Uaru Amphiacanthoides

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Är det nån som vet och besöker Uaru-forum.com vad som är på gång? Ligger det nere eller?

Går inte att nå sidan , det har varit så nu säkert 4-5 dar.

Mvh Jari

Kommentar

• Tommy K
      Användare
      • May 2002
      • 309

Info på sidan:
      1.13.2005- Update - The forum could be up as soon as this weekend. Check back soon.
      Uaru-Forum.com is temporarily unavailable due to emergency maintenance.
      We are working to bring the forum back on line as soon as possible. If you would like to contact Delmore, the forum administrator, or if your Uaru has a health emergency, please send an e-mail to hostmaster@anvz.com with uaru-forum in the subject.

We apologize for the inconvenience.

Kommentar

• Tobias
        Användare
        • June 2004
        • 95

Uaru-forum.com har haft problem med sitt web hotell och har det i skrivande stund också. Delmore arbetar med att få tillbaka information som saknas samtidigt som han ordnar med ett nytt hotell. Det ser ut som att det kommer att vara uppe till helgen igen, men en del data kommer att vara förlorat tyvärr.
        Mycket mer vet jag inte för tillfället tyvärr.

Utöver det kan jag berätta att de två Anubias plantor jag köpte för en knapp vecka sedan fortfarande finns kvar i akvariet. Det har smakats friskt på dem så de har ganska taggiga blad nu. Lägger i sallad i akvariet i takt med att hannen äter upp det, vilket han gör i väldig takt. Rötterna på Anubias plantorna har lämnats ifred.
        På väg tillbaka in i hobbyn.

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Tjena
          en liten fråga till alla Uaruexperter: en av mina 6 Uaru har fått ett problem, den har svårt att hålla sig liksom viktlös i vattnet och får kämpa för att inte sjunka verkar det som, när den simmar så är den baktung och simmar upprätt så att säga. Den har allmänt dålig styrsel och har haft detta i 2 dygn nu. Den är lika färglad och välmående som de andra men har fått nåt knas med simblåsan eller? Nu så lägger den ner buken på botten mellan varvena den simmar och vilar, det är väl påfrestande.

Nån som varit med om liknande? Och ska man räkna med att det är en permanent defekt den åkt på? Eftersom dåligt vatten snarare resulterar i kassa fenor o liknande så vet jag inte om vattenbiten är speciellt avgörande.
          Jag har ett ph stabilt vatten och byter 30-40 % 2ggr i veckan, har så gjort under längre tid och inga rubbningar i rutinerna i övrigt, fördubblad filtermassa sen en dryg månad och en temphöjning från 25-26 till 28-29 är det som på senare har skett.

Mvh Jari

Kommentar

• Tobias
            Användare
            • June 2004
            • 95

jarinen, hur mår fisken nu?
            Jag tror inte att det är på grund av vattnets kvalitet som din Uaru beter sig så här. Det tror inte heller att det är något Uaru-specifikt problem, det är inget jag har sett förr eller hört talas om just angående Uarus.
            Dieter Untergasser skriver om diskus som kan få problem med simblåsan pga av "underkylning" men det låter inte heller troligt då du redan har 28-29 grader. Untergasser föreslår iallafall att temperaturen höjs till 33 grader i några dagar, 35 med diskus så det bör ju vara ok med Uarus också. Funkar inte detta så föreslås antibiotika behandling i normaltemperatur.
            Som sagt så har jag inte någon personlig erfarenhet av detta så om någon vet mer, rätta mig gärna.

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

I dag ser det ut som att den inte behöver slita lika hårt för att hålla sig ifrån botten, den hänger ochså med i gruppens upptåg hela tiden, det orkade den inte göra förut. Vem vet, kanske han får ordning på grejerna varefter.

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Uarun som hade problem med simblåsan är nu helt återställd .

Vet inte om den kanske blev lite för nedkyld vid ett vattenbyte kanske men i 4 dygn var den helt paj och hade svårt att hålla sig på rätt köl.
                Det här med kombinationen hög temp till Uaru och å andra sidan se till att dom har god vattenkvalitet med ett par byten i veckan. Hur gör ni ? det blir ju en del tempsvaj mellan varven. Jag kör med två stora doppvärmare men det sjunker ju en 5 grader vid varje byte och tar en 6-7 timmar innan det kommer opp i 30 c igen. Man skulle behöva ha en mellanlandning på vattnet så att det blir tempererat, men hur ska det gå till? Hur mycket sämre är det att spola tempererat vatten från kran?

Ännu fler o mindre byten förstås, men det blir lite överkurs tycker jag.

Mvh Jari

Kommentar

• Tobias
                  Användare
                  • June 2004
                  • 95

Travligt att fisken är tillbaka!

Jag fyller alltid med vatten direkt från kranen som håller samma temperatur eller lite kallare. Tillsätter bara medel mot klor.
                  Jag byter också 30-50% två gånger i veckan och det funkar jättebra. Jag använder ingenting i akvariet för att påverka vattnet, göra det surare eller mjukare t.ex. så vattnet i akvarierna håller i stort sett samma värden som vattnet ur kranen gör.

