Berätta om Guldsömciklid för mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av medgix

    citat:Ursprungligen skickat av Johan W

    >medgix
    Jag har för mig att guldsömmen kommer från Peru eller Ecuador och vill ha hårt och alkaliskt vatten. Fast vad jag förstått är absolut "rätt" pH och KH så fasligt viktigt för guldsömciklider. Dessutom är påverkar oftast rötter pH endast marginellt.
    Är det jag som är helt ute och cyklar? Ligger inte både Peru och Equador i sydamerika ?
    + att jag har för mig att ph:t skall vara ganska surt, och när jag tittar på http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=170 - så stämmer det överens med vad jag har skrivit ganska bra.
    Givetvis ligger Peru och Ecuador i Sydamerika

    Men det jag menar att där är vattnet ofta hårt och alkaliskt i motsats till det i tex Brasilien. (beror på mineraler som vittrar från Anderna)

    Hmmm ... Zoopet skriver ju 6.5 till 7.5 vilket betyder att Zoopet anser att vattnet bör vara ganska neurtalt (och inte ner mot 5-6 som för många sa-ciklider). Om jag hade guldsöm skulle jag nog tillsättta bikarbonat i alla fall för att få upp hårdheten på mitt mjuka kranvatten.
    Senast redigerad av Mathias-D; 21 March 2023, 19:45.

    Kommentar

    • Larry Stockholm
      Användare
      • November 2004
      • 343

      #17
      Vilket är lika med vattnet i Sthlm?
      Lasse Omfors

      Akvaristiken går i vågor

      Kommentar

      • Negnuks
        Användare
        • July 2009
        • 6

        #18
        Ursprungligen postat av Larry Stockholm
        Blev ägare till en "Guldsömciklid" Aequidens rivulatus idag. Men berätta gärna lite om den för mig. Vet att mkt står på Zoopet, men vill gärna veta från er. Är den en Syd amerikan? Vill [u]han</u> ha rötter? Temperatur för att trivas? Vad matar ni med? Tacksam för mer info.
        Larry
        Guldsömcikliden är en sydamerikan en mkt tuff sådan de flesta sydamerikaner kan vara väldigt snälla jämfört mot central/nordamerikaner men guldsömcikliden är såpass tuff och aggresiv att den kan mäta sig mot de centrala firrera. Annars mkt ståtlig och vacker fisk rötter vill de nog gärna ha jag mata mina med pellets och räkor de växte så det knaka skaffa inte 2 hanar bara efter ett tag kommer det se ut som en kampfisk fight ^^ där minst 1 dör.

        Kommentar

        Arbetssätt...