Flytande rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    Flytande rot

    Köpte två ungefär lika stora rötter, först en på 6 kg som blev väldigt dyr sedan lite smartare(?) en på 2kg. Den tunga sjönk på ett par dagar medan den lättare nu två månader senare fortfarande flyter. Jag har nu kilat fast den mellan täckglaset och lite olika grunkor i akvariet så att 99% av roten är under vatten (fast ca 5 cm från botten). Min fråga är: finns det ett läge där man helt enkelt får ge upp eller sjunker roten förr eller senare?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Hm, bra fråga! Jag lät en rot flyta på ytan 6 veckor eller så, hände ingenting, så det är uppenbarligen meningslöst. Jag tror den kommer sjunka med tiden om du dränker den, men det kan ta tid, och du bör se till att den sitter ordentligt fast för om den lossnar så har du täckglas över hela lägenheten sen, eller huset eller hur ni nu bor.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

      #3
      Vad är det för träslag i dina rötter? Allt sjunker i.o.f.s med tiden...men beror ju mycket på formen på roten.Att tänka på är att om man har en rot som "sjunkvägrar" så får man tvinga den under vatten..om endast en liten del sticker upp över ytan så har det en förvånadsvärd flytkraft.Så mitt tips är att du lägger den i ett kar fyller på med vatten så det täcker hela roten...lägg stenar över..ja nått som tynger ner....ha sen "bara" lite tålamod...alla rötter går att betvinga....Lycka till..................Moss

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Till och med kork sjunker till slut dvs. den kommer att sjunka förr eller senare.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          Bra, jag håller ut. Roten är från a-lagret, hoppas jag inte bidragit till regnskogsskövlingen. Hade den i en balja med lite gjutgods på i en månad och har nu som sagt kilat fast den i akvariet. Den är så pass tung nu att den inte spräcker täckglaset när den smiter, som den gjort ett par gånger. Har även tagit upp och borrat i den på diverse ställen som inte syns. Gott hopp nu alltså:-)

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

            Köpte två ungefär lika stora rötter, först en på 6 kg som blev väldigt dyr sedan lite smartare(?) en på 2kg. Den tunga sjönk på ett par dagar medan den lättare nu två månader senare fortfarande flyter. Jag har nu kilat fast den mellan täckglaset och lite olika grunkor i akvariet så att 99% av roten är under vatten (fast ca 5 cm från botten). Min fråga är: finns det ett läge där man helt enkelt får ge upp eller sjunker roten förr eller senare?
            De vanligaste akvarierötterna är av väldigt tungt trä; detta gör att de sjunker även,som färskt trä och detta gör att träet inte behöver tryckutjämna för att sjunka. Man märker även att de tar upp
            väldigt lite vatten då de torkar snabbt och om man sågar i en sådan rot,så är den fortfarande torr i trots att den legat i vatten en längre tid.
            Rötter av lättare träslag i.e. flyter en längre tid innan de tillsist sjunker ,måste alltså ta upp motsvarande mängd vatten för att sjunka.
            Detta vatten och håligheterna i ,kan bli utmärkta platser för bakterier och svamp att "frodas i"+ att de sakta förmultnar i vattnet.
            Så : Jag rekommenderar dej att inte använda roten ,som fortfarande inte sjunkit. Hälsn.Patrik

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Trä är cellulosa dvs. socker och nedbrytningsprodukten är koldioxid och vatten. Vad är faran med en rot i nedbrytning? Syrgashaltens minskning måste vara marginell.

              Jag har knökat akvarier fulla med naturrötter utan några som helst problem. Problemen uppstår väl när de avger ämnen som fiskarna inte gillar och det borde man ju upptäckt redan.

              Visst produceras det kanske lite svavelväte inne i en jätterot, men gör det verkligen något? Kommer det verkligen ut något t ex? (dvs. skiljer det sig överhuvudtaget mot bottemmaterialet).

