Billigast i sthlm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

    #16
    >Daniel
    Hmm visst är akvarielagret på vissa fiskar rejält mycket dyrare än både Globefish och Akvarieleasing.
    Det kan säkert vara tvärtom i vissa fall och det är definitivt nåt som stör mig att priset kan vara så olika på samma fisk..
    Det kan vara helt ok men inte om det skiljer för mycket men jag ska ta ett exempel som jag råkade ut för igår.

    Cichlasoma Festae
    När jag köpte mina 6 på Globefish betalade jag 60 kr st för ca 4-6 cm stora fiskar.
    Dem hade dessvärre inga inne just nu
    Akvarieleasing hade Festae i samma storlek och jag har för mig att dem kostade 90 kronor där.
    Hade tyvärr inte heller några inne just nu
    Akvarielagret hade Festae inne nu och där tar dem 210 kr st!!
    Dem fiskarna ligger också i samma storlek.

    Visst kan det vara ok att det pendlar lite i priser men här talar vi om mer än 100% det tycker jag inte är ok.
    Jag hade definitivt köpt 3-4 st av dem om dem hade varit billigare men nu lär jag vänta tills antingen Globefish eller leasing får in några tyvärr...

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

      #17
      Priset har nog inte så mycket med fisken att göra mer på inköpspriser och omkostnader.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #18
        Tack Byttorp det var väl värt att stanna kvar i butiken om jag inte minns fel var det dig jag fick två tumstockar för du stannade så länge
        (eller var det en pik på våra storlekar)

        Huruvida alla zooaffärer ska ha liknande priser inte ens i Öststatsländerna passar det, personligen tror jag att det skulle bli ganska mycket mer diskussioner om alla hade samma priser.
        anledningen varför enstaka fiskar kanske är lite dyrare hos oss

        1. andra leverantörer
        2. betalar skatt
        3. vill ha pensionsförsäkring (typ vad har du själv i lön)
        4. många anställda vill ha ännu mer betalt(dom är himla duktiga)
        5. fiskarna ska ha det bra, bra mat, snygga akvarier, många fiskar i lagret.
        6. elbolaget vill ha lite typ 10200kwh i månaden
        7. hyresvärden vill ha en bit av kakan 1250m2 = 41000kr månad
        8. vi ligger i Stockholm ca 35% dyrare att driva företag
        9. kunderna bryr sig inte om priser om dom får bra service jag hjälper även dom som får dålig service på internet affärer

        Jag älskar mitt jobb
        Christer

        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • July 2002
          • 494

          #19
          >Christer
          Jag köper allt du säger om du pratar om "lite" dyrare..
          Men skillnaden mellan 60 kr och 210 kr för samma art av samma storlek är inte enligt mig lite.
          Jäkligt synd då jag säkerligen hade köpt fisk av er annars.

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #20
            Självklart har priset betydelse och är ett viktigt konkurrensmedel även i akvariebranschen. Sedan att man kan tänka sig betala mer för finare fisk, det är en sak, men för samma kvalitet så har priset stor betydelse, iallafall för mig.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #21
              det är ju helt frivilligt att handla i olika butiker, tycker man någon är för dyr så handla inte där. tycker man att någon annan butik har lägre kvalitet så handla inte där heller. det är det som är det fina med att man själv får välja.

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #22
                Kan ju vara så att butiken som är dyrare har haft sina fiska i karantän vilket gör att det är större chans att den överlever.
                Medans vissa butiker lägger dom direkt i försäljningskaret och sedan direkt till kunnd.
                Men det ska ju inte vara hutlöst dyrt men med tanke på akvarilagrets omkostander så är det naturligt.
                Kvalitet kostar och ska få kosta

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #23
                  Ja, eller så har de lägre marginaler och satsar på mängd helt enkelt. Kanske har de låga personalkostnader, bra avtal med leverantörer, billig personal etc. Kvalitet är inte alltid proportionellt med pris, även om många verkar tro det.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...