Forumet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Forumet

Jag är bara lite nyfiken på hur forumet administreras och modereras. Det är inte tekniken jag är intresserad av utan vilka rutiner som används.
    1. Hur styrs rangordningen av aktiva ämnen på startsidan?
    2. Finns det någon förhandsgranskning av inläggen eller sker allt i "realtid"?
    3. Hur länge finns gamla trådar kvar?
    4. Hur fungerar sökmotorn (vid skiljetecken, stavfel etc)?

Ett tips är att styra över användaren till ett extra steg vid val av nytt ämne. Nu missar många (hittills även jag) att ämnet inte är helt nytt utan sorterar under det ämne inlägget man senast läst sorterar under (p g a någon föreställning om en liten moderator som sitter och dirigerar hej vilt mitt i nå´n växel nå´nstans).
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Jag kan svara på första frågan då det är de senast ändrade ämnena som ligger på första sidan med sorteringen - nyaste först.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

citat:1. Hur styrs rangordningen av aktiva ämnen på startsidan?
      Som Robin skriver så hamnar det senast ändrade ämnet först.
      citat:2. Finns det någon förhandsgranskning av inläggen eller sker allt i "realtid"?
      Nej, ingen förhandsgranskning. Allt sker i realtid.
      citat:3. Hur länge finns gamla trådar kvar?
      Ett år ligger de i listan över trådar i ämnet, men de finns kvar "för alltid" i "sök alla datum".
      citat:4. Hur fungerar sökmotorn (vid skiljetecken, stavfel etc)?
      Skiljetecken är samma sak som "och" eller "+" i andra sökmotorer. Det är så vitt jag vet den enda funktionen bortsett från valen i gardinerna. Stavfel ger noll träffar
      citat:Ett tips är att styra över användaren till ett extra steg vid val av nytt ämne. Nu missar många (hittills även jag) att ämnet inte är helt nytt utan sorterar under det ämne inlägget man senast läst sorterar under (p g a någon föreställning om en liten moderator som sitter och dirigerar hej vilt mitt i nå´n växel nå´nstans).
      Det där förstod jag inte...
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

Jo, jag menar att om jag nu när jag sitter och diskuterar forumfrågor får för mig att t ex fråga någonting om t ex mina nyinköpta regnbågsciklider och klickar på nytt ämne så hamnar ju det under Övrigt/övrigt (eller?) i st f under Fiskar och växter/sydamerika. Tycker mig ha förstått att det ganska ofta är förklaringen till att moderatorer bryter in och säger "ämnet flyttat till...".

Då menar jag att man kan programmera om så att när man klickar på "Nytt ämne" så hamnar man någonstans där man aktivt måste välja kategori.

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

Med skiljetecken menar jag framförallt kommatecken, jag tror du uppfattade det som mellanslag. Om jag t ex söker på "prickig, rutig + randig gädda" kommer inte prickig att uppfattas som felstavad då?

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

citatå menar jag att man kan programmera om så att när man klickar på "Nytt ämne" så hamnar man någonstans där man aktivt måste välja kategori.
            Det är kanske en god idé. Sedan borde fler utnyttja möjligheten att själva byta kategori när de märker att det hamnat fel (tryck på pennan och ändra).
            citat:"prickig, rutig + randig gädda"
            Den där sökningen är inte speciellt lyckad eftersom att den endast skulle ge träff i ditt inlägg. "prickig," ger t ex tre träffar medan prickig ger tre sidor med träffar. "prickig rutig randig gädda" är sökningen som ska (måste) göras.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

OK tack men nog om det. Svar föder nya frågor. Hur får man in så´na där snygga citat som många gör, det är ju praktiskt? Det är väl knappast så här:

citat:
              __________________________________________________ _________________
              Det är kanske en god idé. Sedan borde fler utnyttja möjligheten att själva byta kategori när de märker att det hamnat fel (tryck på pennan och ändra).
              __________________________________________________ __________________

Enda pennan jag hittade frågade mig om jag ville prenumerera på ämnet. Det lät trevligt så jag svarade ja. Se´n ångrade jag mig då jag inte fattar vad det är (alltså ännu en fråga) och tänkte att jag kanske blir mailbombad på privatmailet.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

När du skriver ett inägg så finns det ett gäng funktioner längst upp. t ex B (bold) I (italic) [u]U</u> (understruket) osv. Pappersarket med röd pil ger dig koden [qu*ote][/qu*ote] och du skriver din tekt mellan dessa (jag har lagt in * i "quote"). Glada gubben är för att lägga in symboler. Bredvid "huset" i t ex det här inlägget så har du dessutom en "svara med citat" funktion.

Prenumerera på ett ämne betyder att du får ett mejlö till adressen i din profil när någon gör ett inlägg, vilket kan vara praktiskt om man frågar något riktigt speciellt antar jag, men om man prenumererar på allt så blir man förstås mejlbombad.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

citatjag har lagt in * i "quote").
                  [?]

Kommentar

• Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

En titt på FAQ för forumet rätar nog ut en del frågetecken.

Vad gäller skapa Nytt ämne som då default skapas i den avdelning man befinner sig i är någonting vi får ta en funderare över.

Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

citatjag har lagt in * i "quote").
                      [?]
                      Jag lade in * i koden, annars så skulle den göra ett citat och texten skulle inte synas dvs
                      citat:
                      . Jag kan lägga in ett mellanslag istället [quote ][/quote ] eller ett + [quote+][/quote+] eller glada gubbar [quote][/quote]
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Nu börjar jag känna mig lite dum och tjatig men varför lägger du in en asterisk i koden? Eller det har du ju svarat på, men är det något som inte stämmer med kompabiliteten hos dig eller? För mig funkade det ju med texten utan asterisk. Sista frågan sen ska jag hålla käft ett tag: varför skulle du lägga in plus eller mellanslag?

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Det jag menar är att DU inte skulle se koden om jag inte la in en asterix. Om jag skriver koden rätt så syns den ju inte på forumet Eller snarare, den syns som:
                          citat:
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

Såklart[]

Kommentar

Arbetssätt...