Flodvåg i Thailand å Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #16
    Jag var för ett par år sedan och reste i norra sumatra, jag besökte bland annat bandah ache som är den stad som har drabbats värst. Stackars folk, fleraårigt inbördeskrig och så nu....
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

      #17
      Naturen är mäktig!

      Kommentar

      • Rickard81
        Användare
        • January 2004
        • 91

        #18
        Tänd ett ljus

        Kommentar

        • janne dansk
          Användare
          • April 2004
          • 140

          #19
          min boss är dernere han har klaret sig jag står i daglig kontakt med honom via sms vilket verkar det endaste som funkar
          200l 1000l på g
          <b>
          Min Zoon</b>

          Kommentar

          • Johan W
            Användare
            • May 2004
            • 266

            #20
            Det är fruktandvärt hemskt. 60 000 döda - siffran verkar stiga hela tiden.

            Måste vara den värsta naturkatastrofen i mordern tid.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • July 2004
              • 428

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Johan W

              Det är fruktandvärt hemskt. 60 000 döda - siffran verkar stiga hela tiden.

              Måste vara den värsta naturkatastrofen i mordern tid.
              Nädu! Långt där ifrån, men en av få där några svenskar är med!
              (därav denna mediahysteri)

              Kommentar

              • anfall
                Användare
                • November 2004
                • 139

                #22
                Livet är grymt och oberäkneligt. Jag åkte med Estonia en vecka innan hon förliste. Det var en så kallad mutresa och jag sov i en av redarhytterna i fören. Det blåste hård motvind den kvällen, precis som den natten hon förliste och de körde som vettvillingar rakt in i sjön. Klockan två på nattten vaknade jag av metalliska oljud under mig och tyckte att det lät konstigt. Förmodligen fanns felet på bogvisiret redan då.

                Nu hade jag långt framskridna planer på att åka till Thailand över nyår, men backade. Jag känner mig både förföljd och benådad. Minnena och såren rivs upp igen. Jag berörs illa av det som har hänt och jag tänder ett ljus för alla som lider och som lever i ovisshet.

                Jag tror att en av killarna som har Örebroaffären "Akverium Malavi" var där nere nu. Är det någon som har hört om han (Anders tror jag han heter) har klarat sig? Han är mycket vänlig mot kunder.

                Kommentar

                • drd
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1112

                  #23
                  Jag saknar en polare som var dykinstruktör på Phi Phi Island....har inte hört nånting från han efter helvetet bröt lös ;(

                  // Matte
                  // drd

                  Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                  Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    Användare
                    • August 2003
                    • 205

                    #24
                    Igår fick vi äntligen kontakt med en kompsi med familj som har klarat sig i Khao Lak.
                    Otroligt skönt, men man lider med alla andra
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • Harry

                      #25
                      Tycker regeringen och UD har varit oerhört flata!!! Det borde ha gått att göra mer. Tex först nu skickar de ner flygplan med hjälppersonal och för att hämta skadade och chockade svenskar. Vissa (en del av dessa små barn), har förlorat några eller alla av sina anhöriga och vill bara komma hem. Andra länders regeringar gjorde detta nästan med en gång!!! Flygvapnet borde kunnat skickat ner Herkules-plan eller vad sjutton som helst. Sverige är det västerländska land som verkar ha drabbats värst. Det är dags för regeringen att börja inse det nu...

                      Kommentar

                      • Bosse.J
                        Användare
                        • August 2003
                        • 205

                        #26
                        Och som alltid så ska det utses syndabockar
                        Bosse.J

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #27
                          ja tyvärr kan man förvänta sig ett stort politiskt utspel när detta "lagt" sig lite.

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • October 2002
                            • 985

                            #28
                            Jo, många chockade, skadade och illa medtagna är nog sugna på en hemresa i ett propellerdrivet fraktflygplan som kräver fyra mellanlandningar för att tanka på vägen. Och skrapar man ihop fyra Herkules så tar de ju nästan lika många passagerare som ett Jumbojet.

                            Sverige har så oerhört många fler turister på plats än de andra länderna. Någon sorts hjälppersonal borde kunna ha kommit på plats snabbare, och både UD och ambassaden borde ha kunnat säga lite färre korkade saker och agera lite kraftfullare, men jag har full förståelse för att det tar mer tid att evakuera flera tusen än ett par hundra.

                            En arbetskamrat har en kompis där nere som blivit av med sin lilla dotter och sin gravida fru. Det går knappt ta till sig den personliga tragedin för en person, och den samlade katastrofen är helt bortom vad i alla fall jag kan greppa. Nu talas det ju om minst 70000 döda, och att sjukdomar som följer kommer att kosta minst lika många liv. Fruktansvärt.
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

                              #29
                              Det fokuseras enormt på alla stackars turister som betalat dyra pengar för att få slappa någon vecka eller två medan mycket lite sägs om den stackars lokalbefolkningen som hade det svårt redan innan katastrofen. Lite mer medlidande för dem i svensk media hade inte skadat tycker jag.

                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • GoSatta
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1686

                                #30
                                Svensk media är till för svenskar så självklart fokuseras det mest på svenskar när det är en av de största katastorferna som svenskar har utsatts för? Jag förstår inte varför det alltid ska gnällas så på media vid stora katastrofer. Självfallet är det precis lika illa för lokalbefolkningen, i många områden otroligt mycket värre men jag kan inte se något konstigt i att svenska medier fokuserar på svenska intressen.

                                Vill man ha mer oberoende nyheter så kan man kolla på BBC som har bra raporteringar om alla områden. Även SVT har haft bra rapporter från andra områden, det finns ju mer än aftonbladet.se
                                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                                http://www.gosatta.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...