Trött på sniglar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • December 2002
    • 152

    Trött på sniglar !


    Undrar om det finns någon annan variant att få död på dessa elända sniglar i akvariumet. De förökar sig våldsamt och går ej att få bort trots kraftig överdosering med snäckmedel.
    Undrar om någon tror på idén att salta vattnet i stora mängder. Det finns ingen fisk i akvariumet just nu som kan ta skada. Tänkte därefter göra ett flertal stora vattenbyten efter det att förhoppningsvis sniglarna dött. Tror ni det funkar ?
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Mata inte (enkelt om det inte finns några fiskar) eller i vart fall så lite som möjligt om det är ett akvarium med fisk i och tryck sönder varje snäcka du ser så kommer problemet troligen att avklinga med tiden.

    Kommentar

    • KeXx
      Användare
      • December 2004
      • 23

      #3
      Annars så prova att köpa några Praktbotior eller någon kulfisk, för dom brukar gilla att käka sniglar...

      Annars så kan man ju göra det mest mödosamma som finns och plocka bort dom för hand, och om du ändå tänker tömma karet och sedan fylla upp det igen så blir det nog det billigaste sättet att gå till väga.

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

        #4
        Sedan jag fick småbarn och inte längre hinner mata fiskarna i tid och otid har snäckproblemen (men inte alla snäckor) försvunnit.
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • pega
          Användare
          • October 2002
          • 55

          #5
          Flubenol 5% funkade kanonbra. Se denna tråd.
          Peter Garrido
          pega@porsgata.net

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #6
            vill du ha en mindre botia så är pakistan en bra snigel ätare oxå, slipper du använda kemiska medel

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #7
              Praktbotior är riktigt snygga och roliga också!
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • PR
                Användare
                • November 2003
                • 27

                #8
                Flubenol pasta,Axilur tabletter.Enkelt att blanda i räkmixen.Finns billigt hos Apoteket,inga fantasi priser som i länken här ovan.Mina försvann på en 10 dgr,ca.
                pr

                Kommentar

                • thomas1wallen
                  Användare
                  • October 2004
                  • 121

                  #9
                  Skippa kemikalierna, köp botior och sluta mata i några dagar så är problemet löst, de andra fiskarna kommer inte ta skada, jag lämnar glatt mina fiskar utan foder i upp till en vecka, är de bara välmatade så skall de klara det...
                  Lycka till med dina snäckor...
                  Thomas

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

                    #10
                    Hej!

                    salt funkar om du överdoserar kraftigt jag tog 2 kilo/100liter vatten, men det tar död på växter oxå, sen måste du ju rengöra sanden efteråt då den blir full av döda sniglar. sen kan man ju alltid använda kopparsulfat, men det är dödligt för fiskar så det kräver ordentlig rengöring efteråt.
                    det bästa alternativet tycker jag är att torka ut dem ta ur allt i akvariet inget vatten får finnas kvar låt stå i 2 veckor....
                    allt i akvariet måste bli helt torrt så även gruset så om du inte kan ställa undan gruset ett längre tag så går det att torka i ugnen på en plåt.
                    mvh

                    Peter
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...