Heltäckande ramp och täckglas ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • January 2004
    • 546

    Heltäckande ramp och täckglas ?

    Hallå jag har ett 720 med heltäckande ramp under den har jag täckglas vilket jag tycker är ganska bökigt, jag har ganska bra fart på ytvattnet så jag är lite rädd för lyrörsarmaturerna skall få ta emot lite för mycket stänk. Hur har ni gjort ??
    det hade ju varit skönt att slipa detta eviga täckglas skrubbande
    []
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • MickeW
    Användare
    • December 2004
    • 113

    #2
    Nu får mer kunniga rätta mig, men vitsen med heltäckande ramp är väl att man inte ska behöva ha täckglas...däremot bör ju inte rampen träffas av vatten konstant....
    Då var man medlem....!

    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

    Kommentar

    • mr_loffe
      Användare
      • January 2004
      • 76

      #3
      Bra fråga.. Hade nog inte vågat!

      Kommentar

      • spaceace
        Användare
        • February 2003
        • 93

        #4
        Rekomenderar starkt att du använder täckglas. Du får både stänk och kondens i armaturen, som den inte mår bra av.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Niclas Larsson

          , jag har ganska bra fart på ytvattnet så jag är lite rädd för lyrörsarmaturerna skall få ta emot lite för mycket stänk. Hur har ni gjort ??

          Beror ju lite på hurrampen är byggd. I min sitter det mesta inbyggt och ändarna på rören är skyddade så den klarar nog det mesta utan dränkning.

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • February 2004
            • 194

            #6
            Beror väl på om rampen är tillverkad för att att användas med eller utan täckglas, har sett båda delarna. En ramp i aluminium slits dock rätt hårt av att sitta oskyddat så om det är en sån skulle jag tänka både en och två gånger innan jag tog bort glasen. Är den däremot i plast skulle jag köra utan att tveka!
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • April 2004
              • 313

              #7
              Jag fick halva min ramp i karet idag när jag skulle flytta den för lite rengöring, det skumma är att den lös när den va i vattnet

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • January 2004
                • 546

                #8
                Det är en aluramp en sån där med vikbara fram och bak segment.
                Varför jag frågar är att jag fick mitt nya Juwel hörnakvarium och där fanns inga täckglas och jag tycker inte att lysrörs infästningarna ser mer skyddade ut på den...
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #9
                  Är det tätade muffar som gängas över rören (typ akvastabil, Juwel) eller gummihylsor som trycks på (typ Glomat) så bör väl rampen vara konstruerad att köras utan täckglas. Är det vanlig "köksarmatur" så är det täckglas som gäller.
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • January 2004
                    • 546

                    #10
                    Det är vanliga vita "snurra i spår konsoler" ... så jag antar som Anli är inne på att jag har gjort rätt...
                    /tackar
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...