något annat.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        citatmå knölar på viltfångade sydamerikaner är ofta inkapslade metacerkarier
        Intressant. De jag la märke till på de där blåcikliderna satt alla i "armhålan".

        Källa för mitt påstående i förra inlägget: Tropical Fishlopaedia: A Complete Guide to Fish Care (Mary Bailey, Peter Burgess).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • May 2004
          • 266

          #5
          Mina VF tuppkam har mellan 5-10 små (ca 0,5 mm) knölar, som jag är ganska säker på att det är metacerkarier. De är relativt väl spridda över kroppen (eventuellt lite tätare på och runt bukfenorna men det kan vara en slump). Färgen på knölarna varierar lite med var någonstans de sitter.

          >Ola
          Det kanske inte är så troligt att alla cerkarielarver dina blåciklider kom i kontakt med träffade just i "armhålan"
          Så det var kanske något annat (som du skrev).

          Förresten - vad är syrafasta stavar? (gissning: stavbakterie som trivs i syrlig miljö?)

          Kommentar

          • blojo

            #6
            Tack för era kommentarer. Jag har forskat vidare i frågan. Syra-fasta stavar är i och för sig en möjlig orsak, men kanske inte den troligaste. Det kan t ex vara som Ola nämner lymfocystis, en reaktion på en tidigare skada, eller något annat. Eftersom fisken i övrigt mår bra tänker jag inte bry mig om detta vidare.

            Syra-fasta stavar är stavformade bakterier som inte så lätt avfärgas med syra. (Färga bakterieprovet, avfärga med syra, färga på nytt med annan färg. Syrafasta stavar har då kvar första färgen.) Denna egenskap är karakteristisk för vissa bakterier såsom t ex Mycobacterium tuberculosis och M. lepra (spetälska). Var det inte en kort artikel om "fisktuberkulos" i Ciklidbladet för något år sedan?

            Jag vill åter ta upp frågan om att ynglen fick äta på sin far. Är detta verkligen ett naturligt beteende hos denna fisk? Modern visade inga sådanan tendenser. Han lät även andra fiskar äta på honom. Och det blev verkligen en stor grop på honom.

            Ola: Kan det verkligen stämma att alla fiskar är koloniserade med syra-fasta stavar? Det låter konstigt tycker jag.

            Vänl hälsn Johan Blomgren

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Jag har hört att alla är infekterade. Jag tror att Kjell F sagt att det är meningslöst att skicka in fisk och att det kan vara Torbjörn H som sagt att alla har lite. Ta detta med en nypa salt. Jag vet egentligen inte.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...