discus i sthlm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jennypet

discus i sthlm

är de nån som vet nån eller flera odlare i sthlm??
    har märkt att neråt landet är juh discusarna mycket billigare i affärerna än här i sthlm...
    vad tar akvarieleasing för sina discusar? var inne på akvarielagret härom dan men de var inte någe billiga alls...
    detta är juh en fisk jag bara avgudar men jag är juh inte miljonär.. vilket de verkar som man ska vara för att kunna köpa fiskarna...
  • LadyTiera

titta på köp/sälj annonserna här på ciklid.se och på zoopet.

Kommentar

• Johan1
      Användare
      • May 2002
      • 390

Jag vet inte om man skall klassa detta som en annons. Men diskus är en dyr fisk. Du får räkna runt 150kr för de minsta och uppåt. Jag vet inte om diskus är dyrare i sthlm än övriga landet. Beror väldigt mycket på vad du är utefter. Vem som har odlat diskusen etc. Vill du ha diskus billigt så skall du titta på annonser på ciklid.se, riktigt billiga diskus har jag hittat ibland på blocket. Diskus är mode. Vissa sorter kan kosta tusentalskronor när de är nya med sjunker snabbt i pris efter ett par år. Det skall man påpeka när man köper fisk som inte är på modet längre.

Själv med den lilla mängd diskus jag odlar så brukar byta med i zooaffärer till pumpar och ny fisk. Sedan så är det inte alltid så att fisken blir billigare hos en svenskodlare än vad den blir om man köper en billig diskus från asien, men då har man oftast det med pesten plus att kvaliten kan vara väldigt ojämn.

Ett alternativ kan vara om ni i eran lokala akvarieförning går ihop ett par stycken och gör en samimport av diskus med en zooaffär. Eller odla någon annan fisk för att gör ett byte. Typ scalarer någon tetra. Ett annat alternativ som jag har gjort är att förse din lokala zooaffär med typ torvvatten eller räkmix. Efter ett tag så har du jobbat upp några hundra så du kan få ett gäng diskus. Oftast är zooaffärer intresserade av många lösningar.
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• jennypet

iaf i de affärer jag tittat så är de dyrare i sthlm än nedåt landet...
        är medveten att discus är en dyr fisk... men förstår bara inte varför de ska vara dyrare här än i andra delar av landet..
        trist..
        billigaste jag hittat här runt är 5-600 kr
        medans man kan kolla på nätet då affärer nedåt landet där de säljer för 200kr

tror juh inte att sthlm alltid har bättre kvalitet...

men men får kika på privata annonser

Kommentar

• GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

sthlm är ju dyrare på grund av dyrare hyror och dyrare löner.

Men sen så tycker jag att det mest verkar finnas VF duscus här i sthlm (kollar iof inte discus så ofta) medans utbudet på odlad är bra mycket bättre söder ut och mellan VF och odlad är det ju också rätt stor skilnad.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

Kommentar

• Johan1
            Användare
            • May 2002
            • 390

Det svåra med diskus är att som nybörjare vet man inte vad som kostar pengar. En vanlig odlad diskus exempelvis ett fulltecknad grön med massor av prickar kan kosta 300kr. Samma diskus som vildfångad kan kosta 1000kr.

Själv handlade jag diskus senast i Varberg och Malmö. Jag kan alltså åka 30 mil för att få tag i min fisk. Den behöver inte vara billigare utan kan vara ytters bra kvalitet och kanske en vild jag söker.

Att transpotera diskus i en plastpåse många mil är inga problem. Gör bara upp med zooaffären när du kommer förbi. Se till att de precis har fått in en sändning.

Visst skiljer pris när jag vad nere i helsningborg senast i förra vintern så kunde man köpa vild från 350kr/st. Samma kvalitet sedan hos Åled låg på 700kr. Grejen är att åled garanterade karantän som är ack så viktigt när det gäller vild fisk. Så frågan är när man skall vara snål.

Förutsätt att du kommer över diskus för 200kr st. Och så har du inte råd att köpa bra pumpar. Då slutar det med att du får medicinera hela den tiden. Slutkostnaden blir hög.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• jennypet

men för mig är de en viss skillnad på tillbehör och en fisk
              fisken kan dö även om du gör allting rätt... men pumpen går inte sönder i första laget... å gör den de så har man juh en garanti..

kanske konstigt tänkande men de e så jag tänker...

Kommentar

• SnOoBy

Hejsan!

Här har du en kompis hemmsida som säljer discus till mkt bra priser i Sthlm...

Kommentar

• Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

Den billiagste discusen jag köpt runt huvudstaden kostade 100kr. Men då hade jag tur en familj skulle sälja allihopa väldigt snabbt och det var inte häller små djur. Sen har jag köpt discus till bra priser av han som har sidan du redan fått länk till och det har också fungerat utmärkt. Gäller att vara snabb när någon ska sälja speciellt om dom har brådis. När jag ska köpa discus har jag kollat efter annonser hela tiden för att kunna göra kap.

Lycka till!
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• jennypet

tack för alla era tips... jag håller alla mina 2 ögon öppna å kollar annonser osv osv =)

Kommentar

Arbetssätt...