If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Skulle jag överge Afrika så står Uaru högt på önskelistan sedan sisådär 1987. Jag måste säga att jag definitivt föredrar den traditionella Uarun framför fernandezyepezis. Den blir ju nästan Hantelciklid (inget ont om Hantlar dock).
är Amphiacanthoides och Fernandezyepezi lika i beteendet?
Precis vad jag undrar oxå, eftersom jag söker "icke-växtätare" + lugna ciklider till mina stora choklader. Misstänker att de skulle kunna utgöra trevliga partners om de lät växterna vara. Vackra är de ju redan bevisligen. Känns som att det är rätt osannolikt att Uaru Fernandezyepezi skulle vara annorlunda, men man kan ju hoppas... ;-)
375L Sydamerika med rötter och växter
stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)
Bilden man får när man kollar Uaru-Forum.com är att fernandezyepezi är i princip lika amphiacanthoides när det gäller skötsel och diet. Möjligen kan man utröna att den är ännu kinkigare att husera än amphi. Det är en lättstressad ciklid precis som i viss mån amphi och är därmed inte helt förlåtande vad gäller exakta vattenvärden och sällskap o miljö.
En sak är säker, den är väldigt exklusiv, inte många som har den. För egen del skulle det naturligtvis vara kul att hålla även den arten men inget jag skulle göra några större uppoffringar för.
fernandezyepezi ar en trakigare fisk an amphiacanthoides. F. ater mat och skiter typ, det ar allt de gor. amp. simmar iaf lite granna. F ar iofs bland de snyggaste cikliderna, men imho kanske en av de trakigaste ocksa
Jag har fyra 8 cm Uaru som går ihop med Diskus, L-malar och vinkeltetror.
Just som jag börjat misströsta med att tro att Uaru var ett felinköp så ser man denna tråd.
Helt fantastiska bilder. Mina har fortfarande ungdomsteckning lite grå och trista. Dom tar verkligen för sig i karet men jag tycker att diskarna klarar konkurensen bra.
Mina får mat 2 till 4 ggr/dag, och gott om vattenbyte.
När skiftar Uaru färgteckning?
Blir Uaru mer aggresiva i vuxet tillstånd?
Matar med spirulinaflingor, oxhjärta, artemia samt Diskusgranulat.
Behöver jag komplettera Uraus matsedel tycker Ni?
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
jag tror att du snart får tanka om, LN. När uarun växer sig större kommer de att äta som galningar. När jag hade discus ihop med stora uaru blev det aldrig några godbitar över till discusen.
Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.
LN : mina färgade om vid 10 cm ungefär och jag har i ungefär ett år upplevt samma som dig, lite gråa o trista. Varefter jag lärt känna de här fiskarna och fått till det lite så har de visat prov på sitt rätta jag.
I vuxen ålder (jag räknar mina dit då de största är runt 20cm) och när de börjar fundera på det här med att leka så kan de verkligen vara tuffa o smälla på varann stenhårt ibland. Jag har matat mina mycket med pellets AN cichlid excel, artemia, svarta mygglarver, mysis och räkmix.
Min erfarenhet är att Uarun är en riktigt känslig fisk, då menar jag i lynnet så att säga, jag har i någon artbeskrivning läst att Uarun kan hoppa, nu vet jag vad som menas. Blir en Uaru spookad så räcker inte ett vardagsrum till för deras panikreaktioner, det skramlar på rätt bra i karet.
Detta har lett till att jag har blivit tvungen att flytta mitt kar till ett lugnare ställe än där jag egentligen vill ha karet. Den här arten har jag verkligen gjort uppoffringar för att kunna hålla på ett bra sätt, en del bekanta undrar om jag är klok när jag säger att de ska ta det lite easy när det går förbi Uarukaret, annars kan det explodera. Jag har idag lyckas få dom lugna o harmoniska och känna sig hemma och då är dom hur vackra och coola som helst. Det jag trodde att jag förstod om ciklider gäller inte på Uarun, jag är fortfarande inte klok på dom och det är det som är fascinerande. Väldigt annorlunda ciklid! om man tillåter dom gå i en grupp och de beter sig sådär socialt som bara Uaru kan.
fs - jag har alltid gillat utmaningar, dessutom tidigare läst att Uaru och Diskus inte är en optimal blandning. Men tänker lite så här att prövningar är till för att övervinnas. Har fått ändra matvanor lite tar t.e.x ett väldigt litet granulat (som tar tid att pilla i sig). Det betyder att alla firrar kan i lugn och ro "beta" sig runda. Har dessutom jordätare som ska dammsuga resten. Flingfodret fördelar sig över hela karet, vilket för med sig att inte heller där kan Uaru ta hela kakan. Räkmix och oxjärta fördelas i 1*1cm bitar och stoppas i frysta, vilket gör att maten fungerar som stoppkork för Uaruna.
Jari - ännu en fantaskisk bild. Mitt kar är inbyggt i väggen(och svartmålat på tre sidor)
vilket gör (tror jag) att alla firrar känner sig rätt säkra. Dessutom finns det en hel del rötter i karet. Bra att du beskriver att även dina var litet färgtrista i början. Det gör att jag tillsvidare slipper laborera med "gult" färgfoder.
Har du eller någon annan några mera knep för att få Uaru att trivas?
Har du t.e.x nattbelysning i karet?
Behöver Uaru extra grönt i maten (t.e.x ärtor eller broccoli)?
Är Uaru känslig för nitrat?
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Kommentar