Har för ett par månader skaffat en grupp på fem stycen ca 8 mån gamla. Ett par har utkristalliserat sig. Dom är de två största och testgräver lite på ställen bakom rötter och under stenar. Helt plötsligt igår la andraparet rom på en skifferskiva. Det kändes lite halvhjärtat. Skivan var hyfsat rengjord och de vaktade ganska bra, utom vid matning då rommen lämnades ett tag utan tillsyn. Efter natten fanns alla ägg kvar men det var fullt med spillsand i och kring rommen, en del ägg var vita och inte bortplockade. Efter (min)frukost var både sand och ägg borta men en vakt var kvar. Kardinaltetrorna mumsade på fästslemmet utan att vakten brydde sig.
1) Känner någon igen förloppet?
2) Ingen av fiskarna är särskillt utfärgade. Den ena av lekfiskarna fick en markerad sidlinje, vilket jag snarare tycker känns som ett utslag av missmod. Hur ska dom se ut när dom mår som bäst?
3) Är dom svåra att få att sköta ägg- och yngelvård?
1) Känner någon igen förloppet?
2) Ingen av fiskarna är särskillt utfärgade. Den ena av lekfiskarna fick en markerad sidlinje, vilket jag snarare tycker känns som ett utslag av missmod. Hur ska dom se ut när dom mår som bäst?
3) Är dom svåra att få att sköta ägg- och yngelvård?
Kommentar