natur bilder, (ej ciklid)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

natur bilder, (ej ciklid)

lite tips o feedback på dessa vore trevligt, har tagit alla med helt manuella inställnigar, försöker lära mig att inte använda det förinställda programmet.

• Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Kanonsnyggt. Jag gillar särskilt nyponen.

Ett tips när du plåtar löv är att vända dig så att du får motljus. Det gör löven lite genomskinliga och spännande. I stil med dessa:
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

ja det är ett bra tips, kanske är lättare när de fortfarande sitter på trädet

gillar bäst den andra av nyponen, blev nöjd men detaljerna på de undre nyponet

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

De är bra, även om jag anser att viss beskäring behövs, med huvudsyftet att decentralisera huvudobjekten som stenen, nyponen, löven etc. Ett av de absolut mest grundläggande reglerna för fotografisk komposition är att inte ha huvudobjekten i centrum, för det skapar otroligt statiska bilder. Försök istället lägga dem 1/3 in på bildens kant. Det gäller även horisontlinjer.

Om du går 1/3 in från kortsidan och 1/3 in från långsidan på en bild hamnar du i gyllenesnittet (gäller alla hörn). Bilder med objekt som placeras där blir normalt mycket harmoniska att titta på. När du placerar objekt i mitten på bilden låter du inte betraktaden hitta djup, linjer och dimensioner in i bilden, vilket gör att de du tagit kan kännas lite platta och stela..

Ja, detta kan man tjöta hur mycket som helst om. Hoppas det hjälper. Visa gärna fler!
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

har nåra på en å som jag tagit, om du vill får du gärna ta nån bild o visa hur du menar. du kan maila den fall du inte vill/har utrymme att lägga upp själv.

kul med bra kritik, för mig än så länge så är det att få bra foton, rent "tekniskt" så att det är skarpa o tydliga, komposition är kanske något som växer fram. fram till för ca 2 månder sedan fotade jag allt med de förinställda. men nu tar jag allt med manuela inställningar det är lurigare än vad man tror

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Visst har jag exempel:

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

ok tror jag ser hur du menar, men om du tar nån av stenbilderna skulle dinte du kunna meka med de som du vill ha det o sen maila el lägga upp den.vore kul o se hur du gjort

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

www.fotosidan.se har en rackarns massa bra artiklar, både om kameror och bildkomposition. Där kan man lätt lägga en förmiddag eller två på läsning.

Tony Englund

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

ja det är en mycket bra sida, har tittat runt där rätt mycket på jul ledigheten. skulle vilja ha en extern blixt just för porträtt oså men det är så illa att på min modell har de tagit bort möjlighet het att koppla in blixt via kabel .så det verkar som jag måset sätta blixten i "stativet" i kameran. o det är en trist begränsing

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Stativet? Ah, du måste mena blixtskofästet? Om du har en systemkamera utan blixtsynkkontakt (PC-kontakt) så finns det adaptrar.

Johan. Dina bilder är bra, det är bara att du kanske måste tänka lite mer på kompositionen och mindre på motivt, vilket bör kommer i andrahand i början när man fotar.

En övning kan vara att plåta vad som helst, en parkbänk, en anka, ett träd etc och exprimentera med olika kompositioner på samma motiv så ser du hur känslan för bilden ändras.

En annan bra övning är att ta ett motiv och plåta det ur många olika vinklar och kompositioner, som om du skulle göra ett reportage om en bil, ett hus eller vad det nu kan vara.

Var inte rädd för att lämna "tomrum" i bilden, det gör bara att du förstärker huvudmotivet ännu mer och att blicken dras dit.

Kommentar

• Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

Behöver du en sån här Johan?
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

tack fredrik det är nog en sån jag skulle behöva., måste ha en slavblixt som passar till olympus med tanke på förblixt o sånt, sen kabel send en som fredrik länkar till. har man hela det kittet så kan man ta lite roligare foton inomhus men tanke på att man kan flytta o vrida o vänta med blixten.

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Tusen tack Fredrik för det tipset! Jag har vart och letat efer prylar för att kunna köra med extern blixt till EOS300D, och det närmaste den lokala "fotoexperten" kom var en "TTL förlängningskabel" på 60cm för 1600:- =)

Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

En slavblixt passar iofs till alla kameror. Slavblixt innebär att den har en slavtändare som känner av andra blixtar och då tänds.

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

jag tror det jag har heter ttl el nåt sånt som gör att den små blixtrar lite innan den blixtrar på riktigt, o kan jag då inte ställa in slavblixten rätt så tänds slaven innan kortet är taget.

Kommentar

Arbetssätt...