If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nu har jag 7,5-8 i PH och ca 8 i hårdhet. Framöver vill jag ha Scalarer. Dom går ju i mjukare vatten och annat PH. Vilket är det enklaste sättet att sänka värdena. Tänkte köpa ett kar på ca 375-540 l.
Det enklaste är att inte mikla med vattnet, dina scalarer kan äta, växa, leva, föröka sig utan problem utan att du mixar. Scalarerna trivs bättre i "fel" men stabilt vatten än i "rätt" men ostabilt vatten. Miklar du med vattnet så kan du omöjligt få stabilt vatten om du inte har en vattenberedningstank.
MVH
Magnus
Håller med om att du ej ska greja för mycket med vattnet...De värden du anger kommer att funka bra för scalarer..Vill du få ett mjukare vatten så kan du torvfiltrera eller trycka ner några stora feta rötter i burken, det kommer att göra susen...
Borra 1cm stort hål i botten på murarhinken. Placera en filtermatts bit över hålet. Fyll på med 20 liter pelleterad svarttorv. Eller motsvarande höghumifieradtorv H7-H9. Placera hinken på två brädor över tunnan. Syrestenen placeras i botten av tunnan. Vattnet skall genom
luftas kraftigt.
Mät KH värdet på kranvattnet. Blanda ut kranvattnet med avhärdatvatten tills du får ett dKH om 3. Vid lägre värde höjd med bikarbonat. Prova dig fram.
Häll vattnet genom hinken ned i tunnan. Låt vattnet lufta 24h. mät pH. Parera med kranvatten om det är för lågt. För högt låt vattnet rinna genom hinken igen.
Avhärdat vatten kan man skaffa genom att köpa en ro-maskin, rengvatten som filteras över aktivkol. 3 är inget gyllne värde utan en riktlinje blir vattnet för hårt sjunker inte pH och måste avhärdas först. Är dKH < 3 kommer inte torven släppa ut så mycket humus som buffrar
vattnet.
Övergången från högt pH i ett akvarium till ett lågt skall ske under flera dagar till veckor. Man skall även planera vad man skall ha sitt vatten till. Lek? För att hålla fisk så använder man vanligt kranvatten. Eller om det är någon extremt svår art. Många arter bland dvärgciklider är mycket känsliga i pH svängningar har jag hört. Så det gäller att man har en pH mätare och mäter hela tiden.
Slarv med pH mätningar, vattenbyten sedan kommer leda till att fisken dör. Har man ett 300 liters akvarium fisk. Å man byter 50% vatten i veckan måste man alltså skapa 150 liter i veckan. Tåls att fundera på innan man börjar att krångla.
-- Referenser --
Informationen ovan är baserad på mina egna kunskaper. Mycket utav idérna är hämtade ur "vattenkemi för akvarister" av Rickard Berg - kan köpas genom killisällskapet.
Nope, torv och rötter har bara ytterst marginell effekt på pHt med ett KH på 8. Jag försökte sänka mitt pH med eketrakt en gång med KH på över 8, 10 nånting, det hände ingenting, inte ens efter en halv flaska.
Kommentar