starta upp 450 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jennypet

    starta upp 450 liters

    ska juh som sagt få hem ett 450 liters kar
    all inredning plus pump ska i i det akvariet..
    bör kanske skippa att göra ren sanden innan då för att bibehålla så mycket bra värden som möjligt... men är de nödvändigt iom att jag även kommer slänga i rötter å växter samt pumpen??
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

    #2
    Ja, bakterierna i sanden är bra att ha. Och sanden blir väl inte skitig så att du vill göra rent den? Jag har aldrig gjort rent sand iaf, allt skit lägger sig juh bara ovanpå för att sedan gå in i filtret. Vill du av någon anledning göra rent sanden så kan du göra det, men då finns det större risk för nitrittopp.

    Jag förutsåg att du använda sanden idag, tur att Fabbo påpekade det.

    Kommentar

    • Fabbo
      Användare
      • September 2003
      • 210

      #3
      Ifall du inte använt sanden nyligen i något akvarie ska du nog tvätta den. En bekant köpte ny sand och orka inte tvätta den, alla fiskar dog på några timmar.

      Kommentar

      • jennypet

        #4
        sanden är i mitt nuvarande akvarium tillsammans med mina firrar

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Jag skulle skölja sanden i "handvarmt" vatten tills sköljvattnet blev rent. Sanden måste sköljas då och då, men det är så sällan att det oftast endast behöver göras när akvariet flyttas. Vart annant till vart tionde år lite beroende på akvariestorlek och fisksammansättning. Skålla aldrig sanden (eller, hugaligen, koka som det står i gamla akvarieböcker) utan använd som sagt akvarietempererat vatten eller något varmare av bekvämlihetsskäl (kallt om händerna).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            Tips i all ära, men jag blir lätt frustrerad över alla råd utan motivering. Empiri är väl OK (Fabbo:"...,alla fiskar dog på några timmar."), men helst vill man ju ha ett argument eller motiv med hyfsad kausalitet. Tips i stil med "halvvarmt vatten" (varför inte kallt? vad händer då?) eller "Vart annant till vart tionde år lite beroende på akvariestorlek och fisksammansättning." (stor storlek => långt tidsintervall? fiskar som är avlånga => kort intervall?) ger mig väldigt lite. Ofta handlar ju ämnen här om saker som rör sig om allt mellan skrönor och olika erfarenheter (jodsalt, vattencirkulation, glasstyvhet etc) vilket gör det ännu viktigare med lite stringens i debatterna. Kan vi försöka höja kvaliteten på både frågorna och svaren?

            MVH Kunskapstörstande

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Jag skrev att man fryser om händerna om vattnet är kallt.

              För varmt vatten riskerar att döda de nyttiga bakterierna.

              Gruset rengörs när det blir smutsigt. Att det är smutsigt märker man på att det virvlar mycket slam när man gräver i det.

              Smutsigt (näringsrikt) grus kan även ge upphov till algproblem

              Mycket fisk = mycket mat = mycket skit.

              Litet akvarium måste alltid rengöras oftare, är mindre stabilt och saknar buffert mot nitrit , syrgasbrist mm.

              Själv passar jag på att regöra gruset när jag tar ut det, eftersom att det är så jobbigt att just ta ut det. Det kan ta evigheter tills det klarnar om det inte rengörs. Det senare gäller särskilt nytt grus.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                hur stor roll spelar det med vilket grus man har? borde vara rätt så avgörande. när jag hade eng sjösten så blev det mycket mer skit i/nere i sanden mot när jag nu har "fågelsand" det mesta av skiten lägger sig ovan på. gör inte växter o så rent sanden något?

                Kommentar

                • panna
                  Användare
                  • December 2004
                  • 233

                  #9
                  För att bli av med det mesta skiten är det inte bättre att rena genom ett innerfilter med den den där vita filtermassan som man slänger.+ att man kör med ett kraftigt innerfilter med blå massa?

                  Kommentar

                  • panna
                    Användare
                    • December 2004
                    • 233

                    #10
                    Oj, jag menade Johans inlägg ang. att skiten lägger sig på botten. Tvätta alltid sanden om den har legat länge.Inga bakterier men man kan alltid stoppa typ svärdbärare molly, så det kommer igång.

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #11
                      jag vet inte hur ni har det men min sand är inte alls lika skitig som tex när jag hade engelsksjö sten. utan nu damsuger jag upp det som syns när jag byter vatten .

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        1. Enligt min erfarenhet så kommer akvariet igång kvickt även om man sköljer sanden. Ett tillägg till tidigare. Jag har hört att även kallt vatten påverkar bakterier negativt och att t ex filtermaterial helst ska sköljas i akvarievattnet.

                        2. Visst påverkar sandstorleken och även jag har erfarenheten att grov sand samlar mer skit. Man rengör sanden för att den är skitig, men det märker man ju om man sköljer den en gång. Blir vattnet väldigt smutsigt så bör man ju skölja fler gånger.

                        3. Hur skulle växterna rengöra? (det här är en intressant biologisk fråga som ni kan fundera på. Varifrån kommer växternas biomassa?). Min erfarenhet är att växter gör att gruset måste rengöras oftare.

                        4.
                        citat:För att bli av med det mesta skiten är det inte bättre att rena genom ett innerfilter med den den där vita filtermassan som man slänger.+ att man kör med ett kraftigt innerfilter med blå massa?
                        Du kommer att tvingas att rengöra sanden på något vis ändå. Tex går det ju rota runt i den och suga upp skiten osv.

                        Sammanfattning. Jag sköljer mitt grus när det ändå tagits ur akvariet. I små akvarier brukar jag skölja gruset i det befintliga vattnet samt byta allt vatten när jag byter hela fiskbeståndet (om gruset är väldigt skitigt alltså). Jag gör det för att få det rent och jag har inte märkt att det påverkar stabiliteten nämnvärt. Nytt grus är däremot helt biologiskt dött.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1324

                          #13
                          Tack Ola, nu känner jag igen dig Kanske lite paternalt inlägg av mig tidigare men jag är så himla nyfiken på allt och vill verkligen förstå hur man ska få de små fiskarna att må bra.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            citat:Varifrån kommer växternas biomassa?
                            Tänkte svara på min egen fråga. Växternas biomassa består främst av kol. Kolet kommer från koldioxid eller karbonater dvs. från vattnet. De tillför alltså skit till akvariet. Däremot motverkar de höga näringshalter i gruset.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #15
                              Skölj pumpens filtermassa innan du drar igång det i nytt vatten. Det är inte bra om det legat för länge då det kan förorena vattnet.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...