Hur värma lokal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

I mitt fall så tror jag att någa kar måste värmas i alla fall. Jag har 5 kar som är 5 cm över golvet och de är utrustade med värmare. Dessa kar sprider sedan en behaglig värme till resten av rummet.

Jag tror nog att det kunde ordnas bättre med en fläkt och ett element men detta är betydligt bättre än värmare i alla kar i alla fall.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Bjurström
      Användare
      • May 2003
      • 37

Man måste skilja mellan olika kostnader.
      1: kostnaden för inköp av värmare = element kontra ett större antal doppvärmare.
      2: driftkostnad för elförbrukningen. vad drar mest, element eller värmare.
      3: driftkostnad för prylarna = element och doppvärmare går sönder ibland.

1 är lätt att räkna ut, bara att kolla vad man behöver och vad det kostar att köpa. 3 är en låg kostnad (0m man köper grejer som inte är helt kass och inte är alltför klantig). Då återstår 2 och där borde väl doppvärmare dra mindre ström eftersom uppvärmning av vattnet direkt har mindre förluster än indirekt uppvärmning genom att först värma rummet.

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Bjurström

Då återstår 2 och där borde väl doppvärmare dra mindre ström eftersom uppvärmning av vattnet direkt har mindre förluster än indirekt uppvärmning genom att först värma rummet.
        Utan att kunna något om värme och ventilation så tror jag att det måste vara så, särskilt som man ofta vill sörja för en mycket god ventilation i en akvarielokal pga den höga luftfuktigheten. Värmer man vattnet direkt kan man dessutom kombinera det med isolerade sido-, bak- och bottenrutor, tex sätta tunn frigolit på dessa rutor (förvisso en extra kostnad i sig). Och naturligtvis; täckglas på!
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Twosaint
          Användare
          • December 2004
          • 68

10st Akvarium alltså 10st doppvärmare, beroende på strl men snitt 170-200kr st så runt 1700-2000kr. Ett konvektor element på Beijer från Gelia ligger på runt 399-499 har jag för mig då får du ju även cirkulation på luften.Ett sådant brukar ha 2 olika effektlägen och du kan även köra fläkten utan värme.
          Sen har du ju belysningen som kommer att värma upp akvariet/rummet, 2x18w eller 2x36w ? Beror ju på hur stora burkar du ska ha och belysningstid.
          Fördelen med doppvärmare är att du kan ju ställa temperaturen olika i burkarna men 25 grader är ju lämpligt att hålla.
          Eftersom du har haft oljetank (antar att det är samma rum du syftar på Nicke) så har du troligtvis ett vattenburet värmesystem är ju lättast och billigast att installera ett vattenburet element i rummet och höja tempen eller ?

Kommentar

• jan olof
            Användare
            • December 2002
            • 254

Ja inte för att jag är så duktig på detta med el och värma vatten med doppvärmare eller luften med element, men jag hade termostatstyrda doppvärmare förut50st ungefär. men min erfarenhet är att dom drar mycket ström, det är svårt att ställa in temperaturen och det viktigaste av allt dom slår av och till hela tiden och det tror jag drar en massa ström.

Jag har inte räknat på det, men det skulle vara roligt att veta om dom med termostater drar mer än dom som inte har termostat.Så skulle jag skaffa doppvärmare så hade jag köpt utan termostat. Janne
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jan olof

Ja inte för att jag är så duktig på detta med el och värma vatten med doppvärmare eller luften med element, men jag hade termostatstyrda doppvärmare förut50st ungefär. men min erfarenhet är att dom drar mycket ström, det är svårt att ställa in temperaturen och det viktigaste av allt dom slår av och till hela tiden och det tror jag drar en massa ström.

Jag har inte räknat på det, men det skulle vara roligt att veta om dom med termostater drar mer än dom som inte har termostat.Så skulle jag skaffa doppvärmare så hade jag köpt utan termostat. Janne
              Ett termostatelement slår förhoppningvis av och på det med
              Men pratar vi om 50 st doppvärmare... då är det nog enklare att värma lolaken skulle jag tro. I mitt fall rörde det sig om 3 st kar 720,400 och 332 liter. Isolerade med frigolitskivor under den kallaste perioden. Och visst kostade det pengar att hålla värmen i ett dragit garage
              Anders L

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

borde väl vara bra med termostaten annars drar den hela på i samma kräm. termostaten funkar ju så den går bara på när/om tempen sjunker under det du satt den på.

Kommentar

• jan olof
                  Användare
                  • December 2002
                  • 254

Jomen men man kan ha doppvärmare utan termostat och koppla en strömrytare till dom som man kan stänga av och på det lär man sig ganska fort när det blir för varmt.

Jag har vattenburen golvvärme i min lokal den var termostatstyrd från början, men jag tog bort termostaten, så nu slår jag till eller av den manuellt. Janne

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

ja det är ju kanske om man har fin fisklokal hemma i källaren el dyl me om du har den på annat ställe så blir det ju knepigt att sätta på o stänga av.

Kommentar

• jan olof
                      Användare
                      • December 2002
                      • 254

Hur många har haft fiskdöd på grund utav termostatstyrda har gått sönder och värmen har gått upp, men klart dom har haft doppvärmare med mera watt än som är anpassat på storlek på akvarium.

Men hur många har inte det.Janne

Kommentar

• jan olof
                        Användare
                        • December 2002
                        • 254

Ja så fort går det inte om man anpassar wattantalet till sina akvarium, för man är väl förhoppningsvis där varje dag och ser till sina små gunstlingar.Janne

Kommentar

• jan olof
                          Användare
                          • December 2002
                          • 254

Jo jag har en fin fisklokal hemma det skäms jag inte för att säga, men jag har också varit nybörjare med en liten lokal och brinnande intresse för fiskar så jag hade varit väldigt glad att få lite tips.

Sen är det inte alltid en dans på rosor att 25 kubik vatten med ciklider, jag lägger ner 25 till 30 timmar i veckan året runt, plus mitt vanliga jobb som brandman i göteborg 42 timmar i veckan.
                          MEN JAG TYCKER FORTFARANDE ATT DET ÄR ROLIGT,
                          man lär sig hela tiden.Janne

Kommentar

• Twosaint
                            Användare
                            • December 2004
                            • 68

citat:Ursprungligen skickat av jan olof

Jag har vattenburen golvvärme i min lokal den var termostatstyrd från början, men jag tog bort termostaten, så nu slår jag till eller av den manuellt. Janne
                            Du verkar ha något emot termostater

Kommentar

• jan olof
                              Användare
                              • December 2002
                              • 254

Att jag tog bort termostaten i min källare det var för att få upp värmen pä min golvvärme den gav inte tillräckligt med värme med termostat, sen fick jag det påköpet att jag kunde styra värmen manuellt i källaren, Janne

Kommentar

• deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

gott nytt gubbs!!!
                                En litet tips...jag hade utan tvekan ställt in en avfuktare!!! Den drar INTE mycket ström, den höjer temperaturen i lokalen och håller "fukten" borta...du får ett mycket bättre klimat i lokalen (dessutom kan du väl använda vattnet....?? är väl såntäringa osmosvatten..???))

Jag har det i vår tvättstuga, och det blir betydligt varmare och mycket fräschare på HELA nedervåningen...(

Deathdealer
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

Arbetssätt...