Flodvåg i Thailand å Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

    #76
    Angående korallerna..e ju ändå jorden själv som förstört dom den här gången..så inte så mkt å snacka om tycker jag!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #77
      Chicke? Va??

      Det har väl ingen som helst betydelse vad som förstört dom...även om det nu var naturen så har det förstört, enligt Mats länk, 5% av koraller och dessa är viktiga. Inte enbart för fiskar och andra varelser, utan även för mänskligheten.

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

        #78
        Jo såklart men jag menade mer att det va en naturlig process...så det som är förstört SKA vara förstört, jorden bestämmer väl ändå över sig själv?

        Kommentar

        • Larry Stockholm
          Användare
          • November 2004
          • 343

          #79
          En ohygglig katastrof som drabbar ALLA. Själv blev jag förskonad från dåliga nyheter, när styvdottern och hennes arbetskamrat lyckades komma i kontakt med oss, via mobilen från Sri Lanka. Däremot tar det tid att slippa mardrömmar, som väcker henne nattetid. Ingen kan gå oberörd från en sådan händelse.
          Lasse Omfors

          Akvaristiken går i vågor

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #80
            Jordbävningar/flodvågor av den här typen lär skall passera området ungefär en gång vart 50'e - 100'e år, och korallreven i området är över tio tusen år gamla, så de har överlevt ett betydande antal tsunamis, samt den oerhört mycket större förödelse som orsakats av exploderande vulkaner (senast, men inte störst, var Krakatoa, för lite drygt 120 år sen).

            Så visst hämtar sig korallreven. Fast det tar nog något årtionde innan de har helt reparerat sig. Och tidigare har inte reven redan varit stressade av mänsklig påverkan.
            Jag misstänker också att man kanske skall oroa sig mer för mangroveskogarna än för korallreven.

            Samtidigt tror jag att man skall ta den där siffran om 5% med en *gigantisk* nypa salt - ingen har kunnat kolla skadorna än, så den är helt tagen ur luften, och jag misstänker den kommer från thailändska turistministeriet.

            En liten länk:

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2004
              • 572

              #81
              Vill liksom inte tänka på korallrev just nu,kanske om ett par år.Ärligt talat så skiter nog många fullständigt i det just nu,handlar om takt...prova igen om ett par år.Denna fruktansvärda katastrof är alldeles för mycket för alla svenskar.Finns viktigare saker att tänka/göra nu.(inget illa ment gosatta).

              Kommentar

              • Chicke
                Användare
                • May 2004
                • 497

                #82
                Håller med han här precis över mig...e väl inte många som bryr sig om korallreven när man kanske förlorat en anhörig?!
                Okej att detta e en sida för fiskar osv..men men tycker inte det e å visa medkänsla å ta upp "skador på korallreven" efter en sån här sak ! Det e min åsikt..

                Kommentar

                • Tobbe_B
                  Användare
                  • August 2002
                  • 299

                  #83
                  min syrras klasskamrat e bekräftat död
                  det va en kompis ill mej me
                  Tobbe
                  Msn:t__skate@hotmail.com
                  Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                  Skateboard is not a crime.
                  f.d cool men bytt användarnamn

                  Kommentar

                  • Tobbe_B
                    Användare
                    • August 2002
                    • 299

                    #84
                    i mitt skejt gäng så slänkte vi 50 spänn var i en skottkärra dom satt ut på stan
                    Msn:t__skate@hotmail.com
                    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                    Skateboard is not a crime.
                    f.d cool men bytt användarnamn

                    Kommentar

                    • GoSatta
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1686

                      #85
                      Hoppas att alla förstår att mina rapporter om korallerna i Thailand inte på något sätt betyder att det mänskliga lidandet skulle vara mindre värt, snarare tvärt om. Tycker dock att man måste få prata om allt som rör denna ohyglygga katastrof som själfallet berör oss alla på olika sätt.

                      Thailändska medior är svåra för icke thailändare att ta del av så jag hoppas iaf att några uppskattar den lilla information jag lyckats leta upp.

                      Idag har det publicerats bilder på errisions och korall skador här:



                      Imorgon åker jag själv ner till Bangkok för min semester i 6 veckor. Självklart känns det ganska kluvet men det känns ändå viktigt att åka. Turism är en viktig inkomstkälla för Thailand och skulle vi välja att inte åka nu så kommer det enbart göra Thailands återhämtande ännu svårare än vad det redan är. Vi har dock valt att inte åka ner till Phuket / Phi Phi / Koh Lanta som vi hade tänk utan väljer istället att åka öster ut mot Koh Cang och Koh Samet för att sedan flyga ner till Malaysia.

                      Hoppas alla fortsätter att skänka pengar och att ingen har tagit illa upp för det har verkligen inte varit min mening.
                      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                      http://www.gosatta.org

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

                        #86
                        Ånej Mats, inte kan jag tänka mig, att någon tar illa vid sig, att man belyser olika sidor av en tragedi.
                        Alla delarna är ju lika viktiga för att helheten ska fungera.
                        Skam till sägandes har jag själv inte tänkt på, att det är viktigt, att jag också fortsätter att åka till Thailand för turistnäringens skull och där gav du mig en tankeställare.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

                          #87
                          Det var ju ett reportage i SVTs nyheter igår kväll om korallrevens och mangroveskogarnas skador. I och för sig "bara" en svensk expert som uttalade sig från andra sidan jordklotet, men ändå.

                          Tony Englund

                          Kommentar

                          Arbetssätt...