Silikona om 375an?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stahl_mikael
    Användare
    • January 2004
    • 114

    Silikona om 375an?

    Hur länge kan man ha ett akvarium utan att man måste silikona om det? Har nu ett 375 l som varit igång 13 år hos förra ägaren och innan så vet jag inte hur länge ägaren före hadde det. Det var han som gjorde akvariet också. Vad tror ni? Silikona om det kommer nog bli väligt jobbigt pga han har gjort nån special med botten.
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

    #2
    Hej!
    Tycker man inte det är kul att färsöka skära,nöta,gnugga bort gammalt silicon som brukar ta en evighet och är A och O om resultatet ska bli bra i slut änden, så ska man nog köpa ett nytt men åandra sidan så kan säkert ett välbygt akvarium hålla 30år (har läst i någon tråd om en som var 27 år)..Vad är det han har jort för spesielt i botten? Är det ett helglas eller ett ram akvarium du har?
    MVH/Lasse

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • April 2002
      • 244

      #3
      Är det helt tätt tycker inte jag att man ska limma om det.
      Som Schull säger att så j-a kul är det inte att limma om akvarier
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Jag har hört allt från 10-30 år vad gäller hur länge silikon håller såpass att det inte läcker.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • stahl_mikael
          Användare
          • January 2004
          • 114

          #5
          Okej, får se om det blir uppfyllt då. Har redan haft ett akvarium som sprunigt läck. Det är ett hel glas akv. Och i botten har han liksom lagt en ram runt hela botten med glas som han silikonat. Likadant på ovansidan. Alltås detta är i akvariumet inte utanpå.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • July 2004
            • 428

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av stahl_mikael

            Okej, får se om det blir uppfyllt då. Har redan haft ett akvarium som sprunigt läck. Det är ett hel glas akv. Och i botten har han liksom lagt en ram runt hela botten med glas som han silikonat. Likadant på ovansidan. Alltås detta är i akvariumet inte utanpå.
            Glas ramen i åvan är ju ganska varnlig, men i botten? måste betyda att han har haft problem och sett det som en enkel lösning med glas ram i botten,(ser ingen annan anledning att göra så annars)..Låter lite som köp nytt, eller läggner en massa jobb på att silicona om det. fast är glaset fint så kan det vara ganska kul att fixa (om tålamod fins)

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              "Ramen" som är limmad i botten är där av ung. samma anledning som "ramen" som sitter vid den övre kanten, den skall staga upp rutorna.
              Kanske inte helt vanligt, men används av en del för att höja säkerheten.
              Skall du limma om akvariet, gör bara på traditionellt vis.
              Ta bort silikonet invändigt, tvätta med aceton och lägg på nytt silikon.

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • July 2004
                • 428

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Karon

                "Ramen" som är limmad i botten är där av ung. samma anledning som "ramen" som sitter vid den övre kanten, den skall staga upp rutorna.
                Kanske inte helt vanligt, men används av en del för att höja säkerheten.
                Skall du limma om akvariet, gör bara på traditionellt vis.
                Ta bort silikonet invändigt, tvätta med aceton och lägg på nytt silikon.
                Men? Stagar inte botten glaset så mycket det är möjligt?..Ramen sitter förmodligen bara där för att öka silicon fogens yta mot glas (billigare en att sätta ordentligt från början). Vad har du för glas tjoklek i botten?

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Nu vet jag iofs inte om rutorna står på bottenglaset eller inte, men om man antar att det gör det och du lägger en list som är ett antal mm tjock innanför en ruta så stagar den faktiskt lite mer än om den inte suttit där. Kanske inte helt nödvändig, men det är ett sätt att bygga. Som sagt, inte helt vanligt, men det förekommer. Jag har aldrig sett ett akvarium byggt på det viset, men har hört talas om tanken med att bygga så.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...