Flodvåg i Thailand å Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

    Flodvåg i Thailand å Asien

    Flera av oss har säkert hört och drabbas mera eller mindre utav flodvågen i Asien. Detta är kanske inte en tråd om ciklider utan ett sätt att hedra de som gått bort eller som har anhöriga de inte har hört av.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    Måste innstämma!!

    Alla svenskar som jag känner som var i området vet vi att dom lever men hur det är med Thailändare är en annan fråga, ännu finns ju inte nyheter från alla öar. Men man får väl hoppas.

    Skulle ju själv dit om sju dagar men nu är planerna ändrade.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Jag är fortfarande lite chockad över vad som hänt och till vilken storlek detta är av. Jag är lättad över att alla mina "bekanta" är relativt oskadda och att jag vet var dom är. Men som sagts i tråden.. Det handlar ju inte bara om oss Svenskar som jag tycker nyheterna vill framhäva...(tyvärr).
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • oveb
        Användare
        • July 2004
        • 125

        #4

        Jag är mest förbannad över att ingen varning gick ut tidigt.

        Om jag inte missförstått så följs i stort sett alla större jordbävningar till havs av "tsunamis" !!

        Det måste ju gått en rejäl stund som kunde används till varningar åtminstone på hyggligt civiliserade ställen !

        Eller är jag ute och cyklar som vanligt ?

        Jag hoppas få besked om de jag känner som är där inom kort !! ** hoppas fortfarande m.a.o **
        Min blog

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

          #5
          nejdå du är inte ute och cycklar. Några nationella varnings system finns inte i regionen efter som det är ca 300 år sedan det hände sist. Men denna rubrik finns i thailändsk media idag

          "Warning rejected to protect tourism"

          ...“The very important factor in making the decision was that it’s high [tourist] season and hotel rooms were nearly 100-per-cent full. If we issued a warning, which would have led to evacuation, [and if nothing happened], what would happen then? Business would be instantaneously affected. It would be beyond the Meteorological Department’s ability to handle. We could go under, if [the tsunami] didn’t come,” said a source who attended the meeting...



          tragiskt är vad det är.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • oveb
            Användare
            • July 2004
            • 125

            #6

            Att inte varna när man mätt en 8,9:a till havs... ** suckar **
            Min blog

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av oveb


              Jag är mest förbannad över att ingen varning gick ut tidigt.
              Tsunami-centret på Hawaii kände av jordbävningen och kontaktade de berörda länderna, men misslyckades med att få tag i nån som kunde/vågade gå ut med en varning. En reporter på BBC uttryckte det som att "rutinerna för hantering av tsunami-varningar säkerligen kommer ses över i framtiden".

              Kommentar

              • simosaurus

                #8
                usch.. känner några som har anhöriga som är "försvunna" där nere.. hemskt..

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • July 2004
                  • 428

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av simosaurus

                  usch.. känner några som har anhöriga som är "försvunna" där nere.. hemskt..
                  Japp samma här, käns lite kymigt just nu!
                  /Lasse

                  Kommentar

                  • Me
                    Användare
                    • June 2004
                    • 79

                    #10
                    Min kompis är där nere med sin pojkvän, pratade med hennes mamma för ett par timmar sedan & då hade hon inte hörts av...
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                    Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det är en fruktansvärd tragedi som drabbat Sydostasien...inte enbart Thailand..utan många andra närliggande länder som t o m drabbats hårdare. Det är svårt att ta till sig det helt och hållet.

                      Jag har vänner som skulle ha varit på Phuket och Patong. Vi vet fortfarande inte huruvida de varit där (som planerat under Jul) eller om de lyckats haft turen med sig och undvikit det. Det är fruktansvärt svårt, om inte direkt omöjligt att komma i kontakt, eller få uppgifter alls...

                      Just nu är det en riktigt grym jul- och nyårshelg. Vi är rent av chockade här hemma (min fru är Thailändska) och vi är väldigt oroliga för våra vänner (två familjer med barn) som åkte ned för ca en månad sedan.

                      Kommentar

                      • So
                        NCS Medlem
                        • August 2003
                        • 177

                        #12
                        Har en vän på semester där och har inget hört än. Det skär som knivar varje gång telefonen ringer; man vill fan inte få höra dom hemska orden...

                        Kommentar

                        • Hasse_H
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1081

                          #13
                          En enorm tragedi av ogreppbar omfattning. En fruktansvärd och sorglig påminnelse om att vi är betydelselösa gäster på denna nyckfulla planet.

                          Kommentar

                          • Helenai
                            Användare
                            • October 2004
                            • 269

                            #14
                            Vi har mer kopplingar till Sri Lanka. Alla där har klarat sig, dels tack vara att de bor lite högre upp, dels att de bor på läsidan om Sri Lanka, sett ur Tsunamiperspektiv.

                            Men det är förfärligt, inte minst med tanke på att så stor andel av de omkomna är barn. Jag håller för övrigt med de ovanstående här. De turister som har drabbats har drabbats hårt, men lokalbefolkningen har drabbats ännu mycket hårdare. Jag lider med dem och önskar att jag hade mer att bidra med.

                            /Helena
                            Varde ljus... och det vart mörker.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #15
                              Ja ibland så blir man grymt påmind hur lite vi egentligen kan styra över.

                              kände mig "tvungen" att länka upp en länk så att de som vill kan verkligen hjälpa till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...