              Eller finns det något jag inte tänkt på?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                Har en massa ek och bokgrenar (döda och torra) i karet, och har aldrig haft nåt problem. Som Ola säger, förmultningens påverkan måste vara väldigt marginell...
                Enda problemet blev min Panaque(L190), han formligen frossade på dessa jämnförelsevis mjuka pinnar... resultatet blev enorma mängder träkorv.
                Kork sjunker också förstås, min egentillverkade korkbakgrund (oxå malgodis!) sjönk som sten när jag rev den efter 1 1/2 år.
                Anders L

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                  Trä är cellulosa dvs. socker och nedbrytningsprodukten är koldioxid och vatten. Vad är faran med en rot i nedbrytning? Syrgashaltens minskning måste vara marginell.

                  Jag har knökat akvarier fulla med naturrötter utan några som helst problem. Problemen uppstår väl när de avger ämnen som fiskarna inte gillar och det borde man ju upptäckt redan.

                  Visst produceras det kanske lite svavelväte inne i en jätterot, men gör det verkligen något? Kommer det verkligen ut något t ex? (dvs. skiljer det sig överhuvudtaget mot bottemmaterialet).

                  Eller finns det något jag inte tänkt på?
                  Jag har själv dåliga erfarenheter av icket självsjunkande rötter dels av COD följden då roten nedbryts dels att svamp älskar porösa förruttnande rötter. Faran är särskilt stor då man har ett t.ex.
                  SA -kar med redan sänkt pH ; då kan man bli en ,otrevlig, erfarenhet rikare ! -sanna mina ord och erfarenheter-
                  Jag vill poängtera att jag aldrig prövat med Bok och Ek, men de är ju "tunga" träslag,så de kanske fungerar utmärkt -vad vet jag?
                  Man skall i.af. inte använda rötter ,som ruttnar i vatten !

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ja, erfarenheter ska man ta tillvara!

                    Själv har jag använt "rötter" som jag tagit i vatten (grävt fram från geggan i strandkanten på en å) eller som flutit i land (jag plockade flera sopsäckar vid Malgomaj. Trä som dränktes av dammen som byggdes för XX år sedan flyter fortfarande upp - troligtvis gran). Det mesta som varit kvar är alltså cellulosa och jag har inte haft problem. En gång högg jag ner en liten gran och grävde upp stubben. Den fick ligga ute i regnet och snön ett år och orsakade inga problem när den kördes i (stam på 7 cm i diameter, akvarium på 500 l). Skulle vara trevligt att lokalisera varför andra har problem för folk har problem med sitt trä ibland.

                    Vad är COD?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      #11
                      Jag har slängt i en rot/gren som legat i en fors i många år.. den är ca 8 cm i diameter (stammen) och det fungerar alldeles utmärkt.. jag har dock tagit bort det mesta löst material med stålborste för att få en finare yta på den. Roten finns med på min sida med bilder.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                        Ja, erfarenheter ska man ta tillvara!

                        varför andra har problem för folk har problem med sitt trä ibland.

                        Vad är COD?
                        # Du sköter dina kar exemplariskt /du har inte ett alltför lågt pH i
                        burkarna ,där de ruttnande rötterna befinner sig ,alt / dina rötter
                        ruttnar inte längre: jmf.Wasa skeppets ek.

                        #Carbonate Oxygen Demand snabbt: "det går åt syre från vattnet under en biologisk nedbrytning"
                        Hälsn. Patrik

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:# Du sköter dina kar exemplariskt /du har inte ett alltför lågt pH i
                          burkarna ,där de ruttnande rötterna befinner sig ,alt / dina rötter
                          ruttnar inte längre: jmf.Wasa skeppets ek.
                          Jag gissar på tvåan och möjligen trean, men inte ettan . Att rötter torskar i någon större utsträckning betvivlar jag
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Johan1
                            Användare
                            • May 2002
                            • 390

                            #14
                            Jag brukar använda plexiglas. Borrar fast en stor skiva i botten på roten och ned med den under gruset. På med ett par tunga stenar. Så har jag gjort med mina alrötter i alla fall. Skulle nog inte binda fast den i täckglaset. Hindrar även effektiv alla ciklider som gräver att flytta runt på ens rötter om de är borrade i en skiva som täcker botten av tanken. Under den finns sedan en tunn frigolit skiva om det mot alla ...
                            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                            Kommentar

                            Arbetssätt...