Flodvåg i Thailand å Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #46
    Nån fler som reflekterat över att förlustsiffrorna inte verkar gå ihop?

    Det fanns fler britter och tyskar än svenskar på phuket, men deras uppskattade förlustsiffor är lägre än de svenska. Officiella förluster är också ganska låga:
    "Officially, only 212 foreign tourists have been reported as killed by their home countries, but Thailand alone has said that at least 435 foreigners had died there. Thailand's dead tally includes 54 Swedes, 49 Germans, 43 British, 20 Americans, 18 Norwegians and 11 Italians. Tourists from Australia, Canada, Japan, Singapore, South Africa and South Korea were also among the dead."

    Även om många kroppar spolats ut till havs, kan svårligen 1500 svenskar vara döda.

    OK, det är problem med identifiering, men även t.ex. New York Times har börjat antyda att förlustsifforna kan vara kraftigt överdrivna.

    Det här är en allvarlig katastrof, och jag vill verkligen inte förminska de drabbades lidande, men spelet runt ikring (svenska media som konsekvent ligger en dag efter i rapporteringen, troligen uppblåsta förlustsiffror, politiker som försöker kamma hem poäng, löjeväckande mediedrev om att sverige borde ha varit berett på detta, Indiens grundlösa tsunamivarning etc etc) blir mer och mer fars.

    Enligt min mening.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #47
      det var ju inte robin som sa det utan hans lärare..vad jag förstod.

      Kommentar

      • drd
        Användare
        • December 2004
        • 1112

        #48
        citat:Ursprungligen skickat av drd

        Jag saknar en polare som var dykinstruktör på Phi Phi Island....har inte hört nånting från han efter helvetet bröt lös ;(

        // Matte
        Äntligen har jag fått besked om att min polare Per lever men hans fru har omkommit av vågorna.

        Fan vad livet är orättvist när dom gifte sig i november.

        //Matte
        // drd

        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

          #49
          En fruktansvärd katasrof som saknar motstycke i modern tid. Jag lider med dom som har drabbats. Sverige har agerat taffligt och väldigt senfärdigt.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

            #50
            Tyvärr är våra styrande monumentalt aningslösa. Att inte begripa ( och kan man göra detta enbart med politisk skolning?) att Richterskalan är logaritmisk må var förlåtligt, men att inte ha någon att rådfråga, att skillnaden är tusenfalt är inte acceptabelt.
            Jag hoppas verkligen, att detta får politiska följder!
            I övrigt anser sig dessa damer och herrar ( riksdag och regering ) sig ha all kunskap och OMDÖME att styra över allas väl och ve.

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

              #51
              Vem visste inte det?

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #52
                "Att inte begripa --- att Richterskalan är logaritmisk må vara förlåtligt"

                Hm? Vem har gjort den missen? Menar du indiska meteorologerna som orsakade panik när de i onödan utfärdade tsunami-varning efter de svaga efterskalven? Eller de thailändska politiker som inte vågade skicka ut tsunamivarning efter det att de fått larmet från tsunamicentret på Hawaii?

                Jag håller iofs med om att politiker skulle behöva lära sig naturvetenskap, men kan inte se att svenska regeringen kunde ha gjort mycket ändå. Det är iofs märkligt att de inte verkar ha haft färdiga larmnummer och rutiner för katastrofsituationer, men man kan inte, tycker jag, begära att Sverige ständigt skall vara berett på allt, överallt. Att det skedde under en storhelg var troligen en försvårande omständighet också.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #53
                  vet inte om man ska blanda in politik men gör det lite på "egen risk" det verkar funka lite olika i olika länder med tanke på politiks idelogi, ta tex när ryssarnsas ubåt "sjönk" de tog bra tid innan det överhuvudtaget kom ut. samma här nu i thailand. verkar som de gammla "kommunistka" ländera vill gärna behålla saker inombords inte visa el berätta för omvärdlen vad som händer.

