Flodvåg i Thailand å Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

    #61
    Media är inte fullkomliga, men i mina ögon minst ofullkomliga av de fyra statsmakterna. Den inneboende drivkraften hos en gegigen journalist är att rota fram fakta och skriva intresseväckande. Utan den drivkraften ligger vi illa till för jag vågar inte fantisera över ett samhälle utan en fungerande press och nyhetsförmedling.

    Sedan är det en annan sak att gör ett delvis smaklöst smörgåsbord och 17 olika typer av pytt i panna av matresterna när det har inträffat en katastrof. Så var det efter Estonia, efter terroratacken i USA och så är det denna gång. Mediabevakningen av Knutbymordet och av mordet på Anna Lind var inte heller nyanserat och korekt i alla avseenden. Jag förlåter och läser mellan raderna när nyhetsdrevet går.

    En intressant fråga är om de svenska politikerna och ämbetsmännen hade agerat snabbare om de inte satt fast i en politisk hierarki där ingen vågar bryta delegeringarna för att det strama budgetansvaret ligger på topparna. På samma toppar som går på nattklubb för skattepengar och som skaffar sig egna förmåner. För budgetansvaret och därmed makten över vilka extraordinära medel som ska anslås i en oväntad situation, som denna katastrof, ligger hos en handfull politiker, mindre än toppen på isberget.

    En sak som förvånar i sammanhanget är att luspanka landsting i Mälardalen har agerat rationellt och snabbt. Trots pengabristen är de redan samordnade och står i startgroparna för att ta emot hemvändarna.

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • December 2004
      • 1112

      #62
      citat:Ursprungligen skickat av nils42

      Varför inte hålla sig till enbart fakta? Jag tycker nog att det är förskräckande nog. Vi får aldrig något bättre än vad vi själva röstar fram i valen!
      ***inlägget modererat****
      /Micke
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • Bosse.J
        Användare
        • August 2003
        • 205

        #63
        tar bort vad jag skrev tidigare

        om än något motvilligt
        Bosse.J

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #64
          EDIT: eftersom inlägget som jag svarade på har modererats så har jag raderat mitt svar.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #65
            Läget för Thailands dykplatser ser sämre och sämre ut, här ifrån similan:

            "For the case of Similan and Surin National park, they were spared from catastrophe by coral reefs in the shallow water which protected both from being hit hard by the waves. However, the coral was badly damaged. "
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • drd
              Användare
              • December 2004
              • 1112

              #66
              citat:Ursprungligen skickat av daniel_i_malmö

              drd: Politiska uttalande i allmänhet och sådana med ditt språkbruk i synnerhet hör inte hemma på det här forumet, och definitivt inte i den här tråden där trådstartaren dessutom förtydligat sin intention 'Min tanke vad någon typ av lista där man ger sin kondolens eller vad det nu heter.'.
              Sorry dudes om det politiska budskapet i mitt borttagna mess tog överhanden och skapade ilska över nåt jag skrev // M
              // drd

              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

              Kommentar

              • Mård
                Användare
                • February 2004
                • 285

                #67
                Tycker visst att man ska få yttra sig om räddningsarbetet i mellan kondoleanserna. Det som har hänt är ofattbart och sätter oss alla mer eller mindre i chock. Men tänk alla dessa skadade turister som inte har någonting kvar där nere knabbt äns sina familjemedlemmar. Thailändarna verkar ha ställt upp någe otroligt för sina turister, man tycker ju att deras hemland borde göra det samma för sin befolkning. Men det vekar som om mycket gick snett i början av räddnings arbetet. Visst har dom säkert alleles för lite resurser, det måste man ta hänsyn till. Men den behandling som turisterna verkar ha fått av UD i städerna de första dagarna verkar ha varit näst intill nonchalant. De anhöriga kan inte häller känna sig väl behandlade när det inte går att komma fram på telefnnummrerna som lämnts ut. Sen verkar ju UD lämnat ut fel uppgifter och ändrat sig så att anhöriga fallit mellan hopp och förtvivlan. Skräclexemplet på det läste jag på aftonblandet.se. Det tycker inte jag är OK!
                Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                Kommentar

                • Bosse.J
                  Användare
                  • August 2003
                  • 205

                  #68
                  JA visst ska man få uttrycka missnöje med räddningsarbetet. Men det är skillnad på missnöje och missnöje. Det jag svarade på finns inte längre så det är ingen ide att dra upp det igen.
                  Håller med dej Elin om skräckexemplet i AB.
                  Gott nytt år trots allt
                  Livet får gå vidare, men tankarna finns Hos alla dom drabbade och deras familjer
                  Bosse.J

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #69
                    Dax att sluta prata strunt och göra nåt istället.
                    Jag stoppade in 1000 kr på Radiohjälpens 901950-6 "Asien" nyss, och jag utmanar er andra ciklidvänner att också bidra med vad ni tycker ni har råd med.

                    Anders L

                    Kommentar

                    • drd
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1112

                      #70
                      Har satt in 500:- nyss på samma konto!!

                      Hoppas bara dom inte kommer bort i byråkratins händer utan verkligen hamnar i asien till dom behövande.

                      Min kompis Per vars thailändska fru omkommit och hennes familj i thailand fick hela sitt livsverk till form av en dykfirma på Phi Phi island förstörd behöver allt stöd dom kan få.
                      + Alla andra hemlösa lemlästade stackare runt om i asien.

                      // M
                      // drd

                      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #71
                        citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                        kände mig "tvungen" att länka upp en länk så att de som vill kan verkligen hjälpa till.

                        för att citera mig själv.

                        satte redan in en summa, behåller summan för mig själv så jag inte det ska påverka andra.

                        edit*
                        kollad nyss jobb mailet

                        "Vi noterar att även företaget har bidragit med en miljon kronor och vill på detta sätt uttrycka vårt deltagande för alla de som har drabbats av"

                        blev glad när jag såg att företaget där jag jobbar oxå var med o hjälpte till, saknade dem på listan på aftonbladet.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

                          #72
                          Ja, var och en bidrar med vad de kan, vi har alla olika förutsättningar privat... det är ingen tävling.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1081

                            #73
                            Det är skönt att se att det finns medmänsklighet och solidaritet kvar i världen nu när hjälporganisationerna slår världsrekord i insamling. Även jag har bidragit till detta via Radiohjälpen och SOS Barnbyar. Det räcker nog inte med det, kommer fortsätta bidra med mera medel också via andra kanaler, det blir ett nyårslöfte från mig.


                            SOS Barnbyar finns för att fler barn i utsatthet ska få en trygg uppväxt genom hela barndomen. Stöd vårt arbete med en engångsgåva eller som SOS-fadder.


                            /Hasse

                            Kommentar

                            • GoSatta
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1686

                              #74
                              Som tur var verkar dom thailändska medierna ha överdrivit skadorna på landets koraller. Dock verkar rapporterna från similan fortfarande vara sanna.

                              "It is quite a miracle that only 5% of coral (both shallow water and deep sea) is damaged. No digging for artesian wells is allowed for the time being while and traveling into the capes around the provinces along Andaman Sea is strictly prohibited for safety reasons. "



                              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                              http://www.gosatta.org

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #75
                                En smutta "glädje" i eländet Mats. Jag hade/har planer att åka till just detta område som är drabbat för att dyka...

                                Underbart att se, som Hasse_H skriver, denna världsomspännande uppslutning omkring Asien-tragedin för att ge stöd med pengar och materiel för återuppbyggnad och för att hjälpa alla överlevande offer och anhöriga i den svåra tid som de har både framför sig, som bakom. Det finns inte en chans för mig som sitter här i Skövde och klinkar på datorn, att verkligen förstå vidden av denna ofattbara händelse...det är verkligen ett skakande slut på 2004 och början på 2005. Hoppas att vi slipper se, eller får erfara, liknande händelser i framtiden.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...