Bågnande akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frasse74
    Användare
    • December 2002
    • 97

    Bågnande akvariebänk

    Jag har ett kar med bottenmåtten 200*80 (64högt)
    Det är byggt av akvarielagret i 12mm glas.
    Har idag en Akwalux möbel till det.
    Karet har nu stått på plats i några månader, och jag har upptäckt att den spånskiva som karet står på har bågnat lite. Den bågnar mellan de vertikala delarna i bänken (skåpsgavlarna, 4st).

    Håller karet när det står på en bågnande skiva?
    Glaset kan väl inte svikta så mycket på de 50cm där skivan har bågnat?

    Har akvarieunderlägg mellan karet och bänken och det syns tydligt att den är olika mycket ihoppressad.

    Om jag inte minns fel har akvarielagret, långt in i lokalen, ett par kar där de har en bit överhäng utanför ställningen de står på.
    Hur mycket tål ett akvarie med tanke på såna överhäng?

    MVH Peter
  • Gäst

    #2
    Hej Frasse74; Har en liknande möbel till mitt special beställda MP-karat 160x60x60 med ett överhäng på 24cm på vardera sidan. Har också tänkt på detta men har inte fått någon skiva som bågnat. Med tanke på att trycket på skivan, där skivan möter den stående gavelsidan för skåpet, där måste det vara ett stort tryck så att överhänget i mitt fall 24cm, så finns det ingen chans att skivan ska bågna. I ditt fall skulle jag genast tömma karet i och med att skivan bågnat, mycket stor risk att bottenglaset spricker när som helst. Töm karet och stabilsera med ytterligare två gavlar, eller det är ju Akvarielagrets problem egentligen, vänd dig till dom.

    Kommentar

    • frasse74
      Användare
      • December 2002
      • 97

      #3
      Det är inte deras problem eftersom de endast limmat karet.

      Skivan har inte bågnat i ytterkant, utan det är mellan skåpen det har hängt ner sig 1 eller ett par mm.
      Om man kollar från sidan är toppskivan på bänken vågig.

      Skulle inte ett kar hålla för att endast stå på tex 4st reglar.
      Bottenglaset måste väl vara så pass stadigt att det inte ska svikta.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ja ja, då förstår jag! Har du tittat var du har stödfötterna någonstans. Det måste finnas stödfötter där skåpens sidstycken finns det är de som tar upp tyngden. Hade samma problem med mitt, det fanns endast 6 stödfötter, två på mitten samt ytterst på varje sida vilket fick bottenskivan som skåpen vilar på att ge med sig ett par millimeter. Jag tömde genast karet och snickrade till extra stödfötter så jag hade stöd precis där skåpens gavlar är (fanns endast på den yttersta delen av skåpen. Töm genast karet innan det spricker, bottenskivan karet vilar på måste vara helt plan. Om du måste sätta dit extra stödfötter så anpassa dessa så att karet står helt i våg (viktigast att diagonalen stämmer).

        Kommentar

        • frasse74
          Användare
          • December 2002
          • 97

          #5
          Jag har tagit bort alla dessa fötter och har bänken ståendes direkt mot golvet. Detta för att jämna ut trycket.
          Det är alltså inte golvet som gett vika utan det är endast toppskivan som kroknat lite.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Akvariet klarar lätt att stå på 4 delar, är du säker på att skivan verkligen sjunkit ihop pga av vikt och att det inte är så att den har slagit sig pga ändrad luftfuktighet vilket kan hända. Jag köpte en träskiva som slår sig kraftigt mellan sommar och vinter så det blir lite gliper här o där men det står dikt på samma punkter året runt så där det är tryck påverkas den inte lika mycket.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...