Årlig storstädning!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HoB
    Användare
    • December 2004
    • 28

Årlig storstädning!?

Hur gör ni ERA "årliga storstädningar"?
    Tar ni ut fisk,filtermattor,grus mm ur akvariet för att få riktigt rent?
    Tacksam för svar!
    Mvh.HoB=Henrik o Barbro
    375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

"riktigt rent" = ett nytt akvarium och det är ju i princip vad man får om man gör rent allt. Det enda man råkar ut för då är ju att all biologisk balans man hade försvinner och man får alla "starta nytt kar" problem igen.

Någon storstädning gör jag aldrig utan försöker hålla efter hela tiden, dom ända gångerna någonting liknande sker är ju vid tex. byte av sand eller något liknande och några positiva efekter brukar aldrig det föra med sig. (ja förut att den nya sanden förhoppnings vis är snyggare )
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

Kommentar

• Buckshot
      Användare
      • April 2002
      • 244

citat:Ursprungligen skickat av HoB

Hur gör ni ERA "årliga storstädningar"?
      Tar ni ut fisk,filtermattor,grus mm ur akvariet för att få riktigt rent?
      Tacksam för svar!
      Svar; Jag gör aldrig några storstädningar, det fördärvar bara balansen i akvariet.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

• HoB
        Användare
        • December 2004
        • 28

citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

"riktigt rent" = ett nytt akvarium och det är ju i princip vad man får om man gör rent allt. Det enda man råkar ut för då är ju att all biologisk balans man hade försvinner och man får alla "starta nytt kar" problem igen.

Någon storstädning gör jag aldrig utan försöker hålla efter hela tiden, dom ända gångerna någonting liknande sker är ju vid tex. byte av sand eller något liknande och några positiva efekter brukar aldrig det föra med sig. (ja förut att den nya sanden förhoppnings vis är snyggare )
        Har funderat i dessa banor.....
        Trodde man kunde hålla liv i bakteriekulturen tex. genom att ha filtren i hinkar med akvarievatten.
        (Tänkte mest på att bli av med slam bakom bakgrunden.)
        Mvh.HoB=Henrik o Barbro

Kommentar

• GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

Jo rensar du inte filtret så finns ju mycket kvar (antog bara att du menade verkligen allt).

dock finns ju mycket nyttobakterier i karet också (och speciellt bakom bakgrudner etc.) men har man bra filtervolym etc. ska ju det klara av en hel del. Men om inte slammet bakom bakgrunden läcker ut eller ställer till med andra obehag/besvär så lär det vara en trevlig boning för massa nedbrytande bakterier också.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Det är inte så snyggt med riktigt rena akvarium tycker jag. Ser liksom mer "akvarium" ut då och mindre sjöbotten. Rent frontglas är snyggt.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• HoB
              Användare
              • December 2004
              • 28

Tack för svaren!!
              Ingen blir gladare än jag...
              (har fullt upp med julstöket)
              Mvh.HoB=Henrik o Barbro

Kommentar

• waros
                Användare
                • February 2004
                • 172

Hmm, är det verkligen bra att låta alla rester och gegga slamma upp bakom bakgrunden? Jag brukar slamsuga bort det emellanåt då det ser förjävligt ut (blir aldrig helt rent dock). Men om det nu kan bidra till bra vattenvärden så är det ju trevligt.

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

Jag gör en typ av storstädning en gång om året ungefär. Det är när min feta filtermatta är proppfull med skit. Då tar jag ut och tvättar filtret i akvarievatten. Det går åt en del akvarievatten så det blir ett ganska så stort vattenbyte sammtidigt. Sen kör jag första veckan med clearflow tillsats för att göra ytterligare ett stort vattenbyte en vecka senare. Då har jag fått tvättat det skitiga filtret och nollställt nitrat och fosfatnivåerna.

Resten av året byter jag vatten ca var 3e vecka och skrapar frontrutan sammtidigt.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Tascha
                    Användare
                    • October 2002
                    • 214

Storstädning blir det dom gånger man måste. Flytt eller slipning av golvet. Har gjort "storstädning en gång på två år.
                    Vattenbyte en gång i veckan, "dammsugning" av botten då och då, rengörning av rutorna var 14:e dag samt rengörning av filtret ca en gång i månaden räcker. Ett väl fungerande akvarium behöver aldrig "storstädas. Det sköter sig själva.
                    /Roger

Kommentar

Arbetssätt...