Från oljetank till akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke
    Användare
    • April 2002
    • 74

    Från oljetank till akvarie

    Jag har fått tag i en lokal som är ett gammalt pannrum....där står en oljetank som inte används...skulle det gå att göra om denna till en riktigt läckert akvarie...eller är jag ute och cyklar fullständigt...Någon som har en åsikt?

    nicke
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Fram med skärbrännaren/vinkelkapen och kör !
    Måla tanken på insidan epoxyplast och skaffa en akryl/glasruta,som
    du limmar på insidan med en fet siliconfog. Resultatet får du
    presentera på forumet om en månad, -vad sägs?

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Hur ska du göra med saneringen av tanken? Det finns väl antagligen olja kvar i den.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

        #4
        Instämmer med Mr Fish! Men du, om det kan tänkas finnas oljerester kvar så se till att du sanerar tanken ordentligt innan du drar igång skärbrännaren!
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #5
          om du gör det, fota o skicka in en artikel till ciklidbladet.

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            Jag kom på att någon ,här, på forumet länkat till en Amerikansk sajt ang. att "förvandla en oljecistern" till Akvarium !
            Problemet är att jag inte kan minnas exakt när... -men jag gissar på
            att det var någon gång under sommaren....
            Det var en förstklassig förvandling från oljetank till skönt Akvarium ![:p]

            Kommentar

            • Twosaint
              Användare
              • December 2004
              • 68

              #7
              Jag är i branschen om man säger så, hör dagligen folk som kapar ner sina 30 år gammla oljetankar.
              Slaggen och resterna som sammlats på botten är inte att leka med.
              Lyckas du sanera (läs orkar) den så är jag den första att gratulera.

              Edit: Ta en tigersåg, smidigare än rondell och skärbrännare ?

              //johnny

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #8
                Det har gjorts. Jag har sett åtminstone två sådana artiklar men kan inte hitta dem nu. Har letat en stund utan resultat men jag har sett ett fungerande oljetankskar på bild poå webben för några år sedan.

                Jag ångrar verkligen att jag inte gjorde det.

                Det där med att orka göra det är ju relativt förstås. Det finns ju folk som inte ens orkar göra räkmix eller silikona om sina akvarier och då är det såklart jobbigt att lägga ner några månader på att sanera en oljetank. Personligen skulle jag aldrig ge upp förrän det var klart även om det tog flera år, men sån är jag. Kanske är det för att jag inte är ett dugg händig och förutsätter att allt måste misslyckas många gånger innan det funkar.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Twosaint

                  Jag är i branschen om man säger så, hör dagligen folk som kapar ner sina 30 år gammla oljetankar.
                  Slaggen och resterna som sammlats på botten är inte att leka med.
                  Lyckas du sanera (läs orkar) den så är jag den första att gratulera.

                  Edit: Ta en tigersåg, smidigare än rondell och skärbrännare ?

                  //johnny
                  Eh..,som sagt har denna Amerikan inte blivit upp eldad..[]
                  Nej, du har rätt vet man inte hur man sanerar tanken innan, så kan
                  det vara verkligen farligt att bilda gnistor ![8]

                  #Att sanera en fd "eldningsoljecistern" : Jag skulle börja med,l/ att bespruta med lacknaftaoch skrubba(använd andningsmask); för att sedan använda annat(spola rent med vatten efter 1&2) 2/ fett/oljeavlösande medel(det finns en uppsjö av kem.) 3/
                  tvätta rent med a:aceton -bäst- b:alkohol-humanast-
                  4/ måla på epoxyplasten (nödvändig!)+(också livsfarliga gaser!)

                  Tänd ett ljus för de drabbade och omkomna !

                  Kommentar

                  • fs_fs

                    #10
                    En lite fundering bara eftersom det gäller en oljetank (oljecistern på fackspråk). Jag tror att det idag kan finnas regler om att när en cistern tas ur bruk ska den om möjligt tas bort och påfylningsrör etc ska pluggas och bla bla bla. I vissa fall är tankar anmälda till kommunens miljökontor (gäller underjordstankar och tankar inom vattenskyddsområde åtminstone) och tas en sådan ur bruk måste det anmälas. Alla cisterner över en kubik som används är idag besiktningspliktiga så regler finns även för inomhuscisterner fast jag tor inte de är lika hårda som för utomhus och underjordcisterner.

                    Vad vill jag då säga med allt löst svammel ovan? Jo, kolla med ditt miljökontor i kommunen innan du börjar joxa och göra om tanken till ett akvarium så det inte blir något tokigt och att man gör något lagmässigt fel vid saneringen. Du kanske ska ska kolla med fastighetsägaren innan du ringer miljökontoret så han vet att du eventuelt väcker en sovande björn eller så.....

                    MVH // Fredrik

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

                      #11
                      Du får gärna ha tanken kvar, men den måste plomberas av ett godkänt (certifierat?) företag. Du vill ju inte att någon skall "automatleverera" olja i ditt akvarium
                      Jag kan däremot inte se några problem med att få använda tanken som "vattencistern" istället för oljecistern. Det är inte helt ovanligt att gamla oljetankar används som ackumulatortankar för ev vedeldning!
                      För att undvika problem med gnistor kan man pumpa ut så mycket olja som möjligt (självklart eller )samt köpa en pall med absol att hälla i.
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      • Bertil

                        #12
                        har haft presis samma tanke stod och dreglade över en tank på 5 kubik meter i syrrans nya hus sa åt henne att hon skulle kunna ha koi där
                        min syster å andra sidan va inte lika förtjust dom skulle göra om den till pellets förråd =(

                        Kommentar

                        • it_mutt

                          #13
                          Har "precis" spenderat "några" dagar med att såga upp två oljetankar till skrot. Någon nämde tigersåg, vilket jag använde. Fördel; minimalt (om ens några) gnistor alls, och det går riktigt snabbt med (dessa tankarana hade 4mm plåt). Men som någon nämde är det på g med besiktningar på tankarna i fortsättningen. Har dock ingen aning om vad som krävs för att den ska sluta klassas som oljetank. Mycket möjligt som Bilbo sa, att den på någon vänster plomberas.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...