Tuppkam med bukvattensot?!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

Tuppkam med bukvattensot?!!

Kan tuppkammar få bukvattensot? Det verkar så. En hanne har sedan några dagar kraftigt uppsvälld buk och ljus trådavföring. Därtill har hela högra delen av huvudet fått en mycket märklig mörk/svart ton med tydliga svarta fält.

Sett framifrån är gränsen mellan det mörka/svarta och det normalt färgade vänstra huvudet, mycket klart markerad.
    Vad är detta?

(Ett T joka-par har tidigare i samma kar haft trådavföring. Hannen dog. Honan repade sig och hade normalt beteende -och åt-en tid efteråt. Hon dog dock efter ytterligare 14 dagar.)

Behöver råd om vad jag ska göra!
    Kan inte vara en slump att nu tuppkammen ser märklig ut.
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

Det är uppenbarligen inte bukvatten. Fisken äter, men vad är det? Och vad gör jag? De andra fiskarna före denna dog. Om jag inte finner orsaken är jag rädd att det bara fortsätter såsom "Tio små..."
    Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Camenius
      NCS Medlem
      • October 2004
      • 233

Ingen som känner igen detta???
      Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Johan W
        Användare
        • May 2004
        • 266

Kan vara vilken parasit- eller bakterieinfektion som helst (eller en kombination). Det är jättesvårt att veta genom att bara se på fiskens utseende och beteende. Jag är knappast någon expert - men jag skulle medicinera med Furan eller liknande (med Nifurpirinol) och defentivt tillsätta lite salt. Kanske 3-4 g per liter.

Kommentar

• Camenius
          NCS Medlem
          • October 2004
          • 233

Tack för dina synpunkter. Vill ju försöka med någonting som kan hindra att det bara fortsätter. Tack än en gång Johan.
          Fick även tips från Fredrik R om att pröva med saltbehandling.
          Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• thomas1wallen
            Användare
            • October 2004
            • 121

Aj aj aj!
            Låter inte kul...
            Hoppas att du får ordning på det...
            God jul och gott nytt (akvarie&ciklid-)år

Kommentar

• Johan W
              Användare
              • May 2004
              • 266

>Camenius

Hur går det?

Kommentar

• Camenius
                NCS Medlem
                • October 2004
                • 233

Jag fick (hos ZooHoo som tyvärr lägger ned verksamheten) en burk med Octozin (varumärket Waterlife) som skulle var bra mot detta och en del andra sjukdomar. Har använt detta och hoppas att sjukdomen försvinner, men tuppkamshannen dog i natt.

Fick av en annan person som inte hade bra erfarenhet av Octozin i dessa sammanhang, samma råd som du gav, använd Furan. Har nu köpt även detta att sätta in vid behov.

En intressant detalj: Läste i en gammal akvariebok om Fiskturberkulos, som skulle yttra sig ungefär som hos våra firrar och som även GJORDE ATT FISKEN BITVIS ÄNDRADE FÄRG TILL MÖRKA FLÄCKAR. Precis så som tuppkamshannen gjorde.

Sjukdomen skulle var smittsam och överförbar till människor och man skulle inte "sticka händerna i vattnet". Jag log eftersom jag till och med fick fiskhuvudet i mun. Det hade nämligen lossnat från kroppen vid mitt första försöket att suga upp fisken. (trång för håven mellan några stenar) Att huvudet lossat och satt i slangen såg jag inte i mörkret. Svalde dock inte "delikatessen", utan spottade ut

Akvariet står på mitt jobb och jag räknar med att byta till "snälla" Malawis inom kort. Gillar inte Malawis egentligen (förlåt, jag svär väl i kyrkan nu) eftersom de är lite tråkiga om än ganska färglada. (Förlåt, förlåt, förlåt...) Men de blir säkert poppis hos kidsen och vi får säkert många spännande beteenden att prata om hoppas jag.
                Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Johan W
                  Användare
                  • May 2004
                  • 266

Alger + rå fiskhuvud Mmmmm... sushi!

Octozin hjälper ju mot flagellater - allstå mot vissa parasitangrepp. Mot bakterieinfektioner ska du använda t ex Furan. Om det var fisktuberkulos (bakterier) så kanske inte Octozin fungerar alena.

Om du vill kan du få några nya tuppkammar (ganska små i och för sig - 3-4 cm) av mig i Köping, såg att du bor i V-ås. Vill ju inte att du ska ge upp en så trevlig och rolig fisk som Tuppkam!

Kommentar

• Johan W
                    Användare
                    • May 2004
                    • 266

förresten .. de flesta fiskar brukar bli mörka i färgen precis innan de dör.

Kommentar

• Camenius
                      NCS Medlem
                      • October 2004
                      • 233

Tack för erbjudandet om Tuppkam. Håller med om att de är synnerligen trevliga!

Den där färgförändringen kom inte när fisken dog, den kom ganska tidigt. Alltså medan buken svällde och fisken fortfarande var så pigg att den ville leka med honan. Tror nog inte att det var bukvattensot, eller fisktuberkulos heller för den delen.

Tyvärr är det nog så att vi inte alltid få veta "saningen" om vissa dödsfall. Lite trist eftersom man då inte vet vad som orsakat problemet (dvs vad gjorde jag för fel)

Nåja, huvudsaken är dock att få bort det sjuka så att "life can go on".
                      Förresten, tuppkam. Har du någonsin sett någon tuppkam som ät fullvuxen?
                      Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Johan W
                        Användare
                        • May 2004
                        • 266

Fullvuxen ... ta en titt på sidan 44 i Ciklidbladet nr 2, 2004 (bilden uppe till vänster). Den är helt brutal! Det värsta jag har sett.

Mina är största är 8-10 cm, så de har ett bra tag kvar till idealet på bilden i CB.

Kommentar

• Camenius
                          NCS Medlem
                          • October 2004
                          • 233

Du har förstås rätt, den bilden tänkte jag inte på. Men har du sett något liknande i verkligheten?

Tuppkammar är nog en av mina verkliga favoriter. Av bland annat detta skäl är jag fundersam om jag verkligen ska ändra akvariet på jobbet till ett Malawi-kar. Om jag gör det så måste Cyrtocara moorii ingå, också detta en klar fiskfavorit (även om den är Malwi som jag annars inte gillar så mycket, viskar jag lågt så att ingen Malawifrälst hör).
                          Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Camenius
                            NCS Medlem
                            • October 2004
                            • 233

Förresten, vad har du ihop med tuppkammarna?
                            Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• Johan W
                              Användare
                              • May 2004
                              • 266

Tyvärr har jag inte sett någon sådan biff ännu. Har du?

Men om ett par tre år kanske man kan skåda en i den egna burken.

Sällskap ... Några ancistrus, bara. Men jag tror att de går att ha med nästan vad som helst. Har tidigare haft dem med lite blandad fisk och de har bara uppvisat aggresioner mot andra tuppkammar.

Kommentar

Arbetssätt...