Knutar i aluminiumställning som åkt ut.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • March 2004
    • 256

    Knutar i aluminiumställning som åkt ut.

    Min fråga är:
    Hur pass allvarligt är det om profilerna i en aluminiumställning inte sitter "helt inne" i plastknutarna? Det är cirka 1-3 mm kvar på några av profilerna. Hur lång bit av knuten går in i profilen?

    Har haft igång mitt 576liters med aluminiumställning (med svarta knutar) i cirka 10 månader. Ställningen har sex ben och sammanlagt 12 knutar (6 fram och 6 bak). Varje knut verkar bestå av 2 svarta plastbitar.
    Flyttade hela akvariet och ställningen för 3 månader sen pga flytt. Sedan dess har den stått igång utan problem på ett parketgolv.

    Märkte för några dagar sedan att övre vänstra profilen inte sitter absolut fast i knutarna. Det är cirka 1-3 mm glapp. Vet ej om det alltid varit så, då jag inte hade vett eller kunskap nog att kolla ställningen vid installationen. Känns väldigt nervöst!

    Kan också nämna att det verkar som om golvet under de bakre benen inte är lika stadigt som den under främre.
    Golvet/parkettbiten bakom det bakre mittenbenet har böjt sig lite (cirka 2mm neråt).

    Är orolig och hoppas att ni kan ge mig tips och råd.
    Det bästa är kanske väl att ta ner hela akvariet och kolla ställningen och underlaget och sen börja från början igen! Fast den tiden har jag inte riktigt just nu. Dessutom så är det alltid många orosmoment vid nystart av akvarium.

    mvh
    /Kid
  • Klas A
    Användare
    • December 2004
    • 104

    #2
    Borra hål i ramen och in i plast biten sätt i en popnit i hålet så låser du fast knuten i ramen för alltid, men slå först in knuten i ram ända in...
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • February 2004
      • 213

      #3
      Hade samma problem som du med knutarna... men nu stitter de ihop utan problem.
      Mina plastknutar hade en järnkärna, kontrollera att du har det med. Borrade genom ramen och genom knutens ena sida. Gängade med 2,5 mm gängtapp och skruvade sedan in metallskruv. Nu sitter det som attan och kan omöjligt gå isär.
      Popnita är enklare men du kan då aldrig ta isär den igen, välj det som passar dig bäst.
      Och givetvis, borra/popnita på insidan av ramen så att det inte syns när akvariet är på.

      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • ciklidMartin
        Användare
        • February 2004
        • 213

        #4
        hej igen...läste inte hela ditt meddelande innan.

        De knutar som är ytterst är noggrannast. De som är mitt under akvariet trycks ju fast av akvariets tyngd. När jag hade samma "glapp"-problem som du, fick jag plötsligt kortsidan på ramen i handen, när jag drog lite försiktigt i den. Gör alltså inte detta!!
        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

          #5
          knutarna går in en bra bit i aluprofilen,1-3mm skulle jag inte oroa mig för
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • March 2004
            • 256

            #6
            Tack för tipsen allihop!

            Martin,
            Har läst om dina problem innan jag skrev inlägget! =)
            Tack för alla dina tips, men om jag förstår det rätt är det ingen bra idé att borra i ställningen med akvariet i full gång, och jag har ingen möjlighet just nu att få ner allting. Vet inte heller vad för sorts knut det är, bara att den är svart och verkar vara tvådelad.

            Jag vågar ju inte "dra försiktig" i ramen, men om jag skulle göra det tror jag ändå inte att det är någon risk att nånting trillar av! Det finns ingen utrymme för att någon del trillar av och den sitter fortfarande för hårt fast.

            Min största oro är mest att det blir skevt och att den "skeva" belastningen knäcker ställningen.

            Mattias:
            Jag antar att det är ditt svar jag söker! =)
            Fast jag vet att jag inte gör något på egen risk!

            Tack igen allihop och God fortsättning!
            /Kid

            Kommentar

            Arbetssätt...