CO2-bubblor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    CO2-bubblor

    Har en underdimesionerad reaktor till mitt 540-liters som jag ändå vill få ut så mycket som möjligt av. Den är av spiraltyp och jag försöker dra på så mycket att bubblorna samlas i kö utan att överleva till ytan. Det går bra. MEN. Då och då med ca fem minuters mellanrum kommer en jättebubbla "ur intet" från rektorn upp till ytan. Är detta restgaser som jag kan acceptera eller "eldar jag för kråkorna"?
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Kanske fult att "svara" på sitt eget inlägg bara för att få upp det på aktiva ämnen igen, men jag undrar verkligen om mina storbubblor.

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • February 2004
      • 194

      #3
      Rent generellt kan man ju säga att man eldar för kråkorna så fort man inte har 100% upplösning i vattnet. Men väldigt många har ju inte utrustning eller har inte så kopplat att det går att uppnå och då är det upp till var och en att avgöra hur mycket CO2 man är beredd att offra för att nå sin önskade nivå. Själv har jag inte 100% upplösning men struntar blankt i det då jag ändå når en bra CO2-nivå och inte slösar alltför mycket på gasen (i mitt tycke). I längden skulle jag nog råda dig till att byta reaktor på något sätt för det låter som du släpper ut en hel del CO2 i onödan. du kan inte koppla gasen till ditt ytterfiler/innerfilter och få bättre upplösning? Ett annat alternativ vore väl att låta gasen bubbla ut i din spiralreaktor via en "syresten i alträ" så att bubblorna redan där är mindre och har större procentuell kontaktyta med vattnet. Prova dig fram.

      Att en jättebubbla kommer ur intet har jag lite svårt att förstå =) Den måste ju samlas någonstans i reaktorn, synligt eller osynligt. Har du en CO2 tub ska det ju inte bli såna mängder restgas, om än någon restgas alls. Tror mer på att gasen samlas i någon ficka tills en bubbla som får bägaren att rinna över kommer farandes och drar med sig hela den stora bubblan ut.

      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Tack jowa, ska gå över till lite bättre grejer snart då jag nu saknar viss kontroll på vattenvärdena och även behöver lite mer utrustning. Väldigt bra redogörelse med bilder på din hemsida över hur du satt igång din CO2-anläggning. Ska härma dig en hel del. Fast det måste finnas någon bättre reaktor. Kanske ytterfiltret blir bäst?

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • February 2004
          • 194

          #5
          Ytterfiltret blir nog en utmärkt reaktor, själv har jag sånt litet akvarium att jag inte behövt bekymra mig om att skaffa en bättre reaktor. Det ända som irriterar mig är att syrestenen låter en del när gasen pressat ut igenom den. Ska antingen släppa bubblorna i ytterfiltrets insug alt i botten på innerfiltret, får se hur jag gör. Avundsjuk på ditt stora växtkar (540L) det finns potential där!
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          Arbetssätt...