problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kal_erixon
    Användare
    • June 2004
    • 33

    problem

    jag har ett ca 300L kar som jag har vattenpest i (inte så många) i väntan på att jag skaffar fisk.
    först hade jag dom i en månad kanske med fisk innan jag avlivade den. då skjöt dom ut en massa vita stjälkar överallt iställer för att växa.
    nu när jag tagit bort fisken har jag väldigt mycket bruna alger över mycket utav växterna och massa på bakgrunden.
    vattenpesten verkar aldrig rota sig (har kanske inte fått stå så länge) och släpper lätt från botten. räcker ibland med att jag virvlar med handen.
    och dom verkar inte växa nånting heller. har inte sett att dom blivit nå längre eller nånting.
    långst "ut" på dom är de flesta ganska grön och fin. men längre ner blir dom glesare och mer angripna av algerna.
    samtidigt är dom väldigt sköra dom går av när jag försöker rengöra dom så dom är ganska korta vid det här laget.
    har 4st lysrör på 30w (tror jag)
    burken är 50 hög om jag kommer ihåg rätt.

    vad ska jag göra för att få bukt med algerna och växterna ska sätta fart?
    (tillsatte krukgödning försiktigt när jag startade också för att ja inte hade nå fiskar, var de dumt?)
    Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1833

    #2
    Att ha växter i ett kar utan eller med väldigt lite fisk ger kvävebrist förr eller senare. Om man då har ganska så mycket ljus som du så blir symptomen ännu värre. Växter trivs inte i kvävebrist, men det gör alger.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • February 2004
      • 194

      #3
      Har du grovt grus är det rätt svårt att få stängelväxter att rota sig ordentligt om man inte har bra/snabb tillväxt och därmed får mycket rötter. Nu verkar de inte växa så mycket överhuvud taget så jag håller med ovanstående talare.

      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • kal_erixon
        Användare
        • June 2004
        • 33

        #4
        nej har ganska tätt grus. men ska testa tillsätta co2 eller slänga i några fiskar och se vad som händer. men om man tillsätter mer näring nu har inte algerna redan massa försprång och det blir ännu svårare för växterna att komma ikapp.
        Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1833

          #5
          NEJ!!! Att fräsa på med co2 kommer bara att öka kvävebristen.

          Om man tillsätter rätt näring så kommer växterna alltid att gynnas framför algerna, detta oavsett utgångsläge. Växterna har inga som helst problem att "komma ikapp" om dom bara har allt dom behöver.

          Rätt gödning i ditt fall är makroämnena nitrat, fosfat och kalium. Att trycka i ännu mer microämnen genom tex tmg kommer bara att förvärra symptomen. Egentligen gillar jag inte att dom kallar komerciella växtpreparat för gödning efterssom det inte rör sig om någon egentlig gödning utan snarare vad dom inom jordbruket kallar för spårämnen.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • kal_erixon
            Användare
            • June 2004
            • 33

            #6
            ok. men dessa tre ämnen måste man köpa dom separat eller är det bara ha i nån som täcker alla?
            måste det vara "special" för att växterna är i vatten, går de bra med vanlig blomnäring?
            Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1833

              #7
              JBL säljer gödning med makroämnena i, men det är snuskigt dyrt och svårt att få tag på.

              Det finns två sätt att ta tag i bekymmerna. Det ena är att öka insättning av makroämnena, det kan vara genom att skaffa mer fisk, mata mer eller tillsätta kemiskt.

              Det andra handlar om att minska konsumptionen, det kan handla om att minska antalet växter, minska vattenbyten eller minska ljuset.

              Vanlig blomnäring inehåller kväve i amoniumform och är därmed inte lämpad för akvarier, amonium har en otrevlig egenskap i all dom älskas av algerna.

              Om du väljer att tillsätta kemikalier så heter dom kno3 och k2po4.

              Men om du inte har ambitioner att köra med mer krävande och snabbväxande växter, så tycker jag att det är bättre att befolka karet så att kvävehalten höjs. Minska gärna på ljuset ett tag i början så att allt inte konsumeras så snabbt.
              MVH
              Magnus


              Kommentar

              Arbetssätt...