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

En liten lägesrapport: har kört en "bactopur" kur på 6 dagar på mina Uarus i 150 litersbaljan då de fick en skvätt fenröta, under tiden har jag höjt vattenkvaliteten i 540n och nu har de gått i sitt ordinarie hem och har blommat ut på ett sätt som jag aldrig sett hos mina tidigare. Härligt citrongula och ögonen glöder på det där karakteristiska sättet som kännetecknar Uaru. Hädanefter är det kompromisslöshet som gäller med vattenkvaliten hos Uaruna. Dom är verkligen känsligare än många andra arter när det gäller vattenkvaliten och det har jag nu fått erfara och lärt mig lite om hur dom vill ha det.

Jag kör numera tempererat vatten och försöker hålla tempen konstant vid vattenbytena och de verkar inte störas av det, = bra vatten kanske.

De går förresten numera med 4 Dumerilii och ett gäng koppartetror som enda sällskap, mina notatus var fullständigt hispiga och hade nerverna utanpå och nervositeten smittade av sig på Uaruna vilket resulterade i försäljning av hantlarna då Uaru bestämmer och är kung åtminstone i mitt kar .

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Hej,
                      det har gått en tid och jag har nu tillämpat vattenbyten 2ggr i veckan på 40% under en längre tid, tempen ligger på 30c och mitt 2250 filter har kommit igång ordentligt biologiskt det märks verkligen.

Det fanns en tid då man undra om det här med Uaru är nåt att satsa på egentligen, idag har jag fått till det med rutinerna och fiskarna har fått ett helt annat lugn, nu börjar man se vad som menas med beskrivningar som "kung i karet","pondus" och "personlig".
                      De börjar på att bli rätt biffiga ochså, de största är på väg över 15 cm strecket och att se så pass stora ciklider simma i grupp är mäktigt!
                      Se gärna detta som marknadsföring för det är det, med rätta rutiner, ungefär samma som för diskus så är det en ciklid som är fantastisk.

Ganska ointressant som liten( som när jag köpte dom för ett år sedan) men med stigande storlek och ålder så blir den det den är känd för, "Kung" .

Fotade för lite sen men det blev mest annan fisk på bild, mina Uaru har ovanan att hela tiden simma omkring när jag närmar mig karet, annars kan de stå still hur länge som helst, ska försöka få till foton varefter.
                      Har även märkt att Uaru kan skilja sig en hel del i färgen, vad jag läst så beror det delvis på var de är fångade, finns både svartvatten Uaru och Uaru som lever i klart vatten. Mina är mera åt det ljusbruna hållet snarare än gula vilket ochså är vanligt. Någon som kan det här med huruvida de finns i vitt skilda typer av vatten?

Berätta!

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

Tjena, under den senaste veckan har två av mina Uaru grävt en redig grop och idag så gjorde de ett tafatt första försök till lek.

Ok, var lägger de romen? jo mitt på insugssidan på en Eheim 2252 [:0], så romen sitter fortfarande i själva hålena till pumpen och vaktandet är ju lite si o så med , det är inga centraler det här.

Räknar kallt med att metaearna i morron bitti är rätt mätta och belåtna men det är lika bra det, denna lek kommer inte o funka ändå.

Dock otroligt kul att det börjar hända grejer nu med mina Uaru, har haft de i ett år nu ungefär och man skulle kunna säga "worth waiting for" .

Ska plocka ur lite fisk nu när gruppen blivit så pass lugna o självsäkra i baljan och se om de vill upprepa leken på ett bättre sätt, ett vettigt leksubstrat ska de få ochså.

Jag har alltså 5 st och de var i samma storlek när jag skaffa dom, en skräll är att den hona som lade romen är den största och massivaste av de alla, det hade jag aldrig trott. I och med att de la romen på det väldigt smarta stället så kunde jag inte riktigt avgöra om den andra befruktade eller om det ochså är en hona.

Jaja , kul att de har planer iallafall på avkomma, Uaru tillhör väl inte de mer lättlekta vad jag förstått?

Mvh Jari

Kommentar

• wofflan
                          NCS Medlem
                          • September 2003
                          • 660

vad kul Jari, hoppas att du får lek snart igen! Har du matat med något levande för att trigga till lek eller kom det bara spontant?
                          Mvh Fredrik

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Ja , det kom bara spontant, inga ändringar, utan jag tror det är att de fått det lugn som de behöver och de är lite mer självklara, självsäkra i karet nu.

Mycket riktigt så var romen väck idag, de andra fiskarna stod på kö igår kväll, såg rätt roligt ut.

Men här ska bli optimering vad gäller sällskap, kanske inget sällskap, så att de får ro när och om de väl leker igen.

Mvh Jari

Kommentar

• edlund
                              Användare
                              • February 2005
                              • 152

På mitt jobb har vi U. fernandezyepezis.Jag vet inte så mycke om dom förutom att fernandezyepezis inte går att få tag i o att dom verkar svåra att odla.Snygga som fan e dom iaf

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Tråden har legat död för länge nu! Min idag största o biffigaste Uaru har visat sig vara en hona, det är den som lägger rom hela tiden. Så frågan är om jag har någon hane i gruppen, av pannvinklar att döma så är det bara de 2 minsta som har den riktigt raka,branta pannan som kännetecknar hanar. Å andra sidan brukar väl hanar vara de som växer o blir störst?

Någon som har lite kläm på det där?

Hursom spammar jag med en bild på 2 av dom.

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...