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

                    #54
                    Varför inte hålla sig till enbart fakta? Jag tycker nog att det är förskräckande nog. Vi får aldrig något bättre än vad vi själva röstar fram i valen!

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #55
                      det jag skrev handlar om vad man ska rösta utan att tyvärr politiken kan göra saker o ting värre/svårare än va de normalt ska göra. över tolka nu inte det jag skrev.

                      Kommentar

                      • peter
                        Användare
                        • August 2002
                        • 161

                        #56
                        hej fritte
                        anders på aquarium malawi var där nere han och hans familj
                        har överlevt och kommit hem.peter

                        Kommentar

                        • Johan1
                          Användare
                          • May 2002
                          • 390

                          #57
                          Mina tanke när jag startade denna tråd vad inte att man skulle spy galla över regeringen. Vad som kunde ha gjorts och inte görs. Eller om det har funnits värre katastrofer. Tyvärr finns det alltid något som är värre eller någon som är mera drabbad än en själv. Käns liksom fel? tror nog att vi alla känner någon som är drabbad. Min tanke vad någon typ av lista där man ger sin kondolens eller vad det nu heter.
                          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Johan1

                            Mina tanke när jag startade denna tråd vad inte att man skulle spy galla över regeringen. Vad som kunde ha gjorts och inte görs. Eller om det har funnits värre katastrofer. Tyvärr finns det alltid något som är värre eller någon som är mera drabbad än en själv. Käns liksom fel? tror nog att vi alla känner någon som är drabbad. Min tanke vad någon typ av lista där man ger sin kondolens eller vad det nu heter.
                            Tragiskt att dividera vilken katstrof som är störst... eller antyda om eventuella överdrifter.
                            Själv känner jag en knut i magen, vilka finns inte på arbetet på måndag när det är dax att börja jobba igen? Vilka av grannarna eller ungarnas skolkamrater ser man inte mer?
                            Jag tänder ett ljus.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

                              #59
                              De som gnäller på regeringen är ochså offer, de är så hårt lindade runt medias lillfinger så att de tror att all sanning härrör från media, ta åt sig den som vill.

                              Det är ju nog tragiskt det som hänt! Låt oss skippa skitsnacket om vad som kunde gjorts och försöka göra det som ska göras istället!

                              Vet inte om jag skall gråta eller rodna å dina vägnar johan_lindgren när du faktiskt yrar en del och blandar in politik och "kommunism" i denna tråd.

                              Mina tankar är med de anhöriga som måste vara utom sig av oro i nuläget.


                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #60
                                Jag tycker det är väldigt bra att media belyser Sveriges enastående brist i krishantering. Det är rent ut sagt bedrövligt att det går till såhär när vi ändå har Estonia-katastrofen relativt färskt på minnet. Jag sväljer inte allt som media pumpar ut, men jag har en känsla av att de har ganska bra koll just i detta hänseende.
                                Det hade troligtvis inte varit bättre med en annan regering än den nuvarande...jag tror nämligen att det "sitter i väggarna" inom politiken (så nu fick jag det sagt).

                                Jag är fruktansvärt besviken och förbannad på vilket sätt UD behandlat denna katastrof. Det belyses inte enbart i svenska medier...

                                Jag skäms faktiskt å Sveriges vägnar när jag ser att inget är vidare samordnat eller strukturerat. Sverige borde ha haft en plan direkt för hur man skall hantera en situation som denna...det är underligt att ett sådant välfärdsland som Sverige verkar ha sådana enorma problem med organisation.

                                Självklart ägnar jag tankar till offren och anhöriga i samtliga drabbade områden. Min familj har skänkt pengar och vi skickar även pengar via egna kanaler (känner folk i Thailand som begett sig dit för att hjälpa till).

                                Vi har ställt in nyårsfirandet då detta inte känns vidare aktuellt. Vi kommer, precis som många andra, att tända ljus för alla inblandade i denna tragedi och hålla en sorgdag den 1 Januari 2005 som utlysts i Thailand.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...