Råd angående kamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Råd angående kamera

Hej

Förlåt en nybörjare på fotoforumet att ställa några frågor som det säkert svarats på 1000 gånger redan.

Jag fick just en digitalkamera (FinePix F700). Zaphi påpekar att den inte är speciellt lämplig för akvariefotografering på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...hTerms=finepix

1. Lång lagtid
    2. Ej gjorda för studiofotografering
    3. Inget uttag för extern blixt och det är ingen hit att använda slavblixtar som tänds mha den interna blixten.

Till saken hör att det hörde ett undervattenshus tätt ner till 40 m på köpet (husen hade sålt dåligt).

Carl Westholm har tagit bra undervattensbilder med sin kamera där han kopplat optisk kabel till den inbyggda blixen. Sedan vill ju de flesta ha en kamera till allt möjligt. Jag har inget mot att kunna ta vanliga utomhusbilder (de flesta), akvariebilder, samt dykbilder med samma kamera.

Det jag frågar är egentligen om det GÅR fota i akvarier med dem och om det GÅR att ta vettiga dykbilder med den, eller om jag ska lämna tillbaka den och få något bättre för ungefär samma peng (orsaken till mina "fräcka" förtydliganden är att jag inte vill hamna i den jobbiga byt folkan mot en ferrari diskussion som jag dessutom inte begriper ett smack av).

Med vänliga hälsningar

Ola
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

F700:an är för normalt fotande inte alls en tokig kamera, men att Fuji marknadsförde den som en 6 Mpixel-kamera är lite fel så kör den i 3 Mpixel-läget så får du bäst bildkvalitet.

Vad gäller uv-foto så är det väl bara att testa. Jag har själv en Canon Powershot A95 som andrakamera och den ska med till Thailand i februari. Jag testade uv-huset i 375:an i vardagsrummet, jag vill ha pejl på det innan vi åker, och bilderna blev riktigt skapliga även om det är väldigt svårt att fota så. Lättare när man ligger ner i vattnet men jag tänkte inte hälsa på i 720:t.

Tittar man på specifikationerna på F700:an mot A95:an så skiljer det inte så mycket, utom att F700:an är lite långsammare. Jag tror absolut att du kan få vettiga uv-bilder med den.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Tack